OA2212 genomgång och uppdatering

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

OA2212 genomgång och uppdatering

Inläggav STDI » 2025-01-27 15:15

Jag har ett par OA2212 som jag håller på att fixa till. När jag köpte dem satt original SC165 basar i, B65oaIV mellanregister och T22 diskanter.
Jag byter B65oaIV mot original SC165 mellanregister.

I original är basar och diskanter kopplade i fas. Mellanregistret är kopplat i motfas.

Enligt Stigs egna modifieringar från 1979 ska fasen ändras på mellan och diskant så att bas och mellan hamnar i fas medan diskant blir i motfas.

För basarna ändrar jag inget i filtret. Jag gör Stigs förslag enl 1979 på filtren för mellanregistret, därmed även byter fas.

Eftersom det sitter T22-diskanter och rätt filter för det i så är det inte aktuellt med någon filterändring. Däremot undrar jag hur fasen för T22-diskanterna ska vara. Enl Mod 1979 ska ju diskanterna spela i motfas mot bas och mellan. Ska det vara så även med Mod 1979 och T22-diskanter?
https://www.hifikit.se/media/attachment/file/r/i/ritning_oa-12_oa-116_oa-2212pdf_1.pdf Ritning från HifiKit.
https://carlssonkult.se/OA2212.aspx Carlssonkults filterritning.
Jag kan inte reda ut faserna. Javisst, jag ser att +-anslutningen går till + på diskanterna. Men är det i fas eller i motfas kontra bas och mellan?

Jag har sökt Grafpro på Carlssonkult men inte fått svar.
Senast redigerad av STDI 2025-01-30 18:29, redigerad totalt 1 gång.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Chris71

Re: OA2212: fas för bas - mellan - diskant

Inläggav Chris71 » 2025-01-27 19:53

STDI skrev:Jag har ett par OA2212 som jag håller på att fixa till. När jag köpte dem satt original SC165 basar i, B65oaIV mellanregister och T22 diskanter.
Jag byter B65oaIV mot original SC165 mellanregister.

I original är basar och diskanter kopplade i fas. Mellanregistret är kopplat i motfas.

Enligt Stigs egna modifieringar från 1979 ska fasen ändras på mellan och diskant så att bas och mellan hamnar i fas medan diskant blir i motfas.

För basarna ändrar jag inget i filtret. Jag gör Stigs förslag enl 1979 på filtren för mellanregistret, därmed även byter fas.

Eftersom det sitter T22-diskanter och rätt filter för det i så är det inte aktuellt med någon filterändring. Däremot undrar jag hur fasen för T22-diskanterna ska vara. Enl Mod 1979 ska ju diskanterna spela i motfas mot bas och mellan. Ska det vara så även med Mod 1979 och T22-diskanter?
https://www.hifikit.se/media/attachment/file/r/i/ritning_oa-12_oa-116_oa-2212pdf_1.pdf Ritning från HifiKit.
https://carlssonkult.se/OA2212.aspx Carlssonkults filterritning.
Jag kan inte reda ut faserna. Javisst, jag ser att +-anslutningen går till + på diskanterna. Men är det i fas eller i motfas kontra bas och mellan?

Jag har sökt Grafpro på Carlssonkult men inte fått svar.

Har du tillgång till material som beskriver Mod 79? Annars kan jag kika på vad jag har i gömmorna som beskriver detta.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-01-27 19:59

Jag har dokumentet från Carlssonplanet och Carlssonkult beskriver det också. Originaldokumentet är skrivet för MT24 och då ska bas och mellan vara i fas medan diskant ska vara i motfas. Men vad som gäller faserna om man har T22 tycker jag inte framgår ur Carlssonkults text. Det är däremot ritat på samma sätt som för övriga Sonab med T22 (förutom OD11), dvs i fas. Men inget nämns om det. Varför i motfas med MT24 men i fas med T22? Har det bara passerat och blivit i fas utan tanke?

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-01-27 20:46

Grafpro skriver i länken att diskant arrangemanget har minus t jord.
På Hifikit länken står de inget om plus å minus.
Men plus brukar vara överst så har de diskant arrangemanget åxå minus t jord.

Va gäller den ensamma diskanten som ska fasvändas så finns dom som
sejjer att den inte ska fasvändas.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-01-27 21:50

Hej STDI

Här är lite generell info, men även det omtalade 1979 appendixet med bifogat kopplingschema som borde besvara de specifika frågor du har om den, om det är något annat specifikt så får du skicka ytterligare frågor så får vi se om jag kan hitta svaret på dem.
Bilagor
image5.jpeg
image5.jpeg (136.6 KiB) Visad 2935 gånger
image4.jpeg
image4.jpeg (104.42 KiB) Visad 2935 gånger
image3.jpeg
image3.jpeg (144.84 KiB) Visad 2935 gånger
image2.jpeg
image2.jpeg (144.78 KiB) Visad 2935 gånger
image1.jpeg
image1.jpeg (139.2 KiB) Visad 2935 gånger
image0.jpeg
image0.jpeg (105.73 KiB) Visad 2935 gånger

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-01-27 22:07

Imperial-Blomman skrev:Grafpro skriver i länken att diskant arrangemanget har minus t jord.
På Hifikit länken står de inget om plus å minus.
Men plus brukar vara överst så har de diskant arrangemanget åxå minus t jord.

Va gäller den ensamma diskanten som ska fasvändas så finns dom som
sejjer att den inte ska fasvändas.

Det du hänvisar till som Grafpro skriver gäller för 79 moden, dvs med original MT24-diskanter. Jag har T22 diskanter och då är det annat filter och annan ritning, T ex finns ingen fasvänd diskant där.
"På Hifikit länken står de inget om plus å minus." Det är just det som är problemet. Grafpro har samma schema längre ner på sin sida. Där är + ritat överst och går till + på diskanterna. Men varför ska det fasvändas bara för att man går från MT24 till T22. Filtren är ju ganska lika så det sker väl ingen extra fasvändning i filtret. Eller?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-01-27 22:18

Chris71 skrev:Hej STDI

Här är lite generell info, men även det omtalade 1979 appendixet med bifogat kopplingschema som borde besvara de specifika frågor du har om den, om det är något annat specifikt så får du skicka ytterligare frågor så får vi se om jag kan hitta svaret på dem.

Det är svårt att läsa och tolka dina bilagor. Men om det är Stigs ursprungliga mod 79 så har jag den. Dock innehåller den inga ritningar.
Som jag tolkar mod 79 och Carlssonkult så är bas och diskant i fas medan mellan är i motfas som original. Mod 79 innebär att mellan ska fasvändas för att spela i fas med basen. Som följd av det ska även diskant fasvändas eftersom de ska spela i motfas med mellan. Men mod 79 är ju innann T22. Och de ritningar som finns både på Carlssonkult och HifiKit visar bara diskantdelen för sig. Då är inkommande + kopplat till + på alla diskanter. Ska alltså nu plötsligt diskanterna spela i fas med både mellan och bas? Eller är det förbiseende eftersom det inte nämns någonstans? Ska kanske diskanterna, även om det nu är T22 och nytt filter, fortsätta spela i motfas?

Tack till er båda för svaren så långt.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-01-27 22:30

STDI skrev:
Chris71 skrev:Hej STDI

Det är svårt att läsa och tolka dina bilagor. Men om det är Stigs ursprungliga mod 79 så har jag den. Dock innehåller den inga ritningar.
Som jag tolkar mod 79 och Carlssonkult så är bas och diskant i fas medan mellan är i motfas som original. Mod 79 innebär att mellan ska fasvändas för att spela i fas med basen. Som följd av det ska även diskant fasvändas eftersom de ska spela i motfas med mellan. Men mod 79 är ju innann T22. Och de ritningar som finns både på Carlssonkult och HifiKit visar bara diskantdelen för sig. Då är inkommande + kopplat till + på alla diskanter. Ska alltså nu plötsligt diskanterna spela i fas med både mellan och bas? Eller är det förbiseende eftersom det inte nämns någonstans? Ska kanske diskanterna, även om det nu är T22 och nytt filter, fortsätta spela i motfas?

Tack till er båda för svaren så långt.

Det är 2st bilder på den vanliga diskantkopplingen sen är det 3 sidor som beskriver förändringarna i mod 79 där det finns en specifik skrivning under punkt 9 som adresserar den tidigare fasvända diskanten som nu alltså skall vara kopplad i fas som alla andra diskanter.
Detta kan du även se i kopplingsschemat som tillhör mod 79 och visar det.

Om det är frågor som gäller mellan och bas så kan jag ju kolla dessa delar i schemat oxå, jag uppfattade det som att frågan gällde diskanterna.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-01-27 22:44

Jag har inga problem med 79 modden. Men för mig gäller den ju bara för mellanregistret. Frågan är hur T22-diskanterna ska fasas.

Jag upprepar och förenklar:
I original spelar mellanregister i motfas mot basar OCH MT24-diskanter.
I 79 modden spelar MT24-diskanter i motfas mot basar OCH mellanregister.
Hur ska T22-diskanter spela i ett par OA2212 där 79 modden är gjord för mellanregistret? I fas eller i motfas?

Ritningarna på Carlssonkult är ju ritade med alla diskanter mot plus. Det tolkar jag som i fas med resten. Men kanske/troligen är denna ritning gjord för att ersätta MT24 med T22 utan att göra något annat, dvs inte göra 79 modden. Och i original var ju diskant i fas med basen, dvs "vanlig" +. Så ritningen gäller inte för mig eftersom jag har fasvänt mellanregistret och då även ska fasvända diskanten.

Slutresultatet blir att diskant (även med T22) spelar i motfas kontra bas och mellanregister eftersom jag gjort 79 modden.

Håller ni med?

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-01-28 00:38

STDI skrev:Jag har inga problem med 79 modden. Men för mig gäller den ju bara för mellanregistret. Frågan är hur T22-diskanterna ska fasas.

Jag upprepar och förenklar:
I original spelar mellanregister i motfas mot basar OCH MT24-diskanter.
I 79 modden spelar MT24-diskanter i motfas mot basar OCH mellanregister.
Hur ska T22-diskanter spela i ett par OA2212 där 79 modden är gjord för mellanregistret? I fas eller i motfas?

Ritningarna på Carlssonkult är ju ritade med alla diskanter mot plus. Det tolkar jag som i fas med resten. Men kanske/troligen är denna ritning gjord för att ersätta MT24 med T22 utan att göra något annat, dvs inte göra 79 modden. Och i original var ju diskant i fas med basen, dvs "vanlig" +. Så ritningen gäller inte för mig eftersom jag har fasvänt mellanregistret och då även ska fasvända diskanten.

Slutresultatet blir att diskant (även med T22) spelar i motfas kontra bas och mellanregister eftersom jag gjort 79 modden.

Håller ni med?

Enligt alla beskrivningar som jag kan hitta så finns det bara en lösning om det är 79 moden som skall implementeras, diskant och mellan skall vara i fas och bas omvänd, Anders verkar förorda att vända filtren för mellan och diskant men resultatet är ju detsamma om man vänder basarna.
Vilken diskant man väljer har ingen betydelse om det är 79 mod som är slutresultatet då det inte påverkar filtren.

Så alla diskanter i samma ordning, och i fas med mellan och omvänt mot bas.

Lycka till med bygget,

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-01-28 05:37

Vill inflika med att man skall se upp lite vad gäller mellanregisterkopplingen på kretskortet. Samt även hur de tänkt sig vad som är + och minus på kontakten?

1979 modifikation.jpg
1979 modifikation.jpg (451.38 KiB) Visad 2870 gånger

IMG_2242-1a.JPG
IMG_2242-1a.JPG (261.82 KiB) Visad 2870 gånger

Följer man mellanregistrets + så kommer man till kretskortets - :)

Just saying.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-01-28 16:21

Ja kolla nu på Hifikit's schema för T22 å de e minus t jord.
Dvs samma som för MT-24.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-01-28 17:26

Imperial-Blomman skrev:Ja kolla nu på Hifikit's schema för T22 å de e minus t jord.
Dvs samma som för MT-24.

Ja det har jag sett. Och innan sista inlägget igår kväll kom till insikt om att T22-schemat naturligtvis är gjort för att ersätta MT24 rakt upp och ner, dvs utan 79-modden. Eftersom 79-modden fasvänder både mellan och diskant ska då istället diskantens plus gå till jord. Det gäller både för MT24 och T22.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-01-28 17:27

petersteindl skrev:Vill inflika med att man skall se upp lite vad gäller mellanregisterkopplingen på kretskortet. Samt även hur de tänkt sig vad som är + och minus på kontakten?

1979 modifikation.jpg

IMG_2242-1a.JPG

Följer man mellanregistrets + så kommer man till kretskortets - :)

Just saying.

Visst är det så. Och det stämmer ju med att i original är mellanregistret fasvänt mot bas och diskant. Efter Mod 79 är bas och mellanregister i fas medan diskant är i motfas.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-01-28 17:39

Chris71 skrev:Enligt alla beskrivningar som jag kan hitta så finns det bara en lösning om det är 79 moden som skall implementeras, diskant och mellan skall vara i fas och bas omvänd, Anders verkar förorda att vända filtren för mellan och diskant men resultatet är ju detsamma om man vänder basarna.
Vilken diskant man väljer har ingen betydelse om det är 79 mod som är slutresultatet då det inte påverkar filtren.

Så alla diskanter i samma ordning, och i fas med mellan och omvänt mot bas.

Lycka till med bygget,

Det håller jag inte med. Förutom att alla diskanter ska ha samma fas samt Lycka till med bygget :D. Både Carlssonkult och den Mod 79 jag har säger att bas och diskant är i fas i original med efter Mod 79 så är bas och mellan i fas medan diskant är i motfas.

"Ändring 5: De två ledningar, orange och brun, som förser mellanregisterfiltret med signal skall på kretskortet växla plats. Därmed är baselement och mellanelement likfasigt anslutna.
Ändring 8: Blå och grå ledning som förser diskantfiltret med signal skall växla plats med varandra på filterkortet. Denna ändring är en följd av ändring 5 för att diskantelementen liksom tidigare skall drivas i motfas till mellanregisterelementen.

Det är samma text som står på din bild du la in tidigare.

Om man sen byter på både mellan och diskant eller bara på basen spelar som du skriver ingen roll.

Jag hoppas att du håller med mig. Visa gärna annars vad det är jag missförstått.

När jag skapade tråden var jag fundersam. Men efterhand som jag funderade mer och med hjälp av era inlägg har det klarnat. Så tack till er alla för hjälpen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-01-28 19:00

Stig Carlsson var noga med att basen skulle ha korrekt absolut polaritet. Det är basens polaritet som är referensen för hela högtalaren.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-01-28 19:22

petersteindl skrev:Stig Carlsson var noga med att basen skulle ha korrekt absolut polaritet. Det är basens polaritet som är referensen för hela högtalaren.

Ok. Vad betyder "korrekt absolut polaritet"? Påverkar det något av det jag gör?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-01-28 20:16

Det betyder att då man påför + spänning på + på högtalarelementet, så skall talspolen/konen röra sig utåt med avseende på magnetgapet.
D v s påförs - spänning på - på högtalarelementet, så skall talspolen/konen röra sig inåt med avseende på magnetgapet.
Påförs noll spänning på högtalarelementet så befinner sig talspolens mitt i Origo om högtalarelementet är helt symmetriskt m a p talspole och magnetgap.
Då sätter man magnetgapet i ett koordinatsystem med Origo i mitten på magnetgapet och X-axeln pekandes rakt utåt från magnetgapet.

Det innebär då att mitten på magnetgapet är viloläget och därmed har värdet 0 som X-koordinat.
X-koordinater i axelns riktning utåt från gapet har positiva värden på X-axeln, medans X-koordinater i axelns negativa riktning d v s inåt från gapets Origo har negativa värden på X-axeln.

Stig Carlssons högtalarelement SC165 hade en viss offset gällande talspole och magnetgap. Talspolens mitt var inte i magnetgapets mitt.
Då fås en 2a tonskomponent vid linjäritetsmätning d v s harmonisk distorsion.

Om upphängningen har en fjädring som är osymmetrisk längs X-axeln, d v s 2a-tonsdist, men osymmetrisk i motsatt riktning mot magnetstrukturen, så kan dessa två 2a-tonskomponenter fasa ut varandra och på så sätt kan man med asymmetri hos talspolen i magnetgapet minska elementets totala 2a-tonsdist.
Det fungerar hjälpligt under vissa förutsättningar, d v s att distorsionen växer lika hos magnetstrukturen som hos upphängningen m a p utstyrning för olika ljudnivåer, samt att 2a-tonskomponenten skall ha samma fasläge, i båda fallen, i förhållande till grundtonens fasläge.
Detta faktum är ofta försummat.

Med tanke på förutsättningarna mellan olika variabler i högtalarelement så väljer jag att försöka optimera olika ingående variabler var för sig.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-01-28 21:34

Ok. Tack.
Jag har kollat med batteri så vid + på batteriet mot + ingång så går baskonerna utåt. Sen har jag följt filterbanor och kablar så att mellanregister och diskanter blir rätt fasade. Mer kan jag inte göra.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-01-28 21:42

STDI skrev:Ok. Tack.
Jag har kollat med batteri så vid + på batteriet mot + ingång så går baskonerna utåt. Sen har jag följt filterbanor och kablar så att mellanregister och diskanter blir rätt fasade. Mer kan jag inte göra.

Jättebra. :D

Jag försöker bara hjälpa så gott jag kan och berätta de saker som Stig Carlsson värdesatte.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-01-28 21:51

petersteindl skrev:

Jättebra. :D

Jag försöker bara hjälpa så gott jag kan och berätta de saker som Stig Carlsson värdesatte.

Det uppskattas.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-01-28 21:54

Imorgon ska de tre bafflarna sättas i lådan och anslutningar göras. Sen ska det lyssnas. Det jag har kvar är att tvätta gallren. Det kommer foto så småningom.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-01-29 00:30

Det är nog det enda rätta i detta fallet, fortsatt grävande under em och kvällen gjorde gällande att åtminstone en ansenlig mängd högtalare besökte fabriken för återbesök där delar av mod 79 sattes i verket, inte sällan genom att bara switcha kablarna.
Detta skulle ju förtydliga det Peter visade på med mellanregwsterfiltret, vilket även stämmer på det ena paret som jag håller på att jobba med nu.

Med den vetskapen så skulle ja strunta i vad som står i diagram och vilken färg kablarna har då man inte vet vilket utgångsläge man kommer ifrån utan endast hur slutresultatet skall bli, så fortsätt med batteri och multimeter så kan det ju åtminstone inte bli fel kopplingsmässigt.
Hur det är med filtren är ju lättare att reda ut rent okulär så där är ju utmaningen mindre.

Så summerat lita inte på att någonting under locket är vad borde vara utan ta fram instrumentet och batteriet och mät upp och koppla sedan in enligt mod 79 anvisningarna.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Re: OA2212 genomgång och uppdatering

Inläggav STDI » 2025-01-30 18:45

Nu spelar de.
OA2212.jpg
OA2212.jpg (71.85 KiB) Visad 2181 gånger

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-01-30 20:09

Tjusigt!
blev du nöjd med resultatet?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-01-30 20:22

Jag har tidigare spelat på ett par OA2212 under åtta år. Utöver det har jag haft två par som jag köpte och sålde strax därefter. Dock ingen med T22:or.

OA2212 är alltid imponerande. Och framför allt när man tar hänsyn till att de snart är 50 år gamla. Ljudet från dessa är därmed ingen överraskning för mig. På vissa sätt märker man också att nya material och konstruktioner har fördelar. OA2212 kommer nog ut på annons så småningom och L8 blir kvar som huvudhögtalare.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-01-30 21:55

Ja, 2212 är en mäktig pjäs.
Jag håller med, för att vara närmare 50år så spelar de verkligen fint och T22orna ger nog ett bra lyft, jag har aldrig lyssnat på dem med just T22 utan bara MT24.
MT24 upplevde jag som OK först men när jag gick från Bliesma till MT24 så insåg jag viken skillnad det faktiskt är.
Lycka till med försäljning!

Återgå till Carlsson Illuminati