Om elefantöron (igen) OA51

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
kasper

Om elefantöron (igen) OA51

Inläggav kasper » 2010-07-02 14:30

Jag sitter och lyssnar på mina OA51.1, med hela originaldiskanter (tack AVR7000!) och jämför lite med mina uppgraderade OA116. Just nu är rummet anpassat efter de sistnämnda, med odämpat mellan högtalarna.

Vid en direkt jämförelse, tycker jag att OA51:orna låter lite...små, eller vad man ska säga. Akustiska gitarrer låter lite plonkiga och en flygel blir en betydligt mindre flygel, om ni fattar beskrivningen. Lite lätt näsigt och spretigt, så där.

Nå, jag har dock köpt ett par markskivor, som jag mycket temporärt ställde upp som elefantöron. Nu blev det roligare! Ljudbilden känns mer fokuserad och just mindre "liten" och "spretig". Min fråga (en av dem) är då, är detta en rimlig iakttagelse, utifrån hur elefantöronen är tänkta att fungera, eller har herr Förväntan eller fru Förhoppning, varit framme igen? Jag skulle verkligen uppskatta att ta del av era erfarenheter av hur ljudet ändras med och utan elefantöron.

Den andra frågan gäller utformningen av örat. Jag har sett ritningen i FAQ-tråden. Dock har jag en himla massa markskiva och funderar om det skulle bli bättre/sämre/ingen skillnad, med ett större öra? Hur skulle en förstoring i så fall bäst göras.

Med förhoppning om svar i sommarvärmen.
/G

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-07-02 14:34

Det blev bättre med elefant öra hos mig med.
Lugnare o mer fokuserat samt att det låter betydligt bättre när man krämar på!

sätt skiva över under jämte inom en meter sen är elefantöron funktionen ersatt av allmän dämpning av lyssnar väggen om jag kommer ihåg rätt

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-07-06 08:08

schmutziger skrev:Det blev bättre med elefant öra hos mig med.
Lugnare o mer fokuserat samt att det låter betydligt bättre när man krämar på!

sätt skiva över under jämte inom en meter sen är elefantöron funktionen ersatt av allmän dämpning av lyssnar väggen om jag kommer ihåg rätt

Tack för svar!

Så, man kan vara ganska fri i utformningen av örat då, om jag tolkar dig rätt. Jag ska nog försöka göra något slags variant på den här gamla finingen.
Bild

Sen tror jag inte att elefantörat allena, kan råda bot på de (relativt få) brister i återgivningen, som finns i denna version. Jag tror att 8542:an och jag, inte kommer helt och hållet överens. Det blir fortfarande lite småslankt och lite smalt, på något sätt. Hm, undrar om ett byte till 8545 (som väl ändå måste till för .LE2), skulle kunna hjälpa?

/G

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-07-06 09:13

Jag byggde mina av ljudisolering menat för sk dubbelt innertak. Jag sågade ur bredden och höjden av högtalaren ur den kvadratiska skivan, och lät glasfiberplastsidan vara mot väggen. Alltsammans klädde jag in i ngt trevligt glest stolstyg och gaffade upp på baksidan med tejp. Jag har för mig att originalöronen omslöt högtalaren även undertill, så att absorbenten såg ut som ett "C". Tvivlar dock om just undersidan av absorbenten fyller ngn funktion mer än en estetisk. Det viktiga att ta hänsyn till är ju den tidiga reflexen och att inte störa basporten om man inte kör aktiv delning.

Bild

Bild

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2010-07-06 11:06

Vil sådan et øre også virke på en OA-52LE?

Et tæppe imellem højttalerne er ikke nogen god iden hos mig, men det har er jo noget andet....
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-07-06 11:10

Skorpio skrev:Vil sådan et øre også virke på en OA-52LE?

Et tæppe imellem højttalerne er ikke nogen god iden hos mig, men det har er jo noget andet....

OA52 har redan den närfältsdämpning som behövs inbyggd, men det hindrar ju inte att man kan experimentera ytterligare.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-07-07 07:28

Jättetack V8 för beskrivning och fina bilder!

Så då är det bara att fixa på då, antar jag. Det viktiga är att dämpa vid sidan och ovanför högtalaren (utan att täcka för basrexlexen) som jag förstod det?

Det var klokt att använda en skiva med en "hård" sida. Den markskiva jag använder, är ett litet helsicke att fästa tyg på, men det ska nog lösa sig, så småningom.

/G

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-07-07 07:56

kasper skrev:Jättetack V8 för beskrivning och fina bilder!

Så då är det bara att fixa på då, antar jag. Det viktiga är att dämpa vid sidan och ovanför högtalaren (utan att täcka för basrexlexen) som jag förstod det?

Det var klokt att använda en skiva med en "hård" sida. Den markskiva jag använder, är ett litet helsicke att fästa tyg på, men det ska nog lösa sig, så småningom.

/G

Helt riktigt. Men, markskiva dämpar bättre. Dock får man karva ur för basporten. Man får göra som man vill.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2010-07-07 10:31

Kan man fästa markskivan på en 4mm masonitskiva eller plastskiva för att få upp stabiliteten.
Kanske går att limma.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-07-07 10:58

Jag ska bygga ett par elefantöron under semestern. Jag tänker använda mig av plywood som jag sågar i rätt form och sedan limmar/fäster markskivan på. Då man man klä in elefantöronen genom att häfta fast tyget på baksidan.

Masonit eller liknande fungerar säkert också utmärkt.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2010-07-07 11:15

P5 skrev:Jag ska bygga ett par elefantöron under semestern. Jag tänker använda mig av plywood som jag sågar i rätt form och sedan limmar/fäster markskivan på. Då man man klä in elefantöronen genom att häfta fast tyget på baksidan.

Masonit eller liknande fungerar säkert också utmärkt.

Ja plywood låter bra då kan man ju som du säger häfta fast tyget.

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-07-07 13:31

hassez och P5!

Det låter som en vettig lösning med en skiva bakom. Men jag är ganska förtjust i att dämpningen inte är tjockare än den behöver vara. Hittills har jag löst det hela med att använda fållningsband och textillim och helt enkelt strykt på tyget. Det fäster i all fall hjälpligt.

Jag får se om jag kanske inte ska testa med en skiva bakom ändå. Blir ju även smidigare att sätt upp på väggen.

/G

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-07-07 17:56

Markskiva är rätt stabil som den är.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-07-07 18:04

Vee-Eight skrev:Markskiva är rätt stabil som den är.

Fast den fäller mer än katten och är svårare att fästa fållningsband på (tror jag, jag har inte försökt stryka katten med strykjärn ännu).

/G

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-08-04 21:20

Vee-Eight skrev:... Alltsammans klädde jag in i ngt trevligt glest stolstyg och gaffade upp på baksidan med tejp. ...

Det här med glest tyg. Är det viktigt? Förstör/försämrar jag dämpvingens funktion om jag använder att vanligt tyg, typ ett Marimekkotyg?

ngn som har koll?

/G

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-08-04 22:14

Njae, det är inte så viktigt, skulle jag tro.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-08-05 12:29

Tack så mycket!

F-n också, nu har jag inga ursäkter att inte sätta igång. Ingen rast ingen ro... :)

/G

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-08-07 12:24

kasper skrev:hassez och P5!

Det låter som en vettig lösning med en skiva bakom. Men jag är ganska förtjust i att dämpningen inte är tjockare än den behöver vara. Hittills har jag löst det hela med att använda fållningsband och textillim och helt enkelt strykt på tyget. Det fäster i all fall hjälpligt.

Jag får se om jag kanske inte ska testa med en skiva bakom ändå. Blir ju även smidigare att sätt upp på väggen.

/G

Du kan enkelt få tyg på plats genom att svepa tyget runt hela skivan såsom en julklapp. Då kan du limma tyget sedan med trä- eller textillim.

"Tunt" tyg är lite bättre. Tunt bör ses som tyg som har lågt luftmotstånd när man blåser genom det.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-08-21 19:49

kasper skrev:Tack så mycket!

F-n också, nu har jag inga ursäkter att inte sätta igång. Ingen rast ingen ro... :)

/G

Jamen nu har jag äntligen fått tummen ur. Så här blev det. Jag valde radien på elefantörat efter högtalarens höjd. Ursäkta bildkvaliteten (det var mörkt och min blixt suger). Färgerna på tyget görs ej rättvisa.
Bild

Jag blev hemskt nöjd.
/G

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2010-08-21 20:30

kasper skrev:
kasper skrev:Tack så mycket!

/G

Jamen nu har jag äntligen fått tummen ur. Så här blev det. Jag valde radien på elefantörat efter högtalarens höjd. Ursäkta bildkvaliteten (det var mörkt och min blixt suger). Färgerna på tyget görs ej rättvisa.
Bild

Jag blev hemskt nöjd.
/G

Jag förstår att du blev nöjd. Det ser jättebra ut. :D :P :) :D
Vad är det för tyg, är det specialgjort för det här?

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-08-21 21:26

hassez skrev:Jag förstår att du blev nöjd. Det ser jättebra ut. :D :P :) :D
Vad är det för tyg, är det specialgjort för det här?

Tack! :)

Jag har använt ett Marimekkotyg, "Taikamylly" från 2008, designat av Sanna Annukka. Jag hittade det i somras på rea. Hade först tänkt låta det bli julduk eftersom det är så kraftigt rött och grönt, men insåg att cirkelmönstret även skulle kunna användas till elefantöron. Och så blev det.

Bifogar en översiktsbild (det är som synes, inte riktigt samma mönster på det andra elefantörat.)
Bild

/G
Senast redigerad av kasper 2010-08-22 08:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2010-08-21 21:45

Bra att dom har olika mönster. Dom passar bra på din vägg full med häfftig konst.
Mycket smakfullt. :D

Återgå till Carlsson Illuminati