Jag funderade på hur man skulle kunna åskådliggöra riktningsegenskaperna så att man kan avgöra för- och nackdelar i förhållande till annat hos elementen -- pris, distorsion, verkningsgrad, tillgänglighet, design, eller vad man nu tycker är viktigt.

___
För några månader sen mätte jag frekvenskurvorna på en MT20HFC resp en Obi T22oa. De ser ut som nedan.
MT20

T22

Ovanstående diagram visar mycket, men är svåra snabbtolka. T22 har större verkningsgrad i huvudriktningen, men kanske tycker man att T22 sprider ljudet sämre?
___
Jag funderade på om man kunde plotta lobens utseende på nåt sätt. Det visade sig svårt att göra för alla frekvenser. Jag provade därför att göra fyra diagram för olika register enligt Ing. Oehmans uppdelning:
* Övre mellanreg: 1-2 kHz (klarhet)
* Undre diskant: 2-5 kHz
* Mellersta diskant: 5-10 kHz
* Övre diskant: 10-20 kHz
Varje diagram är medelvärdet av "decibellen" inom de frekvenser som motsvarar registret.
Plottar man i polärdiagram i Excel ser det ut så här (sorry för det breda formatet)

MT20

T22

För att dessa alls ska gå att jämföra har jag normerat efter "maxdecibellen" och låtit diagrammen visa -25 dB under denna. Visar man i samma skala blir MT20s bubblor lite orättvist defensiva.
Eventuellt tycker man nu inte att spridningen är så särdeles mycket sämre för T22? Formerna är snarlika i de viktiga registren. Skillnaderna finns där om man sitter med fingernageln och tittar var kurvorna skär decibelnivåerna, men ögat noterar inget drastiskt?
___
Kanske T22s lober skulle framstå som smalare om man valde skalan annorlunda. Jag hittade en skalning som använde -15 dB under maxnivån i en liknande diskussion (ARTA) om högtalares direktivitet.
Provade detta, med följande resultat.
MT20

T22

T22s lober blev visserligen smalare, men det blev även MT20s.
___
Man kan undra om det finns enkla sätt att åskådliggöra riktningsegenskaperna så att ögat och örat stämmer överens.
Har nån nåt bra förslag på hur sånt här skulle kunna se ut?
Om skillnader i ljudegenskaper är avgörande skulle man vilja att det gick att visualisera, men om skillnaderna är små i hela sammanhanget (pris, distorsion, verkningsgrad, tillgänglighet, design etc) skulle man slippa behöva häkta upp sig alltför mycket på denna aspekt?