Detta är verkligen pinsamt dåligt skött från SSC map den dämpning av diskanterna som behövs, alla som upppgraderar är inte ubernördar på faktiskt som vet var o vem som skrivit något matnyttigt i frågan.
Vore synd om dessa diskanter får ett oförtjänat dåligt rykte som skrikiga bara pga de bristfälliga ritningarna på hifikit.
Så istf att bara klaga så skapar jag denna tråd så att andra som ska uppgradera får allt presenterat på ett enkelt och bra sätt.
för tillfället har jag ett 8.2ohm motstånd mellan plus och ingång på diskantfiltret till mina oa116, ska prova lite lägre men det känns som om det kan bli för ljust. få se med 5,6 med.
tyvärr så fungerar inte tipset med att ersätta diskantbygeln med valfria motstånd då man effektivit parallellkopplar befintliga motstånd med det man använder som bygel.
Så vilka motstånd använder ni andra till era oa modeller?
OD11: 4,7+3,3+4,7. Om man ska ha högtalarna stående på golv kan man finputsa frekvenskurvan genom att lägga 5,6uF parallellt med första motståndet. (Normalläget blir 8ohm)
Annat förslag

OA12:
0+3,3+3,3 (Normalläget blir 3,3ohm)(1)
OA14:
4,7+3,3+4,7 (Normalläget blir 8ohm)(1)
OA116:
2,7+2,7+3,3 (Normalläget blir ,4ohm)(1)
Håller på och utvärderar, tyckte 4,7 var i ljusaste laget, har nu 8,2 som känns mycket bättre.(sc165 16ohm)(ts)
OA2212:
2,7+2,7+3,3 (Normalläget blir 5,4ohm)(1)
De kopplas alltså så att det tredje värdet kortsluts med bygeln i mellanläge, både det tredje och det andra kortsluts med bygeln i maxläge och ingenting kortsluts med bygeln i minläge.
OA5-mmx
har haft både 2,2 Ohm och 3,3 Ohm och just nu lutar jag åt att gå tillbaks till 3,3(2)
(1)Grafpro
(2)Pappabas
kommer att uppdateras med mer info
Och lite bilder på hur iaf jag har gjort.