Moderator: Redaktörer
Stereotypen skrev:Köpte ett par för 200 på Erikshjälpen i Jönköping.
Trasiga kanter på basarna. Var i Kontakt med Kjell ang. omkantning så det är gjort, blev förvånansvärt bra.
1. Svartbetsad fanér
2. Ca 1 vecka sedan (11'e okt.)
3. Omkantat basarna med Fyndas slavbasar, kopplat om enligt Kjells ritning utan nivåreglering samt bytt internkablaget till Supra Classic Mini 1.6 mm2 (förtennad).
4. Byta kondingarna till propylener samt byta effektmotstånden till metallfilmsmotstånd istället. Labborera med dämpningen.
Första prylarna med märket Luxor/Scantic. Kör annars med HiFi-klubbens prylar.
Som en kul grej kan jag berätta att jag kopplade in dem till min moddade Sonic T-amp (12W class T-amp) fungerade förvånansvärt bra.
Ny tänd inom vintage-hifi.
Tack Kjell för all hjälp.
sanoj66 skrev:Hej
jag skulle vilja komma över en frisk diskant till 8071 högtalaren. Är det någon som har en över?
Mvh
IngOehman skrev:Jag har en Luxor dirigent. Med medföljande högtalare.
De sistnämnda är inte så märkvärdiga, även om hela anläggningen
i det stora hela har väldigt "icke musikdestruktiva" fel. Men en sak
är lite extra intressant med högtalarna, tycker jag, nämligen att de
är riktiga tryckkammarlådor! Det vill säga att den resonansfrekvens-
bestämmande fjädringen bestäms till mer än 75% av lådans luft, och
till mindre än 25% av membranupphängningen. Det är mycket ovanligt
faktiskt, och jag kan inte låta bli att imponeras av basåtergivningen.
Menar inte att den är bäst i värden (långt ifrån), men att jag faktiskt
inte kan erindra mig att stött på någon annan högtalare med "sluten
låda" (nota bene) i samma storlek och med samma känslighet, som har
gått ens i närheten av lika djupt.
Vh, iö
MP skrev:Kommer inte ihåg om båda hade tygmembran (coatat) eller om bara aluminium modellen hade det?
MP skrev:Det stämmer bra det du skriver, jag minns också den snyggt rundade frigolitbiten.
Kanske var det för att inte membranet skulle bli ohjälpligt intryckt av nyfikna fingrar?
Jag har för mig att den första tygvarianten (aluminium) återfjädrade om någon försökte trycka in den, men inte den senare.

garton skrev:Inte ett märke på högtalarna och skumkanterna helt intakta. Jag fick köpa dom för 400 kr(!).
Renobo skrev:Låter utmärkt, men pga låg waf åkte de upp på vinden![]()
//Krister
dalkarl skrev:Eftersom den här tråden vaknade till liv igen, så kanske man kan kasta ut en fråga ang de här "plastplupparna" som håller fast fronten. Jag har bara 3 kvar, och tvivlar på att det finns nya att få tag på, så det kanske finns nån annan fiffig lösning att fästa fronterna.
Kardborrband ?
phon skrev:Övrigt Luxor/Skantic:
Receiver 3082, numera moddad så att den både går ordentligt ner i basen och upp i diskanten.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster