Problem med Sansui AU-555a

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
audioslave

Problem med Sansui AU-555a

Inläggav audioslave » 2008-11-05 23:49

Var idag och hämtade en Sansui AU-555a förstärkare, men tyvärr verkar den ju inte fungera som den ska.. (eller som jag förstod det som snarare)

Visserligen visste jag att den inte var i toppskick funktionellt, men med tanke på beskrivningen av problemet så tolkar jag det som att den fungerar på båda kanalerna när balance står i mitten, vilket jag även fick intrycket av när jag pratade med säljaren.

"Den funkar nästan som den ska blanspontentiometern är det så där med , förklaring kommer nu. Har du kopplat in högtalare på A o B på baksidan. vrider du på den till höger så försvinner ljudet på vänster sida. Tar du den till vänster så hörs det inget varken för höger eller vänster."

Får tyvärr bara ljud på en kanal samtidigt som det skrapar lite i andra.

Vad är problemet? Är den helt körd på ena sidan eller kan det vara balanspotentiometern som behöver ses över?

Går det att få tag på delar till den ens?

Ge mig tips och råd nu, för jag vill verkligen ha igång den!

:oops:

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-06 09:36

CRC Electronic Cleaner!

Spraya och gnugga på allt som går att skruva på.

Mvh

Falkis

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-06 10:38

Efter falkis tips så motionerar du som attan alla pottar och ser till att ingen oxid finns kvar. Då kommer det är springa som en klosternunna på väg till sin hemlige älskare. :P
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2008-11-06 10:52

meanmachine skrev:Efter falkis tips så motionerar du som attan alla pottar och ser till att ingen oxid finns kvar. Då kommer det är springa som en klosternunna på väg till sin hemlige älskare. :P

8O he he så kan man ju uttrycka det!

Håller för övrigt med föregående talare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-06 11:00

Jag tycker det låter som om du kopplat in båda högtalarna på samma kanal. A resp B betyder väl att du kan koppla in två högtalarpar? Det betyder i alla fall inte vänster och höger. Om jag minns rätt hade 555:an möjlighet att ansluta två par högtalare och så väljer man med en knapp på fronten.

Jag kanske har missförstått beskrivningen men båda högtalarna ska anslutas till A eller B.

/ B

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-11-06 13:04

Bill50x skrev:
Jag kanske har missförstått beskrivningen men båda högtalarna ska anslutas till A eller B.

/ B

Adderar att ena skall sitta i left och andra skall sitta i right på resp. bokstav.

Men jag tror inte det är felet.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2008-11-06 14:00

Tack så mycket för svaren, traskar in på Classe idag och köper kontraktspray och provar det ikväll.

Citatet i första posten är från säljarens auktion.

Självklart har jag inte kopplat in högtalarna fel, sådan koll har jag faktiskt! :o

Hoppas verkligen jag får igång den, den är som ny till utsidan och det enda problemet jag kunnat finna än så länge är ju det tråden handlar. Men det lär väl dyka fler och fler gissar jag på, med min vanliga tur. :roll:

Slänger även upp service manualen och kopplingschemat sen om det kan vara av intresse för någon. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-06 14:51

audioslave skrev:Självklart har jag inte kopplat in högtalarna fel, sådan koll har jag faktiskt! :o

Men så bra då :-)

Det låter ändå lite illavarslande att en kanalen är helt död (förutom lite skrap från volymkontrollen. Det är knappast något man fixar med lite kontaktspray på volymen, då är det snarare någon omkopplare som är dålig. Eller kan det vara en säkring till ena kanalen?

Är det samma på alla ingångar? Kan det vara omkopplaren mellan tape och source (phono/radio/aux)som strular? Min flickvän har en gammal Pioneer där det finns en "Direct"-knapp som kopplar förbi tonkontroller och balans. Ibland när denna är intryckt så dör ena kanalen.

Kan för- och slutsteg användas separat? I så fall kan du prova att koppla något med ställbar utnivå direkt till slutstegsingången för att försöka isolera var felet kan finnas. Du kan också prova att skifta hö/vä på en ingång och kolla om det fortfarande blir dött i samma kanal.

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-11-06 16:23

Mer tips: kolla hur tape-out uppför sig. Många av dessa gamla förstärkare hade en hel del elektronik mellan in-gångarna och band-utgången.

Om förstärkaren har en hörlursutgång, prova den också.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2008-11-06 18:48

Det är samma på alla ingångar.

Pratade precis med säljaren och han verkar inte riktigt ha förstått själv hur man kopplar högtalarna..?

Han hade satt vänster högtalare på A-left och höger högtalare på B-left.. 8O Och ansåg väl därmed att eftersom det kom ljud ur båda högtalarna så funkade den som den ska, förutom balansen då.

Slutar snart jobbet och ska undersöka lite till vad det kan vara för något, samt prova om kontaktspray kan funka, samt om hörlursutgången funkar som den ska.

Här finns lite information om förstärkaren:
http://www.vintageaudio.com.au/Amps/San ... %20Amp.htm

Kom även att tänka på att den smäller till lite i högtalarna när man sätter på den, samt att när man stänger av den men källan fortfarande skickar signaler så tar det 5-6sek innan ljudet försvinner, normalt?

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2008-11-06 20:02

Kom även att tänka på att den smäller till lite i högtalarna när man sätter på den, samt att när man stänger av den men källan fortfarande skickar signaler så tar det 5-6sek innan ljudet försvinner, normalt?

Vet inte vad det beror på, men testa att vrida ratten för högtalarval (A, B, A+B) till off. Då ska det inte ploppa i högtalarna.

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2008-11-06 20:08

Just när man sätter på/stänger av såklart! 8O

Tror att jag läst att det kan ha med likspänning att göra, vet ej hur dock...

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2008-11-06 20:52

Tack för svaret, ska provas. :)

Har använt kontaktspray och ska se om en liten stund om det funkar, hoppas det iaf.

Här är iaf service manualen och kopplings-schema om någon är intresserad.

Service Manual 3.1mb
http://mellqvist.org/sansui/engine_sans ... ervice.pdf

Kopplings-schema 381kb
http://mellqvist.org/sansui/engine_sans ... ematic.pdf

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-11-06 21:01

Motionera dom mkt, fram/tillbaka, in/ut, vänster/höger, NV/SO. Ja, på alla möjliga sätt, så länge hon blir nöjd ;-)

Mvh

F

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2008-11-07 00:47

Har inte hunnit med mer än att motionera Balance och Volume, märkbar skillnad i hur dom är att justera, mycket lättare nu efter elektroniksprayen.

Men, problemet kvarstår.

Hur provar jag tape-out på lämpligt sätt? Koppla den till en annan förstärkare? :oops:

Hörlursutgången har jag inte kunnat prova då jag inte hittade någon av mina adaptrar för den större kontakten.

Bill50x:

Som sagt, alla ingångar strular på samma sätt. Man kan använda för- och slutsteg separat, sitter byglar (u-formade) bakpå som kopplar ihop dessa kontakter. Vad menar du med något med ställbar utnivå? Exempel? :oops:

Någon som kan beskriva hur säkringarna kan se ut? Lyckas nämligen inte hitta någon någonstans. :oops:
Det sitter ett klistermärke med två pilar bakpå som pekar undertill med texten "Specialsäkringar - Supersnabba". Kan dock inte se något som skulle kunna vara en säkring..?

Vad jag kommit fram till är iaf att höger kanal inte fungerar på varken A eller B högtalarkontakterna, det skrapar och har sig om man drar upp volymen, vad kan det bero på?

Många frågor, men alla åsikter och svar uppskattas!
:D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-11-07 01:21

Kan tillägga att jag hade en Technics förstärkare som inte ville med sig. Det var tack vare Falkis ihärdiga tjatande som jag fortsatte och fortsatte att motionera. Så småningom så börjare jag skymta glimten av ljus i tunneln och efter ett tag funkade den helt.

Eftersom du hör skrap i ena kanalen så finns det ju viss förhoppning, hade den varit helt död så hade det sett mörkare ut.

Tape-out är ju den utgång som skall mata en signal till ett ev. kassettdäck som du skall spela in på från en källa via förstärkaren. Då kopplar du en valfri enhet in till förstärkaren på t.ex. tape-in eller aux. Sedan kopplar du en lyssningsbar enhet på Tape-out, kanske en annan förstärkare du har och sedan lyssna i den. Glöm inte att ratta på framsidan så att den verkligen matar signalen. Men själv har jag svårt att se hur detta felsökande skulle klargöra problemet med din förstärkare, men det kan säkert någon annan svara på.

Om du vill testa försteg och slutsteg separat i din förstärkare så tar du loss byglarna på baksidan. Pre-out är då utsignalen från ditt försteg. Har du då exempelvis en annan förstärkare/slutsteg med ingång för försteg så kan du testa försteget mot denna enhet. Om du då har bra ljud från försteget så är det vajsing med slutsteget i förstärkaren.

Likaså kan du göra med slutsteget om du har ett separat försteg eller en förstärkare med bygling likt sansuin. Då kopplar du det försteget till slutsteget på sansuin och lyssnar om det är slutsteget som är vajsing, om inte, så är det ju försteget som knasar.

Jag har övergått till att alltid i första hand testa med ett par lurar som jag vet fungerar och som jag inte bryr mig om. Detta för att förstärkare kan bete sig väldigt suspekt och kan i vissa fall vara skadliga på dina högtalare. Så om man röker ett par hörlurar så gråter man ju inte floder, men om ett par högtalare som man gillar alt. är dyra så är det ju mer illa ställt. Köp en adapter på Kjell eller Clas i sjön alt. på närmsta skitonoff. Det kan vara värt pengen.

När det gäller säkringarna så finns det ibland externa säkringar. Du har en sidan om nätsladden, det står Fuse, se bild:

Bild

Den hatten kan du skruva av och kika på. Sedan får du skruva loss och lyfta huven för att lokalisera ev. andra säkringar. Har letat efter bilder på innanmätet men ser inga. Edit: Jag ser nu vad du menar med quick acting fuses. Antagligen sitter dessa inne i förstäkaren alt. tillgängliga under. Det finns så vitt jag förstår två typer av säkringar, snabba och tröga. När man skall köpa säkringar så behöver man veta detta, i ditt fall om du skall köpa säkringar så behöver du 2A snabb säkring.

I första hand kikar du på säkringen om den är hel, ser den helt ut och du vill ändå vara riktigt säker så testa dom med en multimeter.

Lycka till

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2008-11-07 01:28

audioslave skrev: Någon som kan beskriva hur säkringarna kan se ut? Lyckas nämligen inte hitta någon någonstans. :oops:
Det sitter ett klistermärke med två pilar bakpå som pekar undertill med texten "Specialsäkringar - Supersnabba". Kan dock inte se något som skulle kunna vara en säkring..?

I pdf-manualen som det hänvisades till, på de 2 sista sidorna, heter de F001, F002 & F003 och sitter inuti chassit.

F001=1.5 A
F002= 2A
F003= 2A

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-07 10:27

Fjonkalicious skrev:Kan tillägga att jag hade en Technics förstärkare som inte ville med sig. Det var tack vare Falkis ihärdiga tjatande som jag fortsatte och fortsatte att motionera. Så småningom så börjare jag skymta glimten av ljus i tunneln och efter ett tag funkade den helt.

8)

Jaa. och sannerligen; man ska motionera ALLA knappar och vreden samt reglage, eftersom allt hänger samman, på ett eller annat sätt! :)

Alltså; inte bara balans och volym, utan "selector"-vredet/knapparna osv. osv.

Mvh

Falkis

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-07 12:50

audioslave skrev:
Bill50x:

Som sagt, alla ingångar strular på samma sätt. Man kan använda för- och slutsteg separat, sitter byglar (u-formade) bakpå som kopplar ihop dessa kontakter. Vad menar du med något med ställbar utnivå? Exempel? :oops:

Någon som kan beskriva hur säkringarna kan se ut? Lyckas nämligen inte hitta någon någonstans. :oops:

Vad jag kommit fram till är iaf att höger kanal inte fungerar på varken A eller B högtalarkontakterna, det skrapar och har sig om man drar upp volymen, vad kan det bero på?

Många frågor, men alla åsikter och svar uppskattas!
:D

Ställbar utnivå? Det kan vara en annan förstärkare med förstegsutgång, en CD-spelare eller kassettdäck med volymkontroll, en mp3-spelare som du tar signal från hörlursutgången (kräver sladd med 3,5 telejack i ena änden och 2 rca-kontakter i den andra)

Du kan även koppla en skivspelare direkt till slutsteget, det blir ett tunt och svagt ljud men det duger för att kolla att slutsteget fungerar. Troligen kan du koppla en cd-spelare direkt bara du väljer en skiva med lågmäld musik. Men ha fingret på stoppknappen ifall det låter för högt :-)

/ B

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2008-11-07 20:09

Verkar som att jag hittat problemet, och det verkar vara så enkelt som att säkringen har gått för den felande kanalen. Ska ta och skaffa ny imorgon!

:)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-07 20:17

Vilket kan leda till att det går igen och då är steget blåst!

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2008-11-07 20:22

Så om säkringen går igen, så är den körd helt enkelt? :x

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-07 20:23

japp

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2008-11-07 20:24

Bah!

Vågar man prova att skifta plats på säkringarna?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-07 20:38

Självklart! Då vet du ju direkt!

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2008-11-07 20:54

Det var inga problem, skiftat fram och tillbaka och där den hela säkringen sitter... fungerar det! :lol:

Men imorgon blir det att leta säkringar, så får vi se om jag får igång den som den ska sen. :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-07 21:24

audioslave skrev:Det var inga problem, skiftat fram och tillbaka och där den hela säkringen sitter... fungerar det! :lol:

Men imorgon blir det att leta säkringar, så får vi se om jag får igång den som den ska sen. :)

Puhhh. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2008-11-08 15:45

Nu verkar den fungera som den ska, men jag har inte kunnat lyssna på särskilt hög volym men båda kanalerna fungerar iaf. Tur att det bara var en säkring som behövde bytas :)

Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-08 15:55

Nice, då är det bara att lira!

/ B

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-11-08 16:06

Är det bara jag som inte lyckas ladda ner schemat?

Nästa

Återgå till Vintage-hifi