Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
STDI skrev:Jag har ett par OA2212 som jag håller på att fixa till. När jag köpte dem satt original SC165 basar i, B65oaIV mellanregister och T22 diskanter.
Jag byter B65oaIV mot original SC165 mellanregister.
I original är basar och diskanter kopplade i fas. Mellanregistret är kopplat i motfas.
Enligt Stigs egna modifieringar från 1979 ska fasen ändras på mellan och diskant så att bas och mellan hamnar i fas medan diskant blir i motfas.
För basarna ändrar jag inget i filtret. Jag gör Stigs förslag enl 1979 på filtren för mellanregistret, därmed även byter fas.
Eftersom det sitter T22-diskanter och rätt filter för det i så är det inte aktuellt med någon filterändring. Däremot undrar jag hur fasen för T22-diskanterna ska vara. Enl Mod 1979 ska ju diskanterna spela i motfas mot bas och mellan. Ska det vara så även med Mod 1979 och T22-diskanter?
https://www.hifikit.se/media/attachment/file/r/i/ritning_oa-12_oa-116_oa-2212pdf_1.pdf Ritning från HifiKit.
https://carlssonkult.se/OA2212.aspx Carlssonkults filterritning.
Jag kan inte reda ut faserna. Javisst, jag ser att +-anslutningen går till + på diskanterna. Men är det i fas eller i motfas kontra bas och mellan?
Jag har sökt Grafpro på Carlssonkult men inte fått svar.
Imperial-Blomman skrev:Grafpro skriver i länken att diskant arrangemanget har minus t jord.
På Hifikit länken står de inget om plus å minus.
Men plus brukar vara överst så har de diskant arrangemanget åxå minus t jord.
Va gäller den ensamma diskanten som ska fasvändas så finns dom som
sejjer att den inte ska fasvändas.
Chris71 skrev:Hej STDI
Här är lite generell info, men även det omtalade 1979 appendixet med bifogat kopplingschema som borde besvara de specifika frågor du har om den, om det är något annat specifikt så får du skicka ytterligare frågor så får vi se om jag kan hitta svaret på dem.
STDI skrev:Chris71 skrev:Hej STDI
Här är lite generell info, men även det omtalade 1979 appendixet med bifogat kopplingschema som borde besvara de specifika frågor du har om den, om det är något annat specifikt så får du skicka ytterligare frågor så får vi se om jag kan hitta svaret på dem.
Det är svårt att läsa och tolka dina bilagor. Men om det är Stigs ursprungliga mod 79 så har jag den. Dock innehåller den inga ritningar.
Som jag tolkar mod 79 och Carlssonkult så är bas och diskant i fas medan mellan är i motfas som original. Mod 79 innebär att mellan ska fasvändas för att spela i fas med basen. Som följd av det ska även diskant fasvändas eftersom de ska spela i motfas med mellan. Men mod 79 är ju innann T22. Och de ritningar som finns både på Carlssonkult och HifiKit visar bara diskantdelen för sig. Då är inkommande + kopplat till + på alla diskanter. Ska alltså nu plötsligt diskanterna spela i fas med både mellan och bas? Eller är det förbiseende eftersom det inte nämns någonstans? Ska kanske diskanterna, även om det nu är T22 och nytt filter, fortsätta spela i motfas?
Tack till er båda för svaren så långt.
STDI skrev:Jag har inga problem med 79 modden. Men för mig gäller den ju bara för mellanregistret. Frågan är hur T22-diskanterna ska fasas.
Jag upprepar och förenklar:
I original spelar mellanregister i motfas mot basar OCH MT24-diskanter.
I 79 modden spelar MT24-diskanter i motfas mot basar OCH mellanregister.
Hur ska T22-diskanter spela i ett par OA2212 där 79 modden är gjord för mellanregistret? I fas eller i motfas?
Ritningarna på Carlssonkult är ju ritade med alla diskanter mot plus. Det tolkar jag som i fas med resten. Men kanske/troligen är denna ritning gjord för att ersätta MT24 med T22 utan att göra något annat, dvs inte göra 79 modden. Och i original var ju diskant i fas med basen, dvs "vanlig" +. Så ritningen gäller inte för mig eftersom jag har fasvänt mellanregistret och då även ska fasvända diskanten.
Slutresultatet blir att diskant (även med T22) spelar i motfas kontra bas och mellanregister eftersom jag gjort 79 modden.
Håller ni med?
Imperial-Blomman skrev:Ja kolla nu på Hifikit's schema för T22 å de e minus t jord.
Dvs samma som för MT-24.
petersteindl skrev:Vill inflika med att man skall se upp lite vad gäller mellanregisterkopplingen på kretskortet. Samt även hur de tänkt sig vad som är + och minus på kontakten?
Följer man mellanregistrets + så kommer man till kretskortets -![]()
Just saying.
Chris71 skrev:Enligt alla beskrivningar som jag kan hitta så finns det bara en lösning om det är 79 moden som skall implementeras, diskant och mellan skall vara i fas och bas omvänd, Anders verkar förorda att vända filtren för mellan och diskant men resultatet är ju detsamma om man vänder basarna.
Vilken diskant man väljer har ingen betydelse om det är 79 mod som är slutresultatet då det inte påverkar filtren.
Så alla diskanter i samma ordning, och i fas med mellan och omvänt mot bas.
Lycka till med bygget,
petersteindl skrev:Stig Carlsson var noga med att basen skulle ha korrekt absolut polaritet. Det är basens polaritet som är referensen för hela högtalaren.
STDI skrev:Ok. Tack.
Jag har kollat med batteri så vid + på batteriet mot + ingång så går baskonerna utåt. Sen har jag följt filterbanor och kablar så att mellanregister och diskanter blir rätt fasade. Mer kan jag inte göra.
petersteindl skrev:STDI skrev:Ok. Tack.
Jag har kollat med batteri så vid + på batteriet mot + ingång så går baskonerna utåt. Sen har jag följt filterbanor och kablar så att mellanregister och diskanter blir rätt fasade. Mer kan jag inte göra.
Jättebra.
Jag försöker bara hjälpa så gott jag kan och berätta de saker som Stig Carlsson värdesatte.
STDI skrev:Ok. Tack.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster