Larsen 8 spelar på Hifi-Punkten idag!

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Larsen 8 spelar på Hifi-Punkten idag!

Inläggav avr7000 » 2009-05-09 08:25

Idag är det nypremiär på Hifi-punkten i Trollhättan, de har flyttat till nya lokaler.

John Larsen är på plats och spelar på de nya Larsen 8!

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-05-09 08:42

Ja, det är många här på forumet som är intresserade av Larsens produkter - själv är jag måttligt imponerad - men är det lämpligt att Faktiskt används som ren marknadsföring/reklam för vissa Hifiprodukter? Det är naturligtvis utmärkt att det testas, undersöks, funderas och utvärderas. Jag har dock sett en tendens att det hajpas ganska okritiskt för just Larsen, trots att vi här på forumet sett hur några ägare inte fått det ljud ur lådorna som de förväntat sig. Då har det alltid varit "rummet" det varit fel på men aldrig aldrig konstruktionen. Jag vill gärna se några kritiska röster, som tas på allvar, också.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-05-09 08:59

Ärligt talat så har kritiken tagits på allvar. Senast fick Fredrik hjälp av konstruktören själv att få ordning på sina nyinköpta högtalare. På faktiskt.se dessutom. Vari ligger substansen i din kritik?

Vi kan givetvis inte tycka samma om allting, det är en omöjlighet. Många Carlsson-entusiaster har samlats på Faktiskt.se, och det är många av dessa som varit med och bidragit till Larsens högtalare, så också jag. Detta har jag gjort pga en självisk drift allena; skall det byggas ngt enligt Stigs idéer så vill jag iaf påverka projektet i den riktning såsom jag upplevt Stig Carlssons alster. För detta engagemang har jag inte fått annat än tidsfördriv och en hel del roliga stunder.

För egen del så skulle jag inte för en sekund byta ut mina Carlsson mot ett par Larsen. Iaf inte som det ser ut nu. Skulle det bli intressant så skulle det antagligen bli för dyrt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-05-09 09:26

Tid o adress?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-05-09 12:08

fram till kl 3 och storgatan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-09 13:27

Gert skrev:Ja, det är många här på forumet som är intresserade av Larsens produkter - själv är jag måttligt imponerad <snip>

Skulle vara kul om du i faktisktanda kunde berätta vad som gör dig måttligt intresserad?

Det är väl inte det att det inte står Carlsson på lådorna antar jag?

Själv är jag faktiskt rätt imponerad, även om jag tycker oa51 med det av Nagref utvecklade filtret med OB51 som basfundament tillsammans med LennartJ OA52.2 är de koncept som hittat till mina öron förstås.

Det som verkar ha störst potential i mina öron är annars Carlsson 3-vägare som det filas på av Erik nu.

Men som sagt Larsen6 har för mig varit överlägsen OA58 (eller OA60 vad man nu vill kalla dem). Larsen8 torde kunna ge den där botten som jag tycker saknats på dem båda!

I vilket fall är det ju kul att det här ljudåtergivninsidealet har så många anhängare och att det utvecklas och tas fram produkter både av stiftelsen, Larsen (med Naqref som konstruktör) och privatpersoner (lådor till gamla system, och oproducerade koncept).

Sen älskar jag OD11 för den är så cool

:)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-09 13:58

Gert skrev:Ja, det är många här på forumet som är intresserade av Larsens produkter - själv är jag måttligt imponerad - men är det lämpligt att Faktiskt används som ren marknadsföring/reklam för vissa Hifiprodukter? Det är naturligtvis utmärkt att det testas, undersöks, funderas och utvärderas. Jag har dock sett en tendens att det hajpas ganska okritiskt för just Larsen, trots att vi här på forumet sett hur några ägare inte fått det ljud ur lådorna som de förväntat sig. Då har det alltid varit "rummet" det varit fel på men aldrig aldrig konstruktionen. Jag vill gärna se några kritiska röster, som tas på allvar, också.
Ärligt talat, du verkar bara vara allmänt bitter som ens orkar skriva den här typen av inlägg. Som V8 var inne på så tycker jag inte att min kritik, av Larsenhögtalarna jag köpt, viftades bort och att det skylldes på rummet. Den enda som skrev att mitt rum var döfött var du... med viss rätt dock.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-05-09 14:40

Jaha, och när ska man få lyssna till dom där holkarna då :D

Blir det några dämpskivor?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-05-09 18:26

Nu skall vi vara snälla... det var bara det där med marknadsförings- och reklamplats för ett specifikt märke jag syftade på. Inget annat. Tycker alla att det är ok så är det väl ok.
Jag förstår ju att L4,6,8-konstruktören verkar vara en hyvens kille som väldigt gärna, och obetalt, - hur många gör sånt? - hjälper till med råd och dåd och även material för att göra sina kunder nöjda. All heder åt honom. Att jag privat sedan är tveksam till Larsen rör ju bara mig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-09 19:03

Jaha, tveksamheten hörde alltså till andra saker än ur återgivningsperspektiv. Dåså, då behöver du inte utveckla dig mer.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-05-09 20:18

Hifiaffären som inte får nämnas vid namn har fått en mycket mycket trevlig lokal, en del jobb framför sig med akustik etc. men vem har inte det dag två efter att man flyttat in någonstans.

Den onämnbara affärens sortiment har utökats lite och det var ett antal mycket trevliga onämnbara märkesagenter att morsa på och snacka lite med...

De orthoonämnbart ljudande högtalarna lät bra på demon men ett av det onämnbara lyssningsrummen (där Högtalare X demades) hade några nämnbara issues med akustiken. rummet är typ 6*6 m med 3 m i takhöjd och det fick till följd att alla högtalare vi testade, orthoonämnbara och vanliga, fick en svacka i basen då man satte sig ner i soffhöjd.
Jag kanske, om jag nu törs, startar en tråd med detaljerad beskrivning av rummet där vi som ett litet projekt för intresserade här på faktiskt kan försöka få ordning på detta, man kan säkert lära sig en del på detta...

SannyX (han är inte hemlig, han kallas faktiskt så) kom upp och vi tog med oss John Larsen och den nya XXXX hem för att där i lugn och ro (i känd miljö) jämföra dem med YYYY samt mina ZZZZ med basstöddiga basstödsådor.

De lät riktigt trevliga hemma hos mig.

Den onämnbara hifiaffären är värd ett besök nu!, de har fått till riktigt trevliga lokaler!

Mvh

StefanX

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-05-09 20:50

Jag som inte har någon koppling till vare sig affär eller högtalarfabrikant kan ju säga att HiFi-punkten har flyttat till betydligt större och snyggare lokaler. Det fanns mycket att titta och lyssna på. Kul med företag som expanderar i lågkonjukturen. :)

L8 spelade bra i affären, men betydligt bättre hos AVR7000. Det saknas lite arbete med dämpning m.m. i butikens lyssningsrum.

Mitt intryck var att L8 spelar lite djupare, har lite tydligare diskant och framför allt spelar mer oansträngt än L6, man märker att det finns mer att ge med L8. Båda lät väldigt bra hemma hos AVR7000.

Roligast var det trots allt att ösa på med AVR7000s aktiva system. 8)

Tack för en trevlig lördag. :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-05-09 21:02

Tack själv! Det är så jäkla kul och skönt med folk som är spontana och inte krånglar till det för sig, t ex att snabbt och lätt dra upp till Trollhättan för att kolla in lite HiFi :D

Stefan

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-05-09 21:03

Fråga:

jag var på Sheraton i vintras och där spelades på den en prototyp av Högtalaren Vars Namn Inte Får Nämnas 8 ("HVNIFN 8"). Det var då uttalat att denna var en prototyp av HVNIN 8, och någonstans har jag läst eller hört att HVNIFN 8 är planerad att komma till marknaden under hösten detta år?

Lyssnade ni på en serieproducerad HVNIFN 8? Kan vi i odlingszon II hoppas på att får höra oxå?

MVH
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-05-09 21:11

Finnishmässigt var det samma HVNIFN 8 men den har inte så mycket till som skall provas ut och ett släpp i höst är nog ingen omöjlighet men mer bestämt lämnar jag detta till LVNIFN själv att svara på.

Stefan

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-05-09 22:13

Ok Tack!

Om någon, t e LVNIFN eller NVNIFN skulle vilja berätta lite om HVNIFN 8; måhända i en egen tråd, skulle det vara väldigt läsvärt för mig i alla fall. Bildet och rykten finns det en del, men om det är så att HVNIFN 8, har tagit slutlig form, kanske man kan ta bladet från munnen lite mer?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-09 22:31

CODY skrev: kanske man kan ta bladet från munnen lite mer?
Vi Larsenägare har gula tänder, det skulle se illa ut. :cry:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-09 22:57

_Fredrik_ skrev:Vi Larsenägare har gula tänder. :cry:

De färgar med andra ord. 8O
Den som vet mest, tror minst.

Densen

Inläggav Densen » 2009-05-10 08:04

Får jag föreslå, vilket har gjorts tidigare av andra, att det skapas en egen rubrik för Larsen högtalare, och andra. Kanske i stil med "Carlsson inspirerade".
Namnförslag kan ju föreslås av forum-medlemmar.
Förresten jag läste betydelsen av ordet av Illuminati på Wikkipedia, och såg nog ut såhär i ansiktet i samband med det. 8O vad deltar jag i egentligen?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-05-10 09:38

CODY skrev:Ok Tack!

Om någon, t e LVNIFN eller NVNIFN skulle vilja berätta lite om HVNIFN 8; måhända i en egen tråd, skulle det vara väldigt läsvärt för mig i alla fall. Bildet och rykten finns det en del, men om det är så att HVNIFN 8, har tagit slutlig form, kanske man kan ta bladet från munnen lite mer?

HVNIFN 8 har inte ännu antagit slutgiltig form. Det är i princip samma högtalare som spelades på Gignos-mässan. Det är fortfarande lite kvar att göra på grundkonstruktionen innan den slutgiltiga produktionsanpassningen görs. Diskantarrangemanget ska pillas vidare med, stagningen ska justeras och då även lådformen (en ytterst liten aning) samt utseende och portlösning för nedre basen skaa beslutas. Så det ska troligast tas fram en prototyp till av HVNIFN 8 och när den är färdig så kan undertecknad och LVNIFN komma med mer info. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-05-10 09:50

Gert skrev:Nu skall vi vara snälla... det var bara det där med marknadsförings- och reklamplats för ett specifikt märke jag syftade på.
Nja, alla är välkomna att skriva här inte bara något specifikt märke som du säger. Menar du att vi ska hindra tillverkare och konstruktörer i hifibranchen från att skriva på detta forum?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-05-10 10:07

Alexi skrev:
Gert skrev:Nu skall vi vara snälla... det var bara det där med marknadsförings- och reklamplats för ett specifikt märke jag syftade på.
Nja, alla är välkomna att skriva här inte bara något specifikt märke som du säger. Menar du att vi ska hindra tillverkare och konstruktörer i hifibranchen från att skriva på detta forum?

Det som väckte ont blod hos Gert var att jag skrev:

avr7000 skrev:Idag är det nypremiär på Hifi-punkten i Trollhättan, de har flyttat till nya lokaler.

John Larsen är på plats och spelar på de nya Larsen 8!

Stefan

Jag har inga andra kopplingar till Hifi-punkten och/eller Larsen annat än att jag är kompis med båda...
Som reklam/marknadsföring kan man ju i så fall tycka att mitt inlägg är ganska värdelöst då det skrevs samma dag som saker och ting hände, jag visste om allt några veckor tidigare och hade väl i så fall kunnat skriva om det då om det vore reklam jag var ute efter.

Nej jag skrev det i stundens ingivelse i syfte att tipsa om eventet för att på så sätt kanske få dit nån mer trevlig faktisktnisse att tjöta med...
Något som Sanny_X så förtjänstfullt nappade på :D

Det finns ju som sagt en massa branchmänniskor representerade här på faktiskt och deras produkter måste naturligtvis bland oss alla få diskuteras fritt så länge det håller sig inom forumets regelverk.

Mvh Stefan

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-05-10 12:07

Naqref™ skrev:Så det ska troligast tas fram en prototyp till av HVNIFN 8 och när den är färdig så kan undertecknad och LVNIFN komma med mer info. :)

Det ser man fram mot :D
Oh, by jingo!

joseph

Inläggav joseph » 2009-05-10 12:35

OK, vi balanserar upp det lite: ;)

[anti-reklam]glöm inte kolla in hifi-punktens fina utbud av strömkablar, t.ex. Purist Audio Design Musaeus Power Cord. 2m för 6,5kkr. Då ska du veta att den är "Extra prisvärd tack vare bra valutaförhållanden." [/anti-reklam]

källa: http://butik.hifi-punkten.se/

vh Josef

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-05-10 13:46

Ohhh Tack! nu känns det bättre och mer välbalanserat här i tråden,
Det var ju så många inlägg tidigare i tråden som framförde och pushade för dyrnätkablars företräden. :wink:

Stefan

Användarvisningsbild
skrotnisse

Inläggav skrotnisse » 2009-05-10 14:03

MagnusÖstberg skrev:Men som sagt Larsen6 har för mig varit överlägsen OA58 (eller OA60 vad man nu vill kalla dem). Larsen8 torde kunna ge den där botten som jag tycker saknats på dem båda!

Är inte en mer rättvis jämförelse Larsen 4 och OA58/OA60. Larsen 6 kostar ju 12995 kr.

Man borde väl jämföra 6:an med OA52 istället?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-10 14:54

skrotnisse skrev:Är inte en mer rättvis jämförelse Larsen 4 och OA58/OA60. Larsen 6 kostar ju 12995 kr.
Man borde väl jämföra 6:an med OA52 istället?

Men OA 52 kostade väl på slutet runt 20k eller mer?

Annars kan man ju undra varför vissa trådar med reklam bara försvinner, som t.ex en Alingsåsfirmas, och andra hänvisas till avdelningen för medlemspresentationer?

Ett tips om en hifihändelse, som i denna tråden, borde väl inte vara något problem, dock?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-05-10 15:10

Ni som var där, hur gick premiären?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Pellen

Inläggav Pellen » 2009-05-10 18:06

F*n, jag missade det.. :cry:
AppleTV & LG BD390(NAD M56) - Pioneer VSX-924 - DCX2496 - NAD 208 x 2 - Carlsson OA51.3 & OB51
HDFury3 - Optoma HD70(TV), BarcoReality 909 (BarcoData 708s, BarcoGraphics 808 i reserv)

joseph

Inläggav joseph » 2009-05-10 18:52

Pga Stefans inlägg, som jag inte vet hur jag skall tolka, vill jag göra ett förtydligande. Mitt tidigare inlägg var inte ett inlägg i kabeldebatten i sig, utan handlade om den aktuella kedjans seriositet. Jag vill gärna tro att Stefan förstod det, trots att hans inlägg pekar mot motsatsen.

/ J

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati