Nu har jag dem i lyssningsrummet och det låter mycket bra! Flippar mellan dem och OA52. Och jag är redan kär
Jag har planerat en match mellan 8071, Rauna Njord och OA116. Vad tror ni? Vem tippar ni som segrare?
Ett tack till er som engagerat er!
Moderator: Redaktörer
Frodrak skrev:Bilder på bataljen också? Kanske? Snälla?
Kjell_Kranzberg skrev:Jag är inte förvånad.
Nu väntar jag bara på att carlsson-maffian ska rycka ut till den store konstruktörens försvar. Jag lägger ut dina lyssningsintryck på "Generellt om hifi". Det blir nog liv där.
Jag har ägt flera vintagehögtalare betydligt dyrare än 8071; t ex Tandberg Studio Monitor, JBL L 100, Yamaha NS 1000 M; men de har alla fått lämna mitt vardagsrum. 8071:orna har blivit kvar.
Men jag rekommenderar byte av de bipolära kondensatorerna till foliekondensatorer och jag tycker också att man ska koppla bort nivåinställningen till diskant/mellanregistren. Den är bara en onödig gimmick. Det var populärt med nivåkontroller på den tiden 8071 var ny. Det ansågs ge "monitorkänsla".
Hej ,alldeles rätt det står ju luxor på dom,kan inte va bra .fördomar.fördomar.Har kört en a/b test med dom mot ett par mkt omtalade högtalare (dyra också) föredrog luxorlådorna . Finns nog rätt många högtalare där ute som är ordentligt uppshasade av både media ock folk på olika forumRenobo skrev:Mina 52or är orginalare. Med bytta skumkanter förstås. Rummet är 10 m2 stort och kvadratiskt. Innertak är gips på träreglar. Väggar gips+spånskiva, Golv betongsula med heltäckande matta. Rummet är ej helt stumt. Har inga stående vågor över ca 30 hz.
Om man gillar ett visst typ av ljud så är det klart att ett annat ljud känns obra/ovanligt. Jag slogs i detta fall av att 8071 är lättlyssnade och svängiga. Högtalare som jag tror de allra flesta skulle vilja ha. Tyvärr har de ingen status. Det är ju Luxor
Erik_Johansson skrev:Nu har jag inte lyssnat på 8071,
Men det skulle vara kul att höra dem efter alla diskussioner som varit!
/Erik
MP skrev:Jag tror OA-116 vinner ganska lätt men det beror ju på vilka som lyssnar och hur det lyssnas.
Nja. inte alla då dock ,den a/b testen jag var med om för nåt år sen var ju åt helv alldeles enligt vissa för så där kan man ju inte testa högtalare , med samma förstärkare i samma rum? nä det går inte , man ska lyssna med flera dars mellanrum så man hinner glömma bort hur första paret lät . Det är ungefär lika dumt som att låta 2 sprinters springa 100m i olika världsdelar utan tidtagning ,vem va snabbast?shifts skrev:zapanasta: Jag tycker nästan alla som lyssnat på 8071 säger bra saker om modellen.
shifts skrev:Men jag pratar om dem som lyssnat på högtalaren. Tycker alla är riktigt positiva.
landa skrev:Intrssant tråd. Men blev det något lyssnat på Njorden?
Renobo skrev:Hoppas Larry kommer med! Jag puffar även in ett par Audiotronic DM2 (-83?) om jag får.
Då blir laguppställningen:
Rauna Njord
Sonab OA116
Luxor 8071
Audiotronic DM2 (runner up)
SM i svenskt vintage
Ragnwald skrev:Ska ni jämföra så plocka fram några väl valda liveinspelningar med oelektrifierad musik och sång, så att akustiken vid inspelningstillfället får en chans att visa sig i OA-högtalarna. Det är ju deras verkligt starka sida och inte som hårddunkande popförmedlare.
Kjell_Kranzberg skrev:Och om inte OA 116 vinner, kommer Stig "Guden" Carlssons lärjungar att högljutt upplysa oss om att "testen" genomfördes på fel sätt; och underförstått: endast om OA 116 avgår som segrare har testen genomförts på ett riktigt sätt.
Halleluja!
Frodrak skrev:Jag ser väldigt mycket fram emot redovisning av detta test.
Oavsett vinnare. Tror att alla deltagande högtalare är mycket välgjorda och bra.
Fjonkalicious skrev:Edit: Kjell, hela inlägget fanns inte med när jag skrev. Jag bara skojade lite
Kjell_Kranzberg skrev:Och om inte OA 116 vinner, kommer Stig "Guden" Carlssons lärjungar att högljutt upplysa oss om att "testen" genomfördes på fel sätt; och underförstått: endast om OA 116 avgår som segrare har testen genomförts på ett riktigt sätt.
Halleluja!
Jag hoppas att alla viktigpettarar, besservissrar och självutnämnda guldöron, vilka tyvärr befolkar detta forum, besparar oss sina patetiska klyschor. Tyvärr gjorde de inte det när vår vän Zapanasta redovisade sin lilla jämförande lyssningssession mellan 8071 och en känd Öhman-högtalare. Den tråden saboterades. Både kloke Zap och andra förståndiga faktiskt-medlemmar, fick redan innan "testen" ens genomförts veta att de inte var vatten värda.
Jag ser med stort intresse fram emot resultatet av er lilla jämförelse. Må den högtalare ni tycker är bäst vinna och må alla förståsigpåare låta er ha er uppfattning i fred.
Lycka till!
Fjonkalicious skrev:En fråga, hur får ni loss kanten från Fynda slaven? Jag har lite svårt att se det framför mig utan att man får med pappkanten och den vill man ju inte ha med?
Dessutom är dom ju limmade på framkant original, renobos ser ut att vara limmade i bakkant? Ändrar detta prestanda på något vis?
Mvh
Filip

Fjonkalicious skrev:En fråga, hur får ni loss kanten från Fynda slaven? Jag har lite svårt att se det framför mig utan att man får med pappkanten och den vill man ju inte ha med?
Mvh
Filip
henriksch skrev:Fjonkalicious skrev:En fråga, hur får ni loss kanten från Fynda slaven? Jag har lite svårt att se det framför mig utan att man får med pappkanten och den vill man ju inte ha med?
Mvh
Filip
Jag har inte använt mina slavbaskanter till något än, köpte ett par för att testa just detta. Jag lade dem i blöt en natt sen gick det bra, lite pilligt dock. Tror att det hade varit ännu bättre att blöta, pilla, blöta igen, pilla. Pappen är ganska kompakt.
I alla fall så fick jag loss all papp och tycker nog att den kan användas limmad på baksidan (dvs på baksidan av skumkanten/ovansidan konen).
mvh
Henrik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster