Vilka på forumet har Luxor 8071 transmissionline?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-10-28 19:19

MP skrev:Kommer inte ihåg om båda hade tygmembran (coatat) eller om bara aluminium modellen hade det?

Bägge har coatad tygdome, men varianten i plast har en liten vit frigolitbit bakom domen. Varför vet jag inte...
Kan inte säga om alla med aluplatta saknar frigolit-biten, men de jag har nu, och alla jag sett och har haft gör det. Alla med plastplatta jag haft och sett har frigolitbit.
Jag har varianten med aluplatta i mina 8071, beroende på att jag kört sönder en "plast". Jag hör ingen skillnad, möjligtvis låter diskanten något mjukare i alumodellen, men det kan lika gärna vara placebo.
Bägge heter 454, för plastmodellen följs siffrorna av ett P.
På plastvarianten har jag sett tillverkningsserie 01 repektive 02. På aluvarianten bara 01. Därmed inte sagt att aluvarianten inte finns i 02.
Magneterna varierade genom åren, på bägge modellerna. Många plastmodeller jag sett har fysiskt mindre magnet än alumodellerna.

MP

Inläggav MP » 2008-10-28 21:02

Det stämmer bra det du skriver, jag minns också den snyggt rundade frigolitbiten.
Kanske var det för att inte membranet skulle bli ohjälpligt intryckt av nyfikna fingrar?
Jag har för mig att den första tygvarianten (aluminium) återfjädrade om någon försökte trycka in den, men inte den senare.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-10-28 21:22

MP skrev:Det stämmer bra det du skriver, jag minns också den snyggt rundade frigolitbiten.
Kanske var det för att inte membranet skulle bli ohjälpligt intryckt av nyfikna fingrar?
Jag har för mig att den första tygvarianten (aluminium) återfjädrade om någon försökte trycka in den, men inte den senare.

Ja, det är ju en tanke... Eller annars sitter frigoliten där för att eliminera resonanser som borde kunna uppstå i "hålrummet" mellan domen och magneten. Bara en gissning... Rolf Z kanske vet.

Olika typer av tygdomer på denna diskant är nytt för mig. Jag tycker nog att alla jag haft, har fjädrat lite grand. Utan att kunna kolla annat än genom att titta och känna, vill jag nog hävda att det är exakt samma typ av dome på alumodellen och plastmodellen. Jag har de bägge framför mig nu.
Dessa diskanter är, när man plockar dem ur en äldre låda, praktiskt taget alltid fulla av damm som fastnat i coatingen. Även om coatingen sedan länge slutat kleta sitter ju dammet kvar. Hur mycket det påverkar återgivningen vet jag inte, men det ser inte snyggt ut. Att tvätta med någon form av lösningsmedel kanske man inte vågar. Jag har försiktigt tvättat med T-röd. Det går bra om man inte tar för mycket. Då löses coatingen upp. De diskanter jag har liggande nu tvättade jag med saliv och en liten fin borste. Allt damm försvinner inte , men det mesta. Var rädd om koppartrådarna vid tvättning!
:)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-10-28 22:00

Brukar ta tejp ock trycka fast på domen lite försiktigt ock sen dra undan ,funkar skapligt det med ,det mesta skräpet följer med, men man får hålla på ett tag.Mvh......

Användarvisningsbild
sanoj66

Inläggav sanoj66 » 2008-10-30 13:05

rolfzetterberg, du har pm

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-10-31 21:39

Är det 6021an du menar,Ingvar?
Bild

Användarvisningsbild
sanoj66

Inläggav sanoj66 » 2008-11-05 23:57

jag såg produktbladet med Luxorhögtalare och i texten för modell 6021 står det att den ska gå ner ända till 20 Hz i basåtergivning. Stämmer det? Jag har sett i en egen broschyr 38 Hz. Nåja, här kommer en bild på paret jag snart har hemma och som troligtvis är modell 6021, eller vad tror ni?:
Bild

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-11-06 12:57

Det finns två Luxor i den här storleken och de är förvillande lika varandra.Båda är slutna lådor i 30-litersklassen.
6021 från 1972 har en 10" bas och två 6cm diskanter.
6031 från 1974 har en 10" bas och mellan och dometweeter.
Jag misstänker att den senare har skumkant och lägre resonansfrekvens,eftersom den senare har samma grundnummer(men ändå inte i EXAKT samma utförande om ni förstår hur jag menar) som i senare 5061,8071 och Orchestra.
I mina papper står det också 38-20000 på den äldre och 20-20000 på den nyare.
En förklaring kan ju vara att man mitt i produktionen har stoppat i de nya med skumkant,och då kan ju broschyren ändå stämma...

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-11-06 23:06

De där är väl köpta på Tradera, eller hur. I så fall har de ägts av mig, innan jag sålde dem till en bekant i Örebro. Det är 6021, omm jag minns rätt, med Peerless 10 tums bas med gummikant och alnicomagnet. De två diskanterna är också Peerless.
Dämpningen i lådan är rockwool inlindat i någon form av glest tyg. Snören håller tyget på plats. Riktigt snyggt gjort.
Dessa bägge lådor är i helt perfekt skick. Faneret är fantastiskt fint.
Ljudkvaliteten är förvånansvärt hög. Jag saknade dock krispigheten i diskanten. Den största nackdelen med denna högtalare är att den inte tål så mycket effekt, bara 30-40 W.

Det är riktigt att basen i 6031 har skumkant. Det är en luxorbas. Magneten är är betydligt större än hos den bas som sitter i 8071. Den har heller inte coatad kon. Däremot har korgen samma utseende. Jag vet för jag har ett par.

Både 6021 och 6031 är på ca 30 liter. Måtten är nästan identiska på de bägge lådorna. Vad jag minns har 6031 stålgaller och inte tyg.

Det är riktigt att 6031 har dometweeter och mellanregisterelement. Dometweetern är "den samma" som i 8071, fast med aluminiumplatta.
Mellanregistret påminner om det i 8071, men har mindre magnet och helt slutet bakstycke. Konen är heller inte coatad. Jag kommer inte ihåg numret på detta. Det par jag hade, sålde jag för ett tag sedan.

Lycka till med högtalarparet.

Användarvisningsbild
garton

Inläggav garton » 2009-03-10 19:56

Hej,

Jag har aldrig tidigare varit inne på vare sig vintage HiFi eller Luxor. Men för drygt ett halvår sedan fick jag syn på en gammal Luxor 7082-A förstärkare som väckte minnen från barndomen till liv.

Jag köpte en 7082-A och kompletterade snart därefter tunern, 7082-T. Förstärkaren visade sig ha problem med ena slutsteget och innan jag ens hunnit försöka finna en lösning på det så dök ett par nya tillfällen upp...

En kille i sena tonåren från Halland annonserade en komplett Professional-anläggning (7082A + 7082T + 9391 + 9286C) för 1200 kr. Skivspelaren var aldrig använd och allt var i nyskick.

Samtidigt hittade jag en annons på ett par 8071:or som ännu en yngling sålde. Hans farsa hade köpt dom nya och han hade ärvt dom när han flyttade hemifrån för ett par år sedan. Inte ett märke på högtalarna och skumkanterna helt intakta. Jag fick köpa dom för 400 kr(!).

Har därtill kopplat in en Mission DAD5 CD-spelare med för-förstärkare.

Kan inte var mer nöjd med stereon, högtalarna eller investeringen...

Lev väl..!

(Ett par bilder finns på http://www.garton.nu/luxor/ )

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-10 21:07

garton skrev:Inte ett märke på högtalarna och skumkanterna helt intakta. Jag fick köpa dom för 400 kr(!).

Tjenare Garton! Var det som var till salu i Jkpg?

I vilket fall, se tråden som heter Luxor-basar av twangbang. Där har jag lagt lite bilder på hur jag kantade om basar(ett av flera olika sätt). Det jag vill göra dig uppmärksam på är att kanterna må se hela ut, men dom är faktiskt helt slut. Se mina bilder. Det håller inte för att spela starkt.

Bara så att du inte pajar ngt. Välkommen hit, trevliga bilder!

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
garton

Inläggav garton » 2009-03-10 22:06

Hej Fjonkalicious,

Nä, det var inte dom i Jönköping. Plockade upp dessa i Åstorp.

Tack för tipset angående skumkanterna. Jag har fläskat på dom rätt ordertligt utan att märka några problem med basen hittills men jag skall inte svära att dom är perfekta.

Jag skall kolla in tråden 'Luxor-basar' och kanske återkommer till dig ifall det är OK?

Simma lugnt bro'...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-10 22:09

Åstorp, inte långt från mig. Tur att jag inte snöt dom då ;-)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=30

Mvh

Filip

Edit: Kolla även in Kjell_Kranzbergs tips om omkantning, hans använder en annan metod som är minst lika bra. Det står tidigare i tråden.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2009-03-13 21:17

Självklart att man har ett par Luxor 8071 transmissionline! Visserligen med dåliga kanter på basarna o bara två pluppar som håller fronten..

1. Utförande; t ex svartbetsad ek.
Inte svarta iallafall..

2. Ungerfärligt datum för införskaffande.
Hmm.. Det var ett tag sedan, kanske 87-88 någongång.

3. Gjorda reparationer/modifieringar
Nej, orginal.

4. Planerade modifieringar
Byta kanterna på basarna..

Har nya "plast" diskanter liggande om någon behöver!

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2009-03-13 21:59

Eftersom den här tråden vaknade till liv igen, så kanske man kan kasta ut en fråga ang de här "plastplupparna" som håller fast fronten. Jag har bara 3 kvar, och tvivlar på att det finns nya att få tag på, så det kanske finns nån annan fiffig lösning att fästa fronterna.

Kardborrband ?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-03-14 00:19

Träplugg....funkar alldeles utmärkt,du kanske får kapa dom lite på längden bara.mvh......

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-03-14 01:52

Har inte anmält mina förträffliga 8071 or.

Fick dem gratis.
Skumkanter slut.
Diskanter slut
Mellanreg slut

Bytte kanter - Fynda slavbas
Fick mellanreg
Hittade diskanter på loppis
Byggde nya delningsfilter, orginal.
Avlägsnade tonreglage
Dämpade diskant

Låter utmärkt, men pga låg waf åkte de upp på vinden :cry:
//Krister

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-03-14 09:17

Renobo skrev:Låter utmärkt, men pga låg waf åkte de upp på vinden :cry:
//Krister

Här hos mig är det de enda lådor som klarar WAF. Jag har försökt med en del annat fint, med det har varit fult...

De ljudande kvalitéerna håller jag med dig om. Av alla 70-tals högtalare jag hört upp till ett pris på runt 8000 kr på den tiden, är denna den som jag gillar bäst (och då har jag ägt t ex Tandberg Studio Monitor, JBL 100 och Yamaha NS 1000M).

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2009-03-14 11:59

zapanasta skrev:Träplugg....funkar alldeles utmärkt,du kanske får kapa dom lite på längden bara.mvh......

Ja jösses..ähum..näää..jooo, så enkel var lösningen på det :oops:

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-03-14 12:59

dalkarl skrev:Eftersom den här tråden vaknade till liv igen, så kanske man kan kasta ut en fråga ang de här "plastplupparna" som håller fast fronten. Jag har bara 3 kvar, och tvivlar på att det finns nya att få tag på, så det kanske finns nån annan fiffig lösning att fästa fronterna.

Kardborrband ?

Jag tror mig ha en liten påse med såna plastpluppar. ska kolla...

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Mindrunner

Inläggav Mindrunner » 2011-04-22 10:16

Hej!

Har ett par Luxor 6031 där basen gått sönder vad är det för basar
som sitter i och går det att få tag på nya?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-04-22 10:34

Övrigt Luxor/Skantic:

Receiver 3082, numera moddad så att den både går ordentligt ner i basen och upp i diskanten.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2011-04-26 15:42

phon skrev:Övrigt Luxor/Skantic:

Receiver 3082, numera moddad så att den både går ordentligt ner i basen och upp i diskanten.

Intressant! Vad har du fixat till? Enkelt eller svårt som stryk? För övrigt tycker jag att den låter rätt bra som den är. Men varför inte testa?
/krister

Föregående

Återgå till Vintage-hifi