Kan tillägga att jag hade en Technics förstärkare som inte ville med sig. Det var tack vare Falkis ihärdiga tjatande som jag fortsatte och fortsatte att motionera. Så småningom så börjare jag skymta glimten av ljus i tunneln och efter ett tag funkade den helt.
Eftersom du hör skrap i ena kanalen så finns det ju viss förhoppning, hade den varit helt död så hade det sett mörkare ut.
Tape-out är ju den utgång som skall mata en signal till ett ev. kassettdäck som du skall spela in på från en källa via förstärkaren. Då kopplar du en valfri enhet in till förstärkaren på t.ex. tape-in eller aux. Sedan kopplar du en lyssningsbar enhet på Tape-out, kanske en annan förstärkare du har och sedan lyssna i den. Glöm inte att ratta på framsidan så att den verkligen matar signalen. Men själv har jag svårt att se hur detta felsökande skulle klargöra problemet med din förstärkare, men det kan säkert någon annan svara på.
Om du vill testa försteg och slutsteg separat i din förstärkare så tar du loss byglarna på baksidan. Pre-out är då utsignalen från ditt försteg. Har du då exempelvis en annan förstärkare/slutsteg med ingång för försteg så kan du testa försteget mot denna enhet. Om du då har bra ljud från försteget så är det vajsing med slutsteget i förstärkaren.
Likaså kan du göra med slutsteget om du har ett separat försteg eller en förstärkare med bygling likt sansuin. Då kopplar du det försteget till slutsteget på sansuin och lyssnar om det är slutsteget som är vajsing, om inte, så är det ju försteget som knasar.
Jag har övergått till att alltid i första hand testa med ett par lurar som jag vet fungerar och som jag inte bryr mig om. Detta för att förstärkare kan bete sig väldigt suspekt och kan i vissa fall vara skadliga på dina högtalare. Så om man röker ett par hörlurar så gråter man ju inte floder, men om ett par högtalare som man gillar alt. är dyra så är det ju mer illa ställt. Köp en adapter på Kjell eller Clas i sjön alt. på närmsta skitonoff. Det kan vara värt pengen.
När det gäller säkringarna så finns det ibland externa säkringar. Du har en sidan om nätsladden, det står Fuse, se bild:
Den hatten kan du skruva av och kika på. Sedan får du skruva loss och lyfta huven för att lokalisera ev. andra säkringar. Har letat efter bilder på innanmätet men ser inga. Edit: Jag ser nu vad du menar med quick acting fuses. Antagligen sitter dessa inne i förstäkaren alt. tillgängliga under. Det finns så vitt jag förstår två typer av säkringar, snabba och tröga. När man skall köpa säkringar så behöver man veta detta, i ditt fall om du skall köpa säkringar så behöver du 2A snabb säkring.
I första hand kikar du på säkringen om den är hel, ser den helt ut och du vill ändå vara riktigt säker så testa dom med en multimeter.
Lycka till
Mvh
Filip