Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
momus skrev:5. Löd loss de två svarta trådarna som går till diskanterna, och de två bruna. Löd fast de två svarta där de bruna satt. (Öhman har ritat så, diskanterna fasvänds.)
"
maGot skrev:Sen har även jag mailat Grafpro och fått svar att spolen på 0,4 mH ska vara 0,8mm tjock. Tack för det!
maGot skrev:Hej igen!
Nu har jag lött ihop filtren! Det verkar ha gått bra![]()
Men jag funderar på dämpmaterialet i lådan. I mina lådor ligger det extra dämpmaterial där basen sitter. Men enligt broschyren från 70-talet sitter det kring basreflexröret. Någon som vet vart det ska sitta?
Här är 2 bilder:
http://www.carlssonplanet.com/forum/gal ... age_id=969
http://www.carlssonplanet.com/forum/gal ... age_id=968
På den gamla Sonabbroschyren kan man inte se om basreflexporten är "tilltäppt" med mineralull eller inte. Basreflexportar brukar man normalt sett inte täppa för, för att lutften ska kunna strömma fritt.
STDI skrev: På översta våningen ligger en kvadratisk ca 50 mm tjock skiva under basen. Mot väggarna runt röret ligger en remsa lindad. Den täcker alltså inte röröppningen. Den är ca 30 x 80 x 500 mm. Jag tycker det ser ut på din bild som om den remsan ligger "runt" basen istället. Den ska alltså flyttas till runt röret.
maGot skrev:STDI skrev: På översta våningen ligger en kvadratisk ca 50 mm tjock skiva under basen. Mot väggarna runt röret ligger en remsa lindad. Den täcker alltså inte röröppningen. Den är ca 30 x 80 x 500 mm. Jag tycker det ser ut på din bild som om den remsan ligger "runt" basen istället. Den ska alltså flyttas till runt röret.
Intressant! Då måste mina ha blivit fel i produktionen kanske. Har nu åtgärdat detta och satt nya terminalen under högtalarna.
Nu spelar de på bra måste jag säga. Lite mörkare klang och mindre detaljrikedom än oa51.3 men bättre än od11 i mitt tycke.
STDI skrev:...Den ska alltså flyttas till runt röret.
STDI skrev: maGot, tyckte du att det blev skillnad när du flyttade ullen?
maGot skrev:....
By the way, vad är Dwg no? mina har 5-0110 101
STDI skrev:maGot skrev:....
By the way, vad är Dwg no? mina har 5-0110 101
Drawing number. Men jag tror nog du har 5-0110 102 på din högerhögtalare. Och de numren har jag också. Alltså skiljer det i alla fall inte på ritningarna.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster