Diskussion olika diskanter i OA51

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Diskussion olika diskanter i OA51

Inläggav avr7000 » 2016-02-08 19:01

Hallå...

Tänkte att vi kunde ha en diskussion om diverse aspekter av olika diskanter och olika spridningskaraktär.

Stigs två varianter hade "bra" nivå i 30 graders riktning och han använde ingen RC länk i filtren för att "vika" kurvan...

Orginaldiskanten OA51

Bild

En annan mätning från orginalbroschyr

Bild

OA51.2

Bild

OA51.3 och OA51.LE hade sedan båda en RC länk för att justera upp nivån lite i toppen.

Bild

OA51.LE2, oxå med RC länk för att hissa toppen lite
Bild

Stigs önskan om en så lika frekvensgång i 0 och 30 graders riktning verkar ju rimlig och vettig.
Uppmätt frekvensgång är ju inte allt... det är ju hur det låter också....
Orginaldiskanten låter oftast ganska dåligt (ålder?), OA51.2 och OA51.3 låter väl lika bra bara en smula olika och OA51.LE2 låter i mina öron bäst.
Nu talar jag alltså om de enskilda elementens kvalitéer och inte egentligen om implementationen i OA51.

Jag har själv kört lite olika diskanter och till saken hör då att jag delar aktivt digitalt och har alla möjligheter att justera frekvensgång etc.
För fortsatt diskussion gäller då detta, digital aktiv delning med tillgång till frekvensgångsjustering med parametriska eq, high och low shelving eq etc. inte om det är en lämplig diskant att försöka implementera med passiva filter i OA51.
Man vill då kanske leta efter diskanter med gynnsam off axis återgivning etc.

Vi kan dock börja med de jag testat aktivt delat.

OA51.3 diskanten och OA51.LE2 diskanten har jag kört och OA51.LE2 går att få att låta riktigt bra med lite eq.

Jag har även testat Scan speak 9500 med hyfsat resultat.
Bild

Efter denna körde jag länge (och kör faktiskt just nu) Scan Speak 9700, denna låter riktigt bra!
Bild

Jag har även kört Scan speak 71000, denna tyckte jag "hårdnade" lite då man spelade riktigt starkt, kanske är domen lätt och "vek" för att prioritera frekvensgång riktigt högt upp?
Bild

En diskant jag nyss lyssnat på är Scan Speak Illuminator 662000, denna lät riktgt riktigt bra, upplöst och oansträngt.
Bild

Jag har några diskanter hemma som jag inte hunnit testa ännu, men som skall bli riktigt spännande.

Scan speak Illuminator beryllium
Bild

Wavecor TW022 som jag kör i en vanlig högtalare där den låter riktigt bra... det är bara en 22 mm diskant men den har låg resonansfrekvens och hög effekttålighet så den skulle funka...
Bild

Wavecor 30 mm dome
Bild

SB Acoustics
Bild

Seas DTX.... om man viker kurvan ordentligt så har den ju tight 30 gradersåtergivning men en himla ringning vid 25 kHz...
Bild

Har ni förslag på fler diskanter som skulle kunna passa (givet aktiv delning digitalt med EQ möjligheter), som har tight 0 och 30 graders återgivning..

/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Diskussion olika diskanter i OA51

Inläggav paa » 2016-02-08 19:38

Dina kurvor för originaldiskanten, KO10DT, skiljer sig rätt mycket från kurvan i den gamla broschyren jag har skannat in:
http://user.faktiskt.io/paa/KO10DT.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-02-08 19:45

Man ser att diskanterna har väldigt olika grundresonans, under vilken tonkurvan faller 12 dB/oktav, och också väldigt olika Q-värde för grundresonansen.
SEAS H1283-06 22TAF/G ligger väl någonstans mellan ettan, tvåan och trean i det hänseendet, och håller ihop bra med 30-graderskurvan, i alla fall upp till 10kHz:
http://seas.no/images/stories/prestige/ ... asheet.pdf
Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2016-02-08 20:26

paa skrev:Man ser att diskanterna har väldigt olika grundresonans, under vilken tonkurvan faller 12 dB/oktav, och också väldigt olika Q-värde för grundresonansen.
SEAS H1283-06 22TAF/G ligger väl någonstans mellan ettan, tvåan och trean i det hänseendet, och håller ihop bra med 30-graderskurvan, i alla fall upp till 10kHz:
http://seas.no/images/stories/prestige/ ... asheet.pdf
[ Bild ]

Ser väldigt intressant ut...
Jag skall skaffa hem ett par av dessa oxå då.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2016-02-08 21:48

Lennart kör med dessa i de nya Rauna högtalarna tror jag.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2016-02-08 21:57

Just 22TFF är vad jag tänkt använda i mina nästa högtalare (inspirerade av Stigs trevägare). :)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2016-02-08 22:02

Erik_Johansson skrev:Just 22TFF är vad jag tänkt använda i mina nästa högtalare (inspirerade av Stigs trevägare). :)

/Erik

Kul !

Väntar med spänning på dessa

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2016-02-08 22:22

Om ni har lyssningsintryck av olika diskanter som "sticker ut" i positiv eller negativ bemärkelse får ni gärna dela med er...
Frekvenskurvorna säger ju inte hur det låter...

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-02-08 23:00

D3004/660000 använder jag själv i mina Carlssoninspirerade hembyggen, och är väldigt nöjd.

Den här kanske ska med på listan också:

Bild

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2016-02-10 11:53

Skulle inte Bremens diskant kunna vara något? Peter presenterade en mätning någonstans som visade på en respektingivande spridning.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2016-02-11 10:13

schmutziger skrev:Skulle inte Bremens diskant kunna vara något? Peter presenterade en mätning någonstans som visade på en respektingivande spridning.

Jag har pratat med Peter om hans diskant och jag kan säkert få tag i ett par för test eftersom jag känner Peter. Den är dock kanske inte lika intressant här eftersom den inte kommer att gå att köpa ute på öppna marknaden.
JAg skulle vilja testa den dock om det skall säker gå att ordna.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-11 16:06

avr7000 skrev:
schmutziger skrev:Skulle inte Bremens diskant kunna vara något? Peter presenterade en mätning någonstans som visade på en respektingivande spridning.

Jag har pratat med Peter om hans diskant och jag kan säkert få tag i ett par för test eftersom jag känner Peter. Den är dock kanske inte lika intressant här eftersom den inte kommer att gå att köpa ute på öppna marknaden.
JAg skulle vilja testa den dock om det skall säker gå att ordna.

Det är väl bara att slakta ett ägg eller två - passar ju bra så här inför påsk. (Sen ersätter man dem med piezotutor från Billebro och säljer de "moddade" äggen från bakluckan :|)
Don’t just do something, sit there.

torde

Inläggav torde » 2016-02-18 22:10

avr7000 skrev:Tänkte att vi kunde ha en diskussion om diverse aspekter av olika diskanter och olika spridningskaraktär.

Jag kommer in i denna diskussion då jag funderar på val av diskantelement i ett framtida OA-bygge. Jag har nu en SS3004/660000 och tycker att den låter vasst på höga ljudtrycksnivåer. Jag skulle därför vilja vidga denna diskussion till att inte bara omfatta frekvensgång och spridningskaraktär utan även distortion. Ni är ju alla gamla HiFI/OA-rävar som har stor erfarenhet av olika diskantelement egenskaper i OA-sammanhang. Vilket av alla de uppmätta diskantelementen skulle ni rekommendera mht frekvensgång, spridningskarakteristik samt distortion i ett OA-bygge som OA-52/52?

torde

Inläggav torde » 2016-02-19 13:56

torde skrev:OA-52/52

Skall vara OA-51/52. gör detta tillägg då jag inte kan redigera inlägget längre. :oops:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2016-04-30 09:54

Bild
SB Acoustic aluminiumdome

Bild
Seas

Bild
SS Beryllium

Bild
Spännande magnetsystem/dämpkammare

Nu gäller det bara att ta sig lite tid...

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-04-30 10:08

torde skrev:
avr7000 skrev:Tänkte att vi kunde ha en diskussion om diverse aspekter av olika diskanter och olika spridningskaraktär.

Jag kommer in i denna diskussion då jag funderar på val av diskantelement i ett framtida OA-bygge. Jag har nu en SS3004/660000 och tycker att den låter vasst på höga ljudtrycksnivåer. Jag skulle därför vilja vidga denna diskussion till att inte bara omfatta frekvensgång och spridningskaraktär utan även distortion. Ni är ju alla gamla HiFI/OA-rävar som har stor erfarenhet av olika diskantelement egenskaper i OA-sammanhang. Vilket av alla de uppmätta diskantelementen skulle ni rekommendera mht frekvensgång, spridningskarakteristik samt distortion i ett OA-bygge som OA-52/52?

Jag använder dem och tyckte också de hårdnade när jag drev dem hårt. De gillar inte stora konutslag så jag begränsar dem under 2kHz. Nu har jag inga sådana tendenser kvar alls.

Mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-30 12:09

http://www.monacor.se/produkter/dome/
Vet inte om nå't av detta kan vara av intresse, men det var nå't
om olika diskanter så då borde man ju kunna peka på nå't man känner till
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-04-30 15:38

Föreslår den nya SB Acoustics TW29RN. En förbättrad TW29R. Den nya har bättre kurvor off axis. Borde vara ett bra alternativ. Blir nog till att köpa ett par längre fram.

http://www.sbacoustics.com/index.php/products/tweeters/satori/satori-tw29rn-b/

Återgå till Carlsson Illuminati