OA116 med färre diskanter?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
ferm

OA116 med färre diskanter?

Inläggav ferm » 2012-11-02 13:16

Jag har ett par OA116 med grafpros basdel i och mt24 osv. Jag har även ett par av grafpros t22 filter för oa116 liggandes. Jag hade tänkt göra uppgraderingen till t22 för ett tag sedan, men är lite tveksam.

Såhär e det. Jag gillar diskantåtergivningen i mina oa12 bättre. Förmodligen pga. att de känns mindre kaotiska i diskanten och känns i det hänseendet lite mer lättplacerade. Däremot gillar jag såklart OA116 bättre för dess pondus, befriade mellanregister och högre ljudbild. Jag har även småbarn så oa116 är väldigt tacksamma på det viset jämfört med mina oa12(de flyttas inte runt och är för höga att pillas på).

Så tanken är följande. Skulle man inte kunna med enkla medel kanske köra oa116 med färre diskanter alt, 2 bättre(dyrare ;-)) diskanter per högtalare än t22? Eller rent av 2 t22or?

Jag skulle vara mycket tacksam för funderingar kring detta!
Snell E3, Klass-d stärkare

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-02 13:36

Du kan prova att köra dina OA116 som en OA112, det vill säga med diskantarrangemang som på en OA12. Ta två t22 och filterlösningen till OA12 för t22. Du kan montera diskanterna på nåt liknande sätt som jag har gjort på ett par OA14. En diskant framåt räcker gott och väl till effektmässigt.

Jag har kommit fram till att diskanter på en OA-högtalare skall finnas antingen i massor eller bara en enda riktad mot lyssnaren. Andra sätt har jag tyckt låter sämre när jag provat. Jag jobbar på en egen tråd om OA14-ombyggnaden, kanske blir den av, kanske inte.

Vill du leka lite mer så kan du skruva den ensamma diskanten på "hyllan" uppe till höger, alltså bakom basen. Då blir det lite mer 80-talare med 70-talslåda. Möjligen får du leka/labba med fasläget i filtret, eller kanske bara skifta anslutningarna. Enkelt att skruva diskanten rakt genom gallret med tunna skruv, och dra upp trådarna upp genom gallret utan att förstöra det. Diskanten har ju eget galler ... :)

Hyllan är som gjord för att komma på hur 50, 51 och 52 borde se ut, det måste SC ha sett också.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2012-11-02 16:19

phon skrev:Du kan prova att köra dina OA116 som en OA112, det vill säga med diskantarrangemang som på en OA12. Ta två t22 och filterlösningen till OA12 för t22. Du kan montera diskanterna på nåt liknande sätt som jag har gjort på ett par OA14. En diskant framåt räcker gott och väl till effektmässigt.

Jag har kommit fram till att diskanter på en OA-högtalare skall finnas antingen i massor eller bara en enda riktad mot lyssnaren. Andra sätt har jag tyckt låter sämre när jag provat. Jag jobbar på en egen tråd om OA14-ombyggnaden, kanske blir den av, kanske inte.

Vill du leka lite mer så kan du skruva den ensamma diskanten på "hyllan" uppe till höger, alltså bakom basen. Då blir det lite mer 80-talare med 70-talslåda. Möjligen får du leka/labba med fasläget i filtret, eller kanske bara skifta anslutningarna. Enkelt att skruva diskanten rakt genom gallret med tunna skruv, och dra upp trådarna upp genom gallret utan att förstöra det. Diskanten har ju eget galler ... :)

Hyllan är som gjord för att komma på hur 50, 51 och 52 borde se ut, det måste SC ha sett också.

Bild

Hej Phon!
Tack för dina åsikter/tips :-)

Ja det var i mångt och mycket något i det stuket jag tänkt mig. Hade precis samma fundering som du när jag hade mina OA14. Fick dock aldrig tummen ur att modda dem till 2 diskanter.

Det som oroar mig mest är hur förhållandet i känslighet mellan bas och mellanregister kommer att förändras om jag bara trycker dit ett oa12 filter och två diskanter och kör på....fler diskanter borde i mitt tycke ge ett högre db i diskanten och på så vis också ändra förhållandet mellan diskant mellan/bas registret. Kanske oa12 filtret med andra dämpvärden kompenserar detta. Däremot är det ju i så fall beroende av att oa116 har samma grundkänslighet som oa12 vilket jag är väldigt osäker på ??? Jag är inte så sugen på att förändra högtalarens frekvenskaratär för mycket...bara att smala upp och fokusera diskanten så gott det går...

Sen var det ju dethär med andra alternativ till diskanter....om det är en möjlighet. Jag är inte beredd att modda högtalarens yttre utseende utan att vinningen ska vara enorm.

T

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-02 18:59

Det är bara diskantfiltret som behöver ändras, filtren till mellan och bas behåller du. Du kan ju prova med diskanterna och filtret (diskantdelen) från dina OA12 på 116-baffeln, så får du ett hum om hur det kan bli.

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2012-11-03 10:35

phon skrev:Det är bara diskantfiltret som behöver ändras, filtren till mellan och bas behåller du. Du kan ju prova med diskanterna och filtret (diskantdelen) från dina OA12 på 116-baffeln, så får du ett hum om hur det kan bli.

Det jag funderar över är ju hur färre diskanter påverkar ljudet i förhållande till resten av högtalarens känslighet. Är har alla 70-tals OA högtalare samma känslighet. Är inte tillräckligt insatt för att börja bygga om filterna på egen hand. Visst kan jag testa med mina befintliga oa12 delar, men de högtalarna är så otroligt snygga och i sånt slående skick att jag drar mig för att plocka isär dem överhuvudtaget ;-(
Jag har iofs. Ytterligare ett par oa12 som redan är i molekyler, men de bor tillfälligt 40mil bort hos en vän.
Nästa frågeställning är också hur distortionsnivån i diskanterna påverkas inför hållandet 2st. Vs. 6 st. Jag kanske är ute och cyklar här. Kanske är distortionsnivån på t22 så pass bra att det inte spelar någon roll hur många man använder.
Jag antar att nyttjandet av flera diskanter i 70-talarna var delvis för att minska deras distortionsnivå per individ.

Jag skulle absolut inte bangs för att bygga ett par oa112 eller kanske tom oa111, men i fallet oa111(od111?) skulle jag nog gärna satsa på ännu vassare element i både mellan och diskant.
Finns det någon som gjort något liknande?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-03 11:37

ferm skrev:Är inte tillräckligt insatt för att börja bygga om filterna på egen hand. Visst kan jag testa med mina befintliga oa12 delar, men de högtalarna är så otroligt snygga och i sånt slående skick att jag drar mig för att plocka isär dem överhuvudtaget ;-(

På Carlssonplanet.com finns kretsscheman till dessa högtalare, det behöver inte bli så dyrt att svänga ihop ett par filter och prova. Låter det OK är det OK, annars finns det säkert någon här som kan tipsa om en lämplig modifikation.

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-03 12:17

En t22 räcker mer än väl till i ljudtrycksförmåga, man brukar behöva dämpa oavsett om man kör med en eller flera. Den har dessutom rätt låg dist. OA116 har en 16 ohms mellanregister och levererar inte mer ljud där per insignal än en OA12. Däremot blir det väl lite annan karakteristik med bara en diskant, men det var väl det du var ute efter.

Så här ser mina OA116 ut, det skall in en diskant till mot lyssnaren bredvid pinnen, ungefär som på en OA2212. Det blir då 9 diskanter per högtalare

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-03 13:38

Kan väl säga att jag faktiskt delar uppfattningen att lite färre diskanter har
sina fördelar. Två stycken är inte så dumt faktiskt.

Tittar man på det ur en helt fysikalisk synvinkel så är förvisso två det allra
sämsta antalet, men man får ju inte glömma att det finns en reflekterande
vägg också. Så det antal man ser är 2*2=4.

Det är ett bra antal.

Bara en diskant med reflekterande vägg bakom är svårare att få att fungera
bra. Det är därför OA-50, OA-51 och OA-52 har dämpning inbyggt. Att den
lilla OD-11 fungerar så bra som den gör (men inte tillräckligt för att Stig var
av uppfattningen att den fick heta OA) trots att dämpning saknas, beror på
att den försänkta basen ger en del reflexer också, så att spegelbilderna blir
multipla.

Kan även nämna att SSC har arbetat med en OA-2212 med avsevärt minstat
antal diskanter. Det går ju att minsta antalet högst signifinankt genom att
byta till det mycket effekttåligare T22-oa. Högre verkningsgrad har den ju
också.

- - -

Något svar på vad som är det optimala antalet har jag inte dock. Stig var
av åsikten att 4 var ett väldigt bra antal*, men de större fick ändå flera
av effettålighetsskäl, och i OA-2212-fallet även för att de skulle förses
med en större andel direktljud, för att öka chansen att de skulle bli valda
som SR-monitorer.

Vh, iö

- - - - -

*Även om han inte var alldeles nöjd med den konfiguration som OA-14 fick.

De två identiskt riktade 45 grader invinklade direkljudsdiskanterna interfer-
erade med varandra på ett sätt han inte gillade.

Det finns flera möjliga sätt att gå runt detta. De kan vinklas isär lite och
placeras tätare ihop och de kan Y-monteras (vilket betyder att den ena av
dem sätts tätare ihop med energidiskanten).

Den senare monteringen är den som Stig valde, och som blev förstaval för
en eventuell produktion av OA-5 (!) i England. Men tyvärr hann Stig gå bort
precis innan det blev verklighet av detta.

Jag kan nämna att vi experimenterade mera med Y-moneringen än de två tätt
sittande och lite isärvinklade direkljudsdiskanterna. Jag kan tänka mig att det
är ett fullgott alternativ. Även det ger ju en triangel snarare än en kvadrat,
och därmed klart mindre fula interferenser i diskantens undra register.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-03 13:48

Utöver Y-monteringen så var det alltså dessa två varianter som vi diskuterade:
Bild

Ursäkta skissernas extrema fulhet. :oops:

Vi föredrog samma version - vilket var den som vi hade trott skulle upplevas
vara den sämre. :o

Men Y vann alltså.

Vh, iö

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2012-11-03 15:13

Bill50x skrev:
ferm skrev:Är inte tillräckligt insatt för att börja bygga om filterna på egen hand. Visst kan jag testa med mina befintliga oa12 delar, men de högtalarna är så otroligt snygga och i sånt slående skick att jag drar mig för att plocka isär dem överhuvudtaget ;-(

På Carlssonplanet.com finns kretsscheman till dessa högtalare, det behöver inte bli så dyrt att svänga ihop ett par filter och prova. Låter det OK är det OK, annars finns det säkert någon här som kan tipsa om en lämplig modifikation.

/ B

Hej Bill50x!

Jo då det är jag medveten om. Jag fixar att bygga filter osv från angivna ritningar, men det är just beräkningen av filterna som jag inte är så insatt i ej heller hur de olika impedansskillnaderna de olika elementen emellan visar sig i högtalarens känslighet och vad som händer med fasförskjutningarna dem emellan.
Jag vill helst ha lite på fötterna innan jag ger mig på en dylik modd och det är ju väldigt trevligt att höra lite åsikter och funderingar först :-)

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2012-11-03 16:02

phon skrev:En t22 räcker mer än väl till i ljudtrycksförmåga, man brukar behöva dämpa oavsett om man kör med en eller flera. Den har dessutom rätt låg dist. OA116 har en 16 ohms mellanregister och levererar inte mer ljud där per insignal än en OA12. Däremot blir det väl lite annan karakteristik med bara en diskant, men det var väl det du var ute efter.

Så här ser mina OA116 ut, det skall in en diskant till mot lyssnaren bredvid pinnen, ungefär som på en OA2212. Det blir då 9 diskanter per högtalare

Bild

Imponerande bygge :-) går det verkligen att få in ytterligare en diskant i dem??? Hur har du då kopplat diskanterna för att få till impedansen? Jag ser ju att det går relativt enkelt att få till impedansen med 8 diskanter, men med 9? Hur har du gjort med dämpningen av diskanter? Har du ökat dämpningen i tackt med att du ökat antalet diskanter?

Man bortse kunna testa sig fram med dämpningen såklart, men det hade vart gött att inte sticka iväg från högtalarens frekvenskurva för mycket!
Visst är det som du skriver. Dock är jag inte direkt ute efter att ändra högtalarens klang/grundkaraktär tonmässigt utan bara att få till fokusen i diskanten en del. Oa12 tycker jag är en bra kompromiss mellan direktljud och reflekterat. Oa14 tycker jag har ett klart sämre fokus än oa12 även om de låter rymligare/större på bekostnad av realism i ljudet. Jag hade tidigare ett par oa51le2 som lät rätt bra, men jag blev aldrig nöjd med dem. Mest troligt pga. Placeringsproblem i förra lägenheten. Målet ned denna modd hade varit om man kunde närma sig oa51orna i ljudkvalitet, men ändå med lite av 70-talarnas karaktär kvar även när det gäller ljudet samt designen på högtalaren. Oa51 är ju en smått omöjlig högtalare att möblera i ett hem med småbarn och hund.

Tilläggas bör också att jag kommer att uppgradera även mina oa12 som står som surrounder till t22 och nya filter. Basarna ser jag ingen egentlig poäng med att uppgradera.

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2012-11-03 16:43

IngOehman skrev:Kan väl säga att jag faktiskt delar uppfattningen att lite färre diskanter har
sina fördelar. Två stycken är inte så dumt faktiskt.

Tittar man på det ur en helt fysikalisk synvinkel så är förvisso två det allra
sämsta antalet, men man får ju inte glömma att det finns en reflekterande
vägg också. Så det antal man ser är 2*2=4.

Det är ett bra antal.

Bara en diskant med reflekterande vägg bakom är svårare att få att fungera
bra. Det är därför OA-50, OA-51 och OA-52 har dämpning inbyggt. Att den
lilla OD-11 fungerar så bra som den gör (men inte tillräckligt för att Stig var
av uppfattningen att den fick heta OA) trots att dämpning saknas, beror på
att den försänkta basen ger en del reflexer också, så att spegelbilderna blir
multipla.

Kan även nämna att SSC har arbetat med en OA-2212 med avsevärt minstat
antal diskanter. Det går ju att minsta antalet högst signifinankt genom att
byta till det mycket effekttåligare T22-oa. Högre verkningsgrad har den ju
också.

- - -

Något svar på vad som är det optimala antalet har jag inte dock. Stig var
av åsikten att 4 var ett väldigt bra antal*, men de större fick ändå flera
av effettålighetsskäl, och i OA-2212-fallet även för att de skulle förses
med en större andel direktljud, för att öka chansen att de skulle bli valda
som SR-monitorer.

Vh, iö

- - - - -

*Även om han inte var alldeles nöjd med den konfiguration som OA-14 fick.

De två identiskt riktade 45 grader invinklade direkljudsdiskanterna interfer-
erade med varandra på ett sätt han inte gillade.

Det finns flera möjliga sätt att gå runt detta. De kan vinklas isär lite och
placeras tätare ihop och de kan Y-monteras (vilket betyder att den ena av
dem sätts tätare ihop med energidiskanten).

Den senare monteringen är den som Stig valde, och som blev förstaval för
en eventuell produktion av OA-5 (!) i England. Men tyvärr hann Stig gå bort
precis innan det blev verklighet av detta.

Jag kan nämna att vi experimenterade mera med Y-moneringen än de två tätt
sittande och lite isärvinklade direkljudsdiskanterna. Jag kan tänka mig att det
är ett fullgott alternativ. Även det ger ju en triangel snarare än en kvadrat,
och därmed klart mindre fula interferenser i diskantens undra register.

Välkommen till tråden!

Jag gillar oa12 speciellt för sin ljudbild :-) inte som så många andra som verkar vara inne på att det är basen som är grejen. Iaf. Oa112 känns väldigt lockande och även od111 om man kanske kan adoptera diskanten från någon av de nyare le2 varianterna på 80-talarna. Vet inte ens om det går!

Målet med den här tråden är iaf att skapa en högtalare som jag blir nöjd med ljudmässigt och kanske också kan fungera som en inspiration till andra med tankar på en uppgradering av sina oa14/oa116.

Vidare undrar jag hur det skulle bli om man bara bytte sina mt24 mot 2 st. t22 och ett oa12 filter som diskantfilter? Kommer nivåerna mellan diskant och resten av registret vara oförändrad eller kommer deras balans skiftas i nivå? Knepigt frågeställning, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar!

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2012-11-03 16:48

IngOehman skrev:Utöver Y-monteringen så var det alltså dessa två varianter som vi diskuterade:
Bild

Men Y vann alltså.

Vh, iö

Tack för skisserna och den utmärkta förklaringen som känns väldigt tänkvärd. Dock så måste jag säga att 4 diskanter per högtalare inte kommer vara ett alternativ då jag i så fall heldre skulle satsa fullt ut på 6 stycken, men mest för att jag tycker att oa14 är den av 70-talarna som låter sämst faktiskt...fast absolut inte dåligt ;-)

Vid en placering av två diskanter på ett par oa116, vad skulle vara en lämplig placering? Ala oa12 eller borde man satsa på att placera dem betydligt tätare som de två bakersta i y-konfigurationen på oa14 dvs nästan sida mot sida åt var sitt håll?

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2012-11-03 18:49

Hur låter musiken?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-03 22:25

ferm skrev:
IngOehman skrev:Utöver Y-monteringen så var det alltså dessa två varianter som vi diskuterade:
Bild

Men Y vann alltså.

Vh, iö

Tack för skisserna och den utmärkta förklaringen som känns väldigt tänkvärd. Dock så måste jag säga att 4 diskanter per högtalare inte kommer vara ett alternativ då jag i så fall heldre skulle satsa fullt ut på 6 stycken, men mest för att jag tycker att oa14 är den av 70-talarna som låter sämst faktiskt...fast absolut inte dåligt ;-)

Vid en placering av två diskanter på ett par oa116, vad skulle vara en lämplig placering? Ala oa12 eller borde man satsa på att placera dem betydligt tätare som de två bakersta i y-konfigurationen på oa14 dvs nästan sida mot sida åt var sitt håll?

Till att börja med vill jag säga att jag håller med om att OA-14 låter
sämst, det vill säga det är den jag tycker minst om. Men vad jag
försökte säga var att jag inte tror att det beror på att det var fyra
diskanter, utan på att de fyra satt som de satt.

Och ja, a'la OA-12 tror jag är bäst om man använder 2. Inte tätare.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-03 23:51

Dom där ritade sakerna var ju lite lika de OA12/13 jag byggde en gång. :)
Oj vad tiden går, 2005 såg jag att det var, i augusti.
Dom spelades senare på ett Carlssonmöte i Farsta, där dom inte direkt gjorde bort sig. :)
Bygget fanns med i en gammal tråd på Planeten, men bilderna är kanske borta.

Bild

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-04 01:06

ferm skrev:

Jag hade nog provat nåt i den här stilen.

Bild

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2012-11-04 02:31

Phon:
Dom där ritade sakerna var ju lite lika de OA12/13 jag byggde en gång.
Dom spelades senare på ett Carlssonmöte i Farsta, där dom inte direkt gjorde bort sig.

MYCKET imponerad av hur bra de högtalarna lät, drivna både med mitt NAD 208 och Erik Anderssons rörsteg på 2,5watt (tror jag det var) :)

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2012-11-04 11:11

phon skrev:Dom där ritade sakerna var ju lite lika de OA12/13 jag byggde en gång. :)
Dom spelades senare på ett Carlssonmöte i Farsta, där dom inte direkt gjorde bort sig. :)
Bygget fanns med i en gammal tråd på Planeten, men bilderna är kanske borta.

Bild

Det här kanske är vägen att gå :-) 66/33 låter som en ganska fin kombo. Hur är de monterade 8+8 i parallell med 16?
Undrar hur detta skulle kunna lösas med t22.
8+8 i parallell med 8+motstånd på 8,2? Då borde man ju kunna köra oa14 filter för t22?
Såg inga förklaringar/schema på dina filter i tweaka en tolva tråden!
Detta kanske skulle kunna mynna ut i en tweaka en sexton tråd ;-)
Funderar också på om det är värt att köra b65 istället och då köra allt som ett 8ohms system?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-04 13:13

Det var tre CT62 16-ohmare i parallell. Filtret hade en högpassdel för diskanterna, en lågpass för basen, en parallell-krets i serie med basen för att jämna ut responsen och möjligen en konjugathistoria för impedansutjämning. Kommer inte riktigt ihåg detaljerna, men det spelade på rätt hyfsat.

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2012-11-04 22:31

IngOehman skrev:
ferm skrev:
Bild

Men Y vann alltså.

Vh, iö

Till att börja med vill jag säga att jag håller med om att OA-14 låter
sämst, det vill säga det är den jag tycker minst om. Men vad jag
försökte säga var att jag inte tror att det beror på att det var fyra
diskanter, utan på att de fyra satt som de satt.

Och ja, a'la OA-12 tror jag är bäst om man använder 2. Inte tätare.

Vh, iö

Kanske ska man maxa avståndet till väggen för den bakåtstrålande diskanten i så fall....det finns ju lite mer utrymme på OA116. Spelar det någon roll tror ni? Sedan är ju frågan vart man ska sätta den direktstrålande diskantenn....finns ju lite utrymme både direkt till höger om basen, men en liten hylla också närmast väggen. Kanske man ska köra på exakt samma avstånd och förhållande som oa 12 håller sig med...det blir ju lätt att mäta upp och man kan ju anta att det blir bra ;-)

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2012-11-04 22:35

phon skrev:Det var tre CT62 16-ohmare i parallell. Filtret hade en högpassdel för diskanterna, en lågpass för basen, en parallell-krets i serie med basen för att jämna ut responsen och möjligen en konjugathistoria för impedansutjämning. Kommer inte riktigt ihåg detaljerna, men det spelade på rätt hyfsat.

Hoppla det lät inte helt enkelt att snickra ihop den kopplingen. iom. 16 ohms ct62 så faller dessutom hela konceptet. De är väl i princip utdöda sedan länge de elementen.
Som det ser ut just nu så är ju T22an det hetaste alternativet även om jag också kikat lite på ett monacor tror det heter dt28 som kostar ungefär samma, men förefaller vara lite mer plug n´play

Finns det fler alternativ till diskanter? Den som sitter i Larsen 8 blir det helt skenheligt fel? den låter ju fint :-)

Alternativ till mellanregister? Är B65 bättre än mina orginal sc165 som är i kanonskick?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-04 22:57

Du hade väl en större bas redan? Kör på det mellanregister du har, och prova en av de två IÖ/SC-skisserna ovan, den högra kanske? Filtret blir som ett vanligt 4-diskanters T22-filter till exvis OA14. Grafpro kan säkert lockas att byta ut den/de komponenter som skiljer.

Nån måste ju rapportera hur den där lösningen fungerar, och en OA116 ser nog rätt tandlös ut med bara två diskanter under gallret. Dessutom är T22 en väldigt bra diskant i sammanhanget. :)

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2012-11-04 23:28

phon skrev:Du hade väl en större bas redan? Kör på det mellanregister du har, och prova en av de två IÖ/SC-skisserna ovan, den högra kanske? Filtret blir som ett vanligt 4-diskanters T22-filter till exvis OA14. Grafpro kan säkert lockas att byta ut den/de komponenter som skiljer.

Nån måste ju rapportera hur den där lösningen fungerar, och en OA116 ser nog rätt tandlös ut med bara två diskanter under gallret. Dessutom är T22 en väldigt bra diskant i sammanhanget. :)

Japp det är Seasbasen från grafpro. i övrigt med orginal sc165 samt mt24 med -79 modden.
Ja det va den högra som såg mest logisk av skisserna tyckte jag och då blir det väl standard oa14/t22 diskantfilterdel...det som jag funderar på är (tjatar) är det här med känsligheten...hur den påverkas så jag inte får en diskanthylla eller bashylla i frekvensbandet...
Iaf. måste mt24orna bytas...de är ju hemskt avrullade uppåt vilket inte alls passar min smak. hur är detta med t22orna? är de lika avrullade? Vill ha en krispigare mer fokuserad diskant.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-05 10:39

T22 går väl upp över 20kHz, för lite diskant behöver du inte oroa dig för.

Du lär behöva dämpa diskanterna då de har mycket högre känslighet än MT24. Titta på hifikits schema över OA14 så finns det en tabell med dämpalternativ. Resten av högtalaren antar jag fungerar, alltså basens anpassning till mellanregistret.

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2012-11-05 10:57

phon skrev:T22 går väl upp över 20kHz, för lite diskant behöver du inte oroa dig för.

Du lär behöva dämpa diskanterna då de har mycket högre känslighet än MT24. Titta på hifikits schema över OA14 så finns det en tabell med dämpalternativ. Resten av högtalaren antar jag fungerar, alltså basens anpassning till mellanregistret.

Japp jag tror jag ska gå vidare på detta spåret...Har insett att det inte är någon idé att gå vidare mot dome diskanter då sc165an troligtvis inte skulle gilla detta....i så fall hade det också varit aktuellt med ett nytt mellanregistelement. Det verkar dock svårt att uppbringa ett annat element som kan tänkas passa direkt i baffeln.

Högpassdelen kan man förmodligen sno direkt från OA12/OA14 filter för t22 som du skriver...ska kolla om jag kan modda mina befintliga högpassfilter från grafpro...Men det hade ju vart roligt att byta även mellanregistret total makeover så att säga...Du kör väl med nått ino b67 i dina oa116? låter det bättre?
Ska fortsätta att läsa och läsa och läsa på i djungeln av trådar.

jansch

Inläggav jansch » 2012-11-05 12:26

Hej Phon - Vad har du för mellanregisterelement i OA116?

Ferm - Du ska inte betala mer än 225:- för Monacor Dt28N i Sverige http://www.eluxson.se/358-dt-28n.html eller 14 pund i England...

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2012-11-05 12:42

jansch skrev:Hej Phon - Vad har du för mellanregisterelement i OA116?

Ferm - Du ska inte betala mer än 225:- för Monacor Dt28N i Sverige http://www.eluxson.se/358-dt-28n.html eller 14 pund i England...

Hej jansch!
Välkommen :-)
Tack för tipset! Tänkte att jag kanske skulle testa dessa diskanter i ett par oa14 med placering enligt iö skiss ovan. Återkommer med det i en Anna tråd.

Skulle man köra monacorn i oa116 skulle man behöva blanda in ytterligare motstånd för att få till rätt impedans på 16ohmarna?
Och även om man skulle köra den som oa112. Är monacor plug n'play på mt20 eller mt24?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-05 12:43

jansch skrev:Hej Phon - Vad har du för mellanregisterelement i OA116?

Ino B67 amb, basen till gamla A3. Det finns inte längra, nya B59amb är kanske ett alternativ om man vill prova nåt annat än 165.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-05 12:45

ferm skrev:
Skulle man köra monacorn i oa116 skulle man behöva blanda in ytterligare motstånd för att få till rätt impedans på 16ohmarna?
Då kan man kanske göra nåt i stil med 116-filtret för T22?

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati