OD-11 bas låter illa

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

MrMusic123
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2024-02-19

OD-11 bas låter illa

Inläggav MrMusic123 » 2024-02-19 13:30

Hej!

Har kommit över ett par gamla OD-11 som jag tänkte renovera. Eftersom jag har lite begränsad budget tänkte jag försöka använda originalbasarna som kom med - SC165 typ1.
Dessvärre var spindlarna rätt nedhängda och en även lite bucklig. Men med hjälp av lite vatten och värme tror jag rättade till det och lyckades (?) kanta om de.

Efter att monterat de åter testkörde jag högtalarna, nu visade det sig också att diskanterna (Mt20) är helt döda så de måste ju bytas.
Men basarna låter inte särskilt bra alls. Den ena har knappt någon bas, den andra aningens mer, men bägge låter liksom tunt och diskantigt.
Är detta för att spindlarna var kassa eller kan det bero på något annat?

Är rätt novis på detta så tar tacksamt emot tips!

Tack!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3668
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OD-11 bas låter illa

Inläggav juanth » 2024-02-19 17:51

Börja med att kolla så du inte kopplat in någon av dem i ofas. Om du kontrollerar med ett 1,5 volts batteri så slår konerna utåt när du kopplat plus till rätt kabel.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

MrMusic123
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2024-02-19

Re: OD-11 bas låter illa

Inläggav MrMusic123 » 2024-02-19 18:20

Hej!

Just det har jag faktiskt provat - och verkar vara korrekt fas. Undrar också om det kan vara att förstärkaren inte är riktig kraftfull?
Har bara en sån här (https://fosiaudio.com/products/bluetoot ... 0a-updated).
Förstår att den inte är så mycket hänga i julgranen - men visst borde den orka driva 2 OD-11?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: OD-11 bas låter illa

Inläggav Bill50x » 2024-02-19 18:29

Jag tror det är ett allvarligare fel än "ur-fas". Lyssnar man nära högtalaren bör volymen inte påverkas av den andra högtalaren, framför allt bör de inte vara olika.

Börja med att säkerställa att alla apparater före högtalarna är intakta. En bra start är att skifta höger och vänster högtalare. Är det samma högtalare som låter "nästan inget alls" då är det högtalarna som är problemet. Om det är samma kanal som låter svagt ligger problemet tidigare i kedjan. Har du haft andra högtalare inkopplade tidigare och fungerat bra så är det ändå troligt att det är OD-11:orna som krånglar. Hur man gör för att kontrollera/mäta enskilda element finns det många här som är långt bättre än jag på detta. Ett enkelt sätt att konstatera skillnader mellan de två baselementen är att ta en multimeter och mäta resistansen mellan + och -. Då har man åtminstone fått en grov indikation på om något element är rent trasigt. Man kan också prova med att trycka lite på konen och känna/lyssna på om det känns att fjädringen fungerar eller om det går trögt eller låter skrapande.

Och jadå, förstärkaren klarar absolut att driva högtalarna men kolla med andra högtalare att det inte är ngt fel på stärkaren.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

MrMusic123
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2024-02-19

Re: OD-11 bas låter illa

Inläggav MrMusic123 » 2024-02-21 13:09

Hej igen! Tack för tips, har mätt upp elementen nu och bägge är kring 7 ohm vilket borde vara ok?
Undrar egentligen om min ursprungliga beskrivning är lite felaktig - det kommer bas från elementen, snarare är det nog mellanregistret som låter tunnt och lite platt?
Här är man ju ute på subjektiva beskrivningar - men kanske är det så att jag är så van vid moderna högtalare med DSP och allt möjligt att det snarare är Carlsson-ljudet jag är ovan vid?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3668
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OD-11 bas låter illa

Inläggav juanth » 2024-02-21 13:38

Utan diskant så kan det låta lite som du beskriver. Den ger liv åt mellanregistret.
Det är svårt att på distans gissa om det är på något vis, vad som felar osv.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2511
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OD-11 bas låter illa

Inläggav STDI » 2024-02-21 13:42

Ta en hushållspappersrulle (gärna två som du tejpar ihop så den blir längre) och håll mot diskanten utan att röra den. Lyssna sen i andra änden. Då kan du avgöra om det kommer ljud överhuvud taget och om de två högtalarnas diskanter låter lika.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

MrMusic123
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2024-02-19

Re: OD-11 bas låter illa

Inläggav MrMusic123 » 2024-02-21 13:53

Har faktiskt kollat diskanterna igår, visade sig att en var trasig så skaffade en ny MT20 från Hifikit. De låter ganska tyst men antar att diskanterna inte spelar så högt nivåmässigt?
Är verkligen en läroresa detta - men kul :) Låter lite bättre än innan men fortfarande lite tunt. Har testat lite olika placeringar och verkar bli bäst när man riktar elementen mot lyssningsplatsen.
Förstår att helt omöjligt gissa på distans - kanske får lämna in de helt enkelt - eller försöka lyssna på något annat par...

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28089
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: OD-11 bas låter illa

Inläggav PerStromgren » 2024-02-21 14:25

Kan du kolla att filtret är okej och korrekt kopplat?
... tycker jag!

Per

MrMusic123
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2024-02-19

Re: OD-11 bas låter illa

Inläggav MrMusic123 » 2024-02-21 14:29

Jag har tittat på det - och alla komponenter sitter ju på plats - men vet inte riktigt vad jag ska leta efter :(
Har ju också skaffat en multimeter - finns det något sätt att mäta som kan rekommenderas?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28089
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: OD-11 bas låter illa

Inläggav PerStromgren » 2024-02-21 14:57

Ladda ned en tongenerator app till en telefon (eller platta) och en enkel SPL - mätare till en annan och kolla om du har någon extrem dipp i mellanregistret. Mätningen blir inte så exakt, men kan kanske ge en hint om felet
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: OD-11 bas låter illa

Inläggav schmutziger » 2024-02-21 18:16



Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster