Jocke skrev:Fjonkalicious skrev:...Nu när jag kom hem senare ikväll så kände jag lite på dom och det visar sig att ena högtalaren är dåligt omkonad för det skrapar när man rör på konen.
Nu till min fråga, går det att rädda den felaktigt omkonade basen eller är den helkörd? Annars hade det varit ett utmärkt exemplar att testa på eftersom den inte kan bli mkt sämre?
Mvh
Filip
...
Hur gick det? Rasslade det när du lirade med den?
/J
Redan när jag skar bort den "gamla/nya" skumkanten så försvann rasslet, då kunde man röra konen upp och ner utan missljud. Mätte alla basarna och dom hade samma värden. Nu låter det inget när jag rör på konen på den nykantade basen(min omkantning). Jag har kört 30 hz varianten och under tiden jag spelade tonen kom det rassel en två-tre gånger sporadiskt, men jag körde tonen extra länge och hade inget rassel sedan. Tror faktiskt att det blev bra.
Jag har inte provat att spela musik just dom basarna än, av flera skäl. Dels så saknar dom packning(spelar nog inte så stor roll) och sedan måste jag borra nya hål i lådan.
Tidigare ägare hade kantat om på plats, dvs när elementen satt i lådan. Detta pga att han inte fick ut elementen ur lådan. Ja, det fick knappt jag. Båda elementen var "lösa" till viss del, detta berodde på att JBL använder sig av en fingängad bult och sedan en hona som man sätter inne på insidan av högtalaren. Dessa honor sitter med "hullingar" inslaget i träet. Dom hade lossnat ur sin position och därmed roterade bara skruven när jag skruvade. Det hjälpte inte heller att lägga högtalaren upp och ner för att få vikt till motspänning. Jag kom ju inte in i lådan så därför fick jag borra ut två skruvar. Sista två skruvarna drog sönder hålen som den fingängade bulten passerar igenom. På andra lådan lossnade jag diskanten som har gängor i godset. Lite avigt eftersom den går i botten på lådan när man skruvar ur den. Därefter kunde jag köra insemineringsprincipen genom diskanthålet och ta skruvarna bakifrån(mkt liknelser för tillfälllet

). Men även här rök en infästningspunkt. Kommer att rotera elementet 45 grader, borra ny hål och ev. sätta igen dom gamla.
Så jag får återkomma på den punkten. Har lyssnat på ett par L36:or idag och dom spelar fint. Lite vass i diskanten kanske, skall prova med lite olika drivmedel framöver. Tycker dock att alla JBL jag lyssnat på än så länge är ganska höjda i basen och en aningen grötiga också. Annars var det fin stereoseparation och ljudbild, med lite justeringar tror jag dessa kan spela väl över förväntan.
Dock är mina rum helt åt skogen, släta väggar utan tavlor och knappt mattor, väldigt kalt. Där jag provade L36:orna finns det efterklang som heter duga.
Mvh
Filip