rylandes skrev:Kan det inte vara en Tandberg i Radionette version som tappat sin påklistrade logga?
Jag har för mig att man körde Radionette några år under 70-talet i svart.
Sten R
Jag vet inte hur jag ska tolka detta...
En allvarlig undran?
Ett skämt?
Det är riktigt att Tandberg, egentligen mot Vebjörn Tandbergs övertygelse, tog hand om Radionette.
Radionette kom i ekonomiska svårigheter något tidigare än Tandberg. Grundaren Jan Wessel var inte någon dålig affärsman, men hans Radionette led mycket av konkurrensen från Asien. Även Tandberg hade ekonomiska svårigheter, men inte av samma omfattning. Dock ville Vebjörn Tandberg ha ekonomiskt stöd från norska staten, för att inte hans företag skulle haverera. I det läget ställde staten ett krav: Ta över Radionette, så får Tandberg statligt stöd. Vebjörn Tandberg såg ingen annan möjlighet än att acceptera.
Man "körde" märkena var för sig. Radionettes namn kom aldrig på tandbergapparater eller vice versa; med ett undantag. Det fanns en vinylspelare som såldes med Tandbergs respektive Radionettes logotype.
Det finns de i Norge som menar att övertagandet av Radionette, blev dödsstöten för Tandberg. I slutet av 70-talet gick det raskt utför. Staten tog över mer och mer och satte in sitt folk i styrelsen. Vebjörn Tandberg skuffades åt sidan, men han var ändå så gott som dagligen på fabriken och uttryckte sina åsikter både till ledningen och de anställda. Det var inte gott sett hos den nya ledningen och man bad Vebjörn Tandberg att sluta med sina "företagsbesök". Dessförinnan hade man beslutat att i besparingssyfte sälja representationsvillan på Nordbergveien i Oslo. Vebjörn Tandberg hade en liten privat lägenhet i villan. Nu skulle han alltså både portas från den fabrik han grundade i början av 1930-talet och dessutom byta bostad. Det blev för mycket för den 74-årige Vebjörn Tandberg. En av de sista kvällarna i augusti 1978, gick han ner i garaget, svalde några sömntabletter, satte sig i bilen och startade motorn.