Går det att rädda dessa basar? (JBL 122A)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-04 08:44

JBL har gjort många fina högtalare och också lyckats riktigt bra med försäljningen av vissa modeller. Sedan TLX-serien kom på 80-talet har jag en känsla av att man fokuserat allt mer på försäljningsvolymer. Har aldrig tyckt att TLX och dess efterföljare varit "riktiga" JBL.

Med HiFi-krav och önskan om rimligt pris var mina favoriter L-112 och L-20Ti.

/Jocke

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-07-04 09:00

JBL har gjort många fina högtalare och också lyckats riktigt bra med försäljningen av vissa modeller. Sedan TLX-serien kom på 80-talet har jag en känsla av att man fokuserat allt mer på försäljningsvolymer. Har aldrig tyckt att TLX och dess efterföljare varit "riktiga" JBL.

Nä, hu, de var riktigt hemska. Gjordes i Danmark och, som du säger, något billigt skit som man kunde tjäna penagar på. Späda ut ett varumärke och allt det där.

Riktiga JBL görs i Northridge, CA.

JohanR

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-04 09:02

:)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-19 14:41

Jocke skrev:
Fjonkalicious skrev:...Nu när jag kom hem senare ikväll så kände jag lite på dom och det visar sig att ena högtalaren är dåligt omkonad för det skrapar när man rör på konen.

Nu till min fråga, går det att rädda den felaktigt omkonade basen eller är den helkörd? Annars hade det varit ett utmärkt exemplar att testa på eftersom den inte kan bli mkt sämre?

Mvh

Filip
...

Hur gick det? Rasslade det när du lirade med den?

/J

Nu kan jag äntligen ge ett bra svar, det rasslar inget, dom funkar finfint. Har idag gjort det mödosamma arbetet med att få in elementen i kabinettet. Nu lirar sista paret, dvs L166 också.

Dock är diskanten på den ena körd(hade blivit informerad om det) så jag letar en ny, ingen som har? Den heter 066.

L36:orna är sålda, synd men jag hade inte plats, jävligt go bas i dom. De som jag har kvar nu är bara 12 tummare och dom är ju bra på sitt sätt, intressant hur man kan mangla på utan att konen knappt rör sig och ändå så smaskar det fint.

Nåväl, på nästa projekt! (fast lite julfest mellan)

Testade att köra lite Tombstone på L166:orna för att bekräfta diskanten. Då upptäckte jag en knepig grej, programmet spelade ena kanalen avsevärt högre än den andra.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Föregående

Återgå till Vintage-hifi