Uppgraderingstråden för OBI T22, vad ska göras

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Uppgraderingstråden för OBI T22, vad ska göras

Inläggav schmutziger » 2011-10-15 19:34

Efter att ha uppgraderat med OBI T22 diskanter så är jag inte särsklit fruktansvärt imponerad av de sk filter ritningarna som "finns".
Detta är verkligen pinsamt dåligt skött från SSC map den dämpning av diskanterna som behövs, alla som upppgraderar är inte ubernördar på faktiskt som vet var o vem som skrivit något matnyttigt i frågan.
Vore synd om dessa diskanter får ett oförtjänat dåligt rykte som skrikiga bara pga de bristfälliga ritningarna på hifikit.

Så istf att bara klaga så skapar jag denna tråd så att andra som ska uppgradera får allt presenterat på ett enkelt och bra sätt.

för tillfället har jag ett 8.2ohm motstånd mellan plus och ingång på diskantfiltret till mina oa116, ska prova lite lägre men det känns som om det kan bli för ljust. få se med 5,6 med.

tyvärr så fungerar inte tipset med att ersätta diskantbygeln med valfria motstånd då man effektivit parallellkopplar befintliga motstånd med det man använder som bygel.

Så vilka motstånd använder ni andra till era oa modeller?

OD11: 4,7+3,3+4,7. Om man ska ha högtalarna stående på golv kan man finputsa frekvenskurvan genom att lägga 5,6uF parallellt med första motståndet. (Normalläget blir 8ohm)
Annat förslag
Bild

OA12:
0+3,3+3,3 (Normalläget blir 3,3ohm)(1)

OA14:
4,7+3,3+4,7 (Normalläget blir 8ohm)(1)

OA116:
2,7+2,7+3,3 (Normalläget blir ,4ohm)(1)

Håller på och utvärderar, tyckte 4,7 var i ljusaste laget, har nu 8,2 som känns mycket bättre.(sc165 16ohm)(ts)

OA2212:
2,7+2,7+3,3 (Normalläget blir 5,4ohm)(1)

De kopplas alltså så att det tredje värdet kortsluts med bygeln i mellanläge, både det tredje och det andra kortsluts med bygeln i maxläge och ingenting kortsluts med bygeln i minläge.

OA5-mmx
har haft både 2,2 Ohm och 3,3 Ohm och just nu lutar jag åt att gå tillbaks till 3,3(2)

(1)Grafpro
(2)Pappabas

kommer att uppdateras med mer info
Och lite bilder på hur iaf jag har gjort.
Senast redigerad av schmutziger 2011-10-17 17:58, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2011-10-15 20:21

Tror jag vågar påstå att mina värden är bra eftersom jag byggt åtskilliga filter för alla modellerna, mätt, räknat och lyssnat, och fått en hel del respons från användare. Mina värden finns publicerade men utspritt, så här är mina förslag sammanfattade:

OD11: 4,7+3,3+4,7. Om man ska ha högtalarna stående på golv kan man finputsa frekvenskurvan genom att lägga 5,6uF parallellt med första motståndet. (Normalläget blir 8ohm)

OA12: 0+3,3+3,3 (Normalläget blir 3,3ohm)

OA14: 4,7+3,3+4,7 (Normalläget blir 8ohm)

OA116: 2,7+2,7+3,3 (Normalläget blir 5,4ohm)

OA2212: 2,7+2,7+3,3 (Normalläget blir 5,4ohm)

De kopplas alltså så att det tredje värdet kortsluts med bygeln i mellanläge, både det tredje och det andra kortsluts med bygeln i maxläge och ingenting kortsluts med bygeln i minläge.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-10-15 20:22

Får väl bidraga med min erfarenhet från OA5-MMX:
Jag har haft både 2,2 Ohm och 3,3 Ohm och just nu lutar jag åt att gå tillbaks till 3,3
Upplever faktiskt diskanten som mindre när jag sitter mellan högtalarna än när jag är mer off-center?
Men någonstans där i krokarna är nog vettigt tycker jag.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-10-15 22:52

Tackar! Hoppas fler skriver i tråden så vi får fram vad som de flesta föredrar.

Grafpro har du testat ut för b65oa-II eller något äldre element, spelar det någon roll?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-10-15 23:43

Suck det här är ju värre än jag trodde, ni som funderar på/har uppgraderat baselementet till b65oa-II...

En sak till, appropå ditt: "...men det är hur som helt inga problem att fortsätta
använda befintlig lågpassdel i OD11/OA12/OA14-filter".

Jag vill bara nämna att man om man använder originalfiltret tillsammans med
nya basen så skall man parallellkoppla den förefintliga shuntkondensatorn om
10 uF, med 4,7 uF.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 237#826237

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2011-10-16 21:55

Ingen skillnad i diskantfiltret beroende på vilken bas man har. Men rätt som Öhman rekommenderar att öka kapacitansen lite i basfiltret.

Alla SC165-IV tom B65oaII har en liten puckel i tonkurvan runt 1kHz som behöver dämpas, det sker delvis med den extra kapacitansen (men inte helt).

Valet av baselement är OT här, men jag kan inte låta bli att tjata lite om att jag tycker B65oaII är starkt överreklamerad. Den är en liten uppgradering i OD11, en hygglig men inte fullgod ersättare i OA12 och en dålig ersättare i OA14. I OA116 hör den definitivt inte hemma alls. Den diskussionen bör dock inte föras vidare här, det finns en tråd http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... f=1&t=5305 för den.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-10-16 22:57

schmutziger skrev:Suck det här är ju värre än jag trodde, ni som funderar på/har uppgraderat baselementet till b65oa-II...

En sak till, appropå ditt: "...men det är hur som helt inga problem att fortsätta

10 uF, med 4,7 uF.

Mötte Schmutzi motstånd i tråden? :wink:

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2011-10-16 23:57

schmutziger skrev:Suck det här är ju värre än jag trodde, ni som funderar på/har uppgraderat baselementet till b65oa-II...

10 uF, med 4,7 uF.

Det är därför jag rullat in mina OA116 i garderoben i avvaktan på det slutgiltiga dokumentet från SSC som fastslår alla uppgraderingar.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2011-10-17 10:04

dalkarl skrev:Det är därför jag rullat in mina OA116 i garderoben i avvaktan på det slutgiltiga dokumentet från SSC som fastslår alla uppgraderingar.

Ta genast fram dem igen!

Redan i originalversion är det en mycket bra högtalare. Med T22 och filter enligt ovanstående har man diskant med tonkurva, distorsion och ljudbild i världsklass. Nästa steg i förbättringar skulle vara bättre transientförmåga i basen och nästa steg igen skulle vara lägre distorsion i mellanregister men båda åtgärderna är ganska dyra och inte framforskade.

Jag tror inte man ska bry sig så mycket om SSC och dess högtalarguru. Åtskilligt av rekommendationerna därifrån har vid närmare granskning inte alls varit särskilt vederhäftigt. Jag tror det finns många på dessa forum som har minst lika bra förmåga att utveckla carlssonhögtalarna i tiden.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-10-17 11:23

Inte så roliga ord att läsa det där, och att läsa hur du talar illa om hur Stig
Carlsson dimensionerat vissa av sina 70-talshögtalare på Carlsson Planet
är väl inte heller så kul. :? I synnherhet som du inte ens baserar din kritik
på mätningar då, utan bara på tveksamma simuleringar.

Men, för OA-116 (och för 2212) så rekommenderar så vitt jag vet SSC inte
B65oa-II för basregistret, utan Silver Flute W17RC38-04.

http://www.madisoundspeakerstore.com/si ... wool-cone/

Det får räcka med det. Dina inlägg får mig att i övrigt tappa all lust att göra
några insatser.

Jo en sak till - att silver flute kallar elementet 4 ohm skall man inte ta på för
stort allvar. Det har nära nog identiskt samma impedans som Stigs SC165 i
5,3-ohmsversion.

Vh, iö

- - - - -

PS. Bortsett ifrån några små sakfel så är det du skriver här...
http://www.grafpro.se/sextumsbasar.html
...ett tecken på att du gjort en betydande insats för att sammanfatta hur
Carlsson-6,5"-elementhistoriken ser ut. Att heder till dig för den insatsen.

Några småkommenterar om du mätningarna du gjort: När man närfälts-
mäter ett 6,5"-element utan baffel så får man som regel en förstärkning
vid den frekvens där det i snitt är 0,5 våglängd till baksidan av membranet,
vilket brukar vara vid ungefär 1150 Hz på ett 6,5" element. Vi högre frek-
venser så brukar effekten av bakvågen vara mycket svår att se, eftersom
membranytan då är tillräckligt stor för att direktiviteten skall göra att bak-
vågen inte tar sig runt. En annan sak jag tänkte nämna är, att man oftast
får en så bra bild som möjligt av hur olika delar av membranet summerar
i fjärrfältet om man placerar mikrofonen inte i mitten av membranet, utan
2/3 ut från mitten, alltså med 1/3 kvar till surrounden. Förvisso visar en
sådan kurva ett större fall mot höga frekvenser än den tonkurva som ele-
mentet ger ifrån sig på avstånd i noll graders utstrålningsvinkel, men ändå
så blir tonkurvans mera detaljerade form oftast mycket mer representativ
för elementet med en sådan lite sned mikrofonplacering.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-10-17 17:57

Glebster skrev:

10 uF, med 4,7 uF.

Mötte Schmutzi motstånd i tråden? :wink:

:)
Har varit ute o njutit av det underbara vädret i helgen.
Kommer snart med bilder, snart....

IÖ:
Det är väl klart att grefpro kan dra felaktiga slutsatser från simuleringar som inte har med flödesdämpning på ett rätt sätt. men om ingen säger vad han gör för fel eller mer exakt varför simuleringarna är fel så kommer han isf aldrig komma på rätt spår eller hur?
Upplys grafpro och alla oss andra ist!

B65-oaII är ju rekommenderat som mellanregister i OA116, ska man ha en konding till de då?
Enligt planeten som drivs av en av SSCs medlemmar och då BÖR vara korrekt säger:

REKOMMENDATION
1. Montera nya B65-oa II 8 ohm som mellanregister i OA-116 - men sätt ett motstånd på 8,2 ohm på plusingångarna på vardera elementet för att uppväga filterinverkan (då ser filtret B65-oa II som 16 ohms)

2. Köp ett par nya B65oa-II 8 ohm och montera även som basar i botten. Skillnaden mot originalets 5,3 ohm blir till det bättre, trots att impedansen är högre. Ljudet blir renare, den lilla peak som i original finns vid 100 Hz planar ut (det tycker undertecknad bara är bra) och eftersom B65-oa II:orna är mer baskapabla genom hela registret motsvarar den högre impedansen i känslighet ganska exakt ett original 5,3 ohmselement, dvs de spelar lika starkt som det ursprungliga elementet.

Vill du få det allra sista i ljudåtergivning även från baselementen, beställ då en ny basspole med järnkärna enligt instruktioner i nyhetsbrevsartikel här:
http://www.carlssonplanet.com/newslette ... hp?id=71#2

Nu är ju du inte längre med i SSC tyvärr men det är klart man undrar vad som verkligen gäller, eller hur?
Finns det något sätt att nå SSC så vi kan få dem att se till att alla gällande filter ändringar kommer med på åtminståne hifikits hemsida? De gör ju sig själva en jätteotjänst att inte ha med kondingen till b65oa och seriemotstånden till t22.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-10-18 00:42

Jag skall nämna det för dem.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-10-18 07:36

IngOehman skrev:Jag skall nämna det för dem.

Vh, iö

Kanon!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-10-18 18:48

Nu är kanske inte denna helt rätt, men ett första utkast på hur det minst borde vara, mer info om varför man ska ha vissa saker osv bör ju tillkomma med.
Tack till grafpro som tydligen har skrivit texten.

Bild

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2011-10-18 19:07

schmutziger skrev:Nu är kanske inte denna helt rätt, men ett första utkast på hur det minst borde vara, mer info om varför man ska ha vissa saker osv bör ju tillkomma med.
Tack till grafpro som tydligen har skrivit texten.

Bild

Nej för tusan! Ta bort den, det blir alldeles rörigt. Den är dels en budgetvariant jag gjorde för den som vill komplettera befintligt filter med minimum av ändringar, dels är den gjord i en svunnen tid då somliga (jag, alltså) trodde att man kunde köra samma dämpning på OA12 som på OA14/OD11. Det kan man inte.

Den visar alltså OA12-filter med dämpning passande för OA14, och dessutom med mycket stora hopp mellan låg-medium-hög diskantnivå. Helt vilseledande.

Förresten: Om du ändrar båda dämpmotstånden till 3,3 ohm och tar bort texten så är det korrekt schema för OA12.
Senast redigerad av grafpro 2011-10-18 19:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-10-18 19:14

Men ändå!
Fixar det imörrn

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2011-10-20 19:16

IngOehman skrev:Inte så roliga ord att läsa det där, och att läsa hur du talar illa om hur Stig
Carlsson dimensionerat vissa av sina 70-talshögtalare på Carlsson Planet
är väl inte heller så kul. :? I synnherhet som du inte ens baserar din kritik
på mätningar då, utan bara på tveksamma simuleringar.

Men, för OA-116 (och för 2212) så rekommenderar så vitt jag vet SSC inte
B65oa-II för basregistret, utan Silver Flute W17RC38-04.

http://www.madisoundspeakerstore.com/si ... wool-cone/

Det får räcka med det. Dina inlägg får mig att i övrigt tappa all lust att göra
några insatser.

Kanske blir någon nyfiken på den där tråden på CarlssonPlanet. Den är lång, över 150 inlägg (och en av de mest lästa på det forumet någonsin). Därför har jag gjort en kortfattad resumé på den sida dit man kommer via: http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... 373#p27373 . Välkomna med bidrag - det är en forskningstråd i Carlsson-vetenskap (oalogi?).

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-10-20 20:52

grafpro: Jag tycker du drar för stora växlar på transientegenskaperna baserat på simuleringarna. Slå på "Show group delay" i Basta!, så man åtminstone kan bilda sig en egen uppfattning om hur transientegenskaperna påverkas. Dessutom är Basta!s inbyggda room gain inte gjord för nära vägg/golv-placerade högtalare (jag försvarar inte 70-talsserien).

Edit: Ska se om man kan hitta nån bättre room gain att använda.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2011-10-20 21:40

Glömde säga att vi naturligtvis inte ska kapa denna tråd för ämnet i den andra tråden. Vänligen gör inläggen där! (intressant inlägg för övrigt)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-10-20 22:34

@Grafpro, Jag tycker det är en jättebra insats du försöker göra Grafpro men jag tycker samtidigt att man kan formulera sig lite försiktigare och ödmjukare med tanke på att nu kontruktören inte kan försvara sig själv i och med att han är bortgången sedan många år? Ord som "Besserwisser" och "ensling" tycker jag man inte skall benämna Stig Carlsson med? Det känns inte respektfullt. Han må ha varit en komplicerad person men det tycker jag inte är så relevant att belysa och man talar inte illa om avlidna personer i offentliga sammanhang som detta tycker jag.

Att det dessutom är baserat på simuleringar gjorda av dig som ställs mot mätgrafer och högtalare som representerar Stigs ideer så tycker jag basen för din kritik, om än väldigt intressant, kanske inte i detta läge är så stark?
Så kanske man inte skall dra för stora växlar på det? Fortsätt att försöka ta fram sätt att mäta transienter, mät på högtalarna och fortsätt utreda och lär och underhåll oss Carlssonentusiaster men lägg inte så kraftfulla värderingar i det du skriver och din ton kan tyvärr uppfattas som lite halvanklagande ibland?
Jag förstår att det är frustrerande att inte få svar men både IÖ och Peter Steindl (Peter speciellt på CarlsonPlanet) fyller ju på med information? De kännde ju båda Stig personligen och om jag vore dem skulle jag ju tycka din ton var väldigt tråkig.
Information som de ger är ju inte alltid komplett eller som du vill ha den och det är förståeligt, men det förtar din gärning när du bemöter det med kverulans?
Jag följer tråden med spänning på CP :) och menar detta verkligen i välmening och tror det kan bli fantasiskt bara tonen justeras lite. Då tror jag ett större engagemang från människor med mer insikt i sakförhållanden kommer.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2011-10-20 23:12

Nu skulle vi kanske kommentera den tråden i den tråden, men takt och ton kan ju också gälla denna tråd, så:

Det kan du ha rätt i. Trist ton är inte kul och gnälliga gubbar finns för många. Men samtidigt är vördnaden för Stig Carlsson som person ibland direkt underlig.

Sibelius var en skitstövel som slog sin fru. Allan Pettersson var en självcentrerad autistiker. Henrik Tikkanen söp som ett svin. Bartok hade ADHD. Kamprad var nazist. Alla dessa påståenden uttalas av vördnadsfulla entusiaster för deras livsverk och några är döda. Varför inte ens dessa förhållandevis milda ord om Stig? Vem skulle bli kränkt och varför?

Den möjligen lite stingsliga tonen mot kretsen kring SSC/CarlssonPlanet är oundviklig. Alltsomoftast när man fördjupar sig i något som påståtts därifrån med stor pondus visar det sig vara ganska fel. Å andra sidan ska man väl inse att de inte är en myndighet och inte har några andra krav på sig än vem som helst. Du har rätt. Detta är ett forum för entusiaster (och en och annan tokstolle), inte för gnällspikar!

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-10-21 00:04

Självklart har du rätt i det du säger :) De flesta människor har många olika sidor i sina personligheter inte alla av dem beundransvärda eller något man vill vara stolt över. Så är det och jag förordar inte idolisering på något sätt.
Men det som vi skall ha som målsättning med vår hobby är att ha kul och lära oss mer. Med en glad öppen atmosfär (för den skull inte utan att man kan diskutera och argumentera) så kommer vi framåt och har kul på vägen. :) Stating the bleeding obvious I know... ;)
Ser fram emot mer utforskanden och tycker det där med att mäta transientsvar är spännande! Har gått och tänkt på det hela dagen..
Kan man mäta fördröjningen och kurvformen på en transient?
Dvs jag tänker att om man skickar in i princip en signal med visst utseende(enhetssteg men kanske inte för brant?) och sedan ser hur den kommer ut ur högtalaren?
Den kurvan borde man kunna analysera med avseende på variation i fördröjning, stigtider och förändringar i duration, utseende och frekvensinnehåll? De program jag använder inom andra forskningsområden har rätt bra möjligheter för kurvformsanalys?
Det borde kunna gå att genomföra med antingen ett frekvenssvep av sådana signaler? Kanske ett tåg av sådana signaler med minskade avstånd mellan dem?
Tänker högt :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-10-24 18:29

Nytt försök, satt o pilla lite
tror detta är bättre, men säg till direkt om ni ser något som är fel! dessa bör ju inte spridas isf

OD11/OA14
Bild

OA12
Bild

OA116
Bild

som ni ser har jag verkligen lagt ner massor av tid på detta o ritat allt i samma lager osv..... :oops:
men det är inte "final" så då är det ok 8)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-11-09 19:11

Finns det nån info om hur mellanregistret skall vara kopplat för oa116, 2212?
Det skulle ju skiftas för ct62 så hur ska det vara nu med oa116?
Ska + vara på + el + på - på elementet?

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2011-11-09 20:32

Några småsaker:
I OD11/OA14-filtret ska 4,9 ohm vara 4,7 ohm (eftersom 4,9 inte finns...).
I OD11 ska diskantelementet ha plus till jord.
Lägg gärna till polaritet på basen också, där är det alltid minus till jord.

De parallella kondensatorerna 10uF och 4,7uF är inte något självändamål, rita hellre ett enda 15uF så slipper man undra.

Du har valt helt andra värden för dämpningen i OA116 än jag rekommenderade, det har du kanske goda skäl för?

schmutziger skrev:Finns det nån info om hur mellanregistret skall vara kopplat för oa116, 2212?
Det skulle ju skiftas för ct62 så hur ska det vara nu med oa116?
Ska + vara på + el + på - på elementet?

Nej, det var mellanregister och diskant som skiftades i förhållande till basen i filtermodden från 79. Det har inget särskilt med diskantbytet att göra, Stig ångrade sig helt enkelt. Man kan förstås lika gärna vända bara basen. Men mellan- och diskantelementen ska inbördes vara som de alltid varit.

Återgå till Carlsson Illuminati