Tandberg TR 2075 - svart utförande

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Tandberg TR 2075 - svart utförande

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-05-12 20:48

Ja, jag trodde att jag sett det mesta av Tandbergs 70-tal, men denna är ny för mig.
Fanns det svarta original eller är det någon som lackat den på egen hand? Och var är Tandberg-loggan?
Rolf Z, vet du?
[img]http://www.hifi4all.dk/forum/uploads/TanteBerg/2008-05-11_124210_Unik_TR2075_fra_UK.Defekt_på_fm.JPG[/img]

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-05-12 22:37

Ja du Kjell,tveksamt om den är äkta.Jag vet i alla fall inte.Här diskuterar våra grannar i väster:
http://www.alternativaudio.com/forum/vi ... a&start=60

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-05-13 00:07

Känner mig också tveksam om färgen men inte om kvalitén. Den där är nog en riktig pärla.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-05-13 06:53

En vintage-hifi-samlares största dröm måste vara att hitta en hittills okänd modell. Jag gissar att detta är ett försök att lura okunniga stackare.
Så här skriver norrmännen i den länk som Rolf anger:
Dette er uansett et jukseapparat der eieren har sett en svarting fra ett eller annet merke og sagt til seg selv; "Sånn vil jeg ha!", og så demonterte han sin TR 2075 og lakket den svart. Husk at de naive amerikanerne tror på alt mulig og at Tandberg er dansk der borte. Da er det fullt mulig å selge en TR 2092 på 1400 Watt, selvlysende lyspærer og biler som rygger seg inn i garasjen selv.

Jag tror också att den är hemmagjord.
a/ Loggan saknas. (Fabriken skulle aldrig släppt ut en apparat utan logga).
b/ Det svarta är för blankt för att vara eloxerat (heter det så?).
c/ Texten ovanför rattarna ser inte ut som på en "vanlig" 2075:a.
d/ Någon borde på drygt 30 år ha sett fler exemplar.

Jag skulle vilja säga att denna 2075:a i det skick som den nu är i, är helt värdelös för en samlare. Det är bättre att göra som jag gjorde med min TA 300M, vilken hade förstörd panel: Slipa ner panelen, gnugga på gnuggbokstäver och kalla den "special edition" eller något liknande.
Se här:
http://www.hifisentralen.no/forum/index ... 481.0.html

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-05-13 10:35

Jag har för mig att när jag köpte min TR 2025 på PUB så fanns den också med trägavlar i svart ask. Även storebror bär väl då ha funnits i svart ask rimligen.

Försäljaren tyckte det svarta utförandet var läckrast. Men jag köpte min 2025 i palisander. Den var utsökt både i utseende och ljud, men gick tyvärr sönder så småningom. Dum som jag var slängde jag den.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-05-13 13:08

mapem skrev:...fanns den också med trägavlar i svart ask. Även storebror bär väl då ha funnits i svart ask rimligen.

Jodå, så var det. I alla fall när det gällde 2075 Mk2 och 2080. Den första 2075:an fanns inte med svarta gavlar och svart lock, vad jag vet.

Om inte denna är "hemma-målad" är väl den enda rimliga kvarstående möjligheten att det är någon form av prototyp eller provexemplar. Sådana är ju inte helt ovanliga vad jag har förstått och när fabriker läggs ner och det som finns på hyllorna säljs ut, kan ju en provapparat hamna var som helst. Jag ägde ju en sådan förstärkare, ett kassettdäck och en tuner från Luxor. Nu har jag sålt dessa tre, men folk som jobbade på Luxors audioavdelning i slutet av 70-talet tittade på dem och bekräftade att det var provapparater. Dock verkar det långsökt att en provförstärkare från Tandberg skulle hamna i England.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-05-14 00:54

Även Marantz tidiga 70-tals receivrar syns någon gång ibland i svart utförande på Tradera och ebay. Hade heller aldrig sett dessa tidigare, förrän helt nyligen, fast jag skummade deras kataloger noga på den tiden jag köpte en sådan språnkans ny.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-05-14 08:38

Kan det vara en prototyp

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-05-14 14:52

Poppen skrev:Kan det vara en prototyp

Möjligt, men varför ingen logga?

Jag har ju ägt en Luxorprototyp. På den fanns Luxor-loggan, men ingen modellbeteckning.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-05-21 09:42

Varför bygga om en standard silver och lägga ner så mycket energi på den om man är en privar person.

Loggan sätts nog inte dit på en prototyp för att den ska ändå inte säljas på marknaden eller för att undvika att den ska säljas på marknaden.

Den ser ju proffsigt ut så det bör ha gjorts på fabriken.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-05-21 13:50

Poppen skrev:Varför bygga om en standard silver och lägga ner så mycket energi på den om man är en privar person.

Svar: Frontpanelen var kanske väldigt sliten.
(Titta på www.hifisentralen.no (vintageavd) hur jag gjorde med min TA 300M, vilken hade förstörd frontpanel.)
M v h

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2008-05-23 11:05

Kan det inte vara en Tandberg i Radionette version som tappat sin påklistrade logga?

Jag har för mig att man körde Radionette några år under 70-talet i svart.

Sten R

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-05-23 19:21

rylandes skrev:Kan det inte vara en Tandberg i Radionette version som tappat sin påklistrade logga?

Jag har för mig att man körde Radionette några år under 70-talet i svart.

Sten R

Jag vet inte hur jag ska tolka detta...
En allvarlig undran?
Ett skämt?

Det är riktigt att Tandberg, egentligen mot Vebjörn Tandbergs övertygelse, tog hand om Radionette.
Radionette kom i ekonomiska svårigheter något tidigare än Tandberg. Grundaren Jan Wessel var inte någon dålig affärsman, men hans Radionette led mycket av konkurrensen från Asien. Även Tandberg hade ekonomiska svårigheter, men inte av samma omfattning. Dock ville Vebjörn Tandberg ha ekonomiskt stöd från norska staten, för att inte hans företag skulle haverera. I det läget ställde staten ett krav: Ta över Radionette, så får Tandberg statligt stöd. Vebjörn Tandberg såg ingen annan möjlighet än att acceptera.
Man "körde" märkena var för sig. Radionettes namn kom aldrig på tandbergapparater eller vice versa; med ett undantag. Det fanns en vinylspelare som såldes med Tandbergs respektive Radionettes logotype.
Det finns de i Norge som menar att övertagandet av Radionette, blev dödsstöten för Tandberg. I slutet av 70-talet gick det raskt utför. Staten tog över mer och mer och satte in sitt folk i styrelsen. Vebjörn Tandberg skuffades åt sidan, men han var ändå så gott som dagligen på fabriken och uttryckte sina åsikter både till ledningen och de anställda. Det var inte gott sett hos den nya ledningen och man bad Vebjörn Tandberg att sluta med sina "företagsbesök". Dessförinnan hade man beslutat att i besparingssyfte sälja representationsvillan på Nordbergveien i Oslo. Vebjörn Tandberg hade en liten privat lägenhet i villan. Nu skulle han alltså både portas från den fabrik han grundade i början av 1930-talet och dessutom byta bostad. Det blev för mycket för den 74-årige Vebjörn Tandberg. En av de sista kvällarna i augusti 1978, gick han ner i garaget, svalde några sömntabletter, satte sig i bilen och startade motorn.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2008-05-31 13:41

Det var nog en allvarlig undran.

Nu är ju minnet inte så säkert alla gånger.
Har för mig att bla Tandberg TV kördes ut under Radionette namnet, men även andra grejer.
För att kunna finnas på olika kedjor utan att störa.
Svag aning om att vi fick se några receivrar från Radionette på PUB. Men det blev aldrig aktuellt eftersom vi hade samma med Tandberg namnet.

Sten R

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-06-01 05:10

Jag är helt säker på att ingen Tandberg-receiver fanns med Radionette-namnet. Hur det var med tv-apparaterna vet jag inte.
M v h

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-06-02 11:17

Tragiskt öde. Politiker ska ägna sig åt de är valda att uträtta - stifta lagar och transfereringar.
När de ägnars sig åt buissnes går det sällan bra.
Ta Tandberg här som exempel men även Österikes Kooperation som gick i KK.

Men det finns visst någon fabriks anknytning i OSLO.

Fins det inget Tandberg arkiv någonstans i oslo som man kan kontakta.
Borde finnan i Norges Riksarkiv om norska staten ägt bolaget.
Styrelse protokllen borde finnans någon nåtering om enn svart produkt.

Återgå till Vintage-hifi