Tänkte att vi kunde ha en diskussion om diverse aspekter av olika diskanter och olika spridningskaraktär.
Stigs två varianter hade "bra" nivå i 30 graders riktning och han använde ingen RC länk i filtren för att "vika" kurvan...
Orginaldiskanten OA51
En annan mätning från orginalbroschyr
OA51.2
OA51.3 och OA51.LE hade sedan båda en RC länk för att justera upp nivån lite i toppen.
OA51.LE2, oxå med RC länk för att hissa toppen lite
Stigs önskan om en så lika frekvensgång i 0 och 30 graders riktning verkar ju rimlig och vettig.
Uppmätt frekvensgång är ju inte allt... det är ju hur det låter också....
Orginaldiskanten låter oftast ganska dåligt (ålder?), OA51.2 och OA51.3 låter väl lika bra bara en smula olika och OA51.LE2 låter i mina öron bäst.
Nu talar jag alltså om de enskilda elementens kvalitéer och inte egentligen om implementationen i OA51.
Jag har själv kört lite olika diskanter och till saken hör då att jag delar aktivt digitalt och har alla möjligheter att justera frekvensgång etc.
För fortsatt diskussion gäller då detta, digital aktiv delning med tillgång till frekvensgångsjustering med parametriska eq, high och low shelving eq etc. inte om det är en lämplig diskant att försöka implementera med passiva filter i OA51.
Man vill då kanske leta efter diskanter med gynnsam off axis återgivning etc.
Vi kan dock börja med de jag testat aktivt delat.
OA51.3 diskanten och OA51.LE2 diskanten har jag kört och OA51.LE2 går att få att låta riktigt bra med lite eq.
Jag har även testat Scan speak 9500 med hyfsat resultat.
Efter denna körde jag länge (och kör faktiskt just nu) Scan Speak 9700, denna låter riktigt bra!
Jag har även kört Scan speak 71000, denna tyckte jag "hårdnade" lite då man spelade riktigt starkt, kanske är domen lätt och "vek" för att prioritera frekvensgång riktigt högt upp?
En diskant jag nyss lyssnat på är Scan Speak Illuminator 662000, denna lät riktgt riktigt bra, upplöst och oansträngt.
Jag har några diskanter hemma som jag inte hunnit testa ännu, men som skall bli riktigt spännande.
Scan speak Illuminator beryllium
Wavecor TW022 som jag kör i en vanlig högtalare där den låter riktigt bra... det är bara en 22 mm diskant men den har låg resonansfrekvens och hög effekttålighet så den skulle funka...
Wavecor 30 mm dome
SB Acoustics
Seas DTX.... om man viker kurvan ordentligt så har den ju tight 30 gradersåtergivning men en himla ringning vid 25 kHz...
Har ni förslag på fler diskanter som skulle kunna passa (givet aktiv delning digitalt med EQ möjligheter), som har tight 0 och 30 graders återgivning..
/Stefan