Nu har jag dem i lyssningsrummet och det låter mycket bra! Flippar mellan dem och OA52. Och jag är redan kär
Jag har planerat en match mellan 8071, Rauna Njord och OA116. Vad tror ni? Vem tippar ni som segrare?
Ett tack till er som engagerat er!
Moderator: Redaktörer
Frodrak skrev:Bilder på bataljen också? Kanske? Snälla?
Kjell_Kranzberg skrev:Jag är inte förvånad.
Nu väntar jag bara på att carlsson-maffian ska rycka ut till den store konstruktörens försvar. Jag lägger ut dina lyssningsintryck på "Generellt om hifi". Det blir nog liv där.
Jag har ägt flera vintagehögtalare betydligt dyrare än 8071; t ex Tandberg Studio Monitor, JBL L 100, Yamaha NS 1000 M; men de har alla fått lämna mitt vardagsrum. 8071:orna har blivit kvar.
Men jag rekommenderar byte av de bipolära kondensatorerna till foliekondensatorer och jag tycker också att man ska koppla bort nivåinställningen till diskant/mellanregistren. Den är bara en onödig gimmick. Det var populärt med nivåkontroller på den tiden 8071 var ny. Det ansågs ge "monitorkänsla".
Hej ,alldeles rätt det står ju luxor på dom,kan inte va bra .fördomar.fördomar.Har kört en a/b test med dom mot ett par mkt omtalade högtalare (dyra också) föredrog luxorlådorna . Finns nog rätt många högtalare där ute som är ordentligt uppshasade av både media ock folk på olika forumRenobo skrev:Mina 52or är orginalare. Med bytta skumkanter förstås. Rummet är 10 m2 stort och kvadratiskt. Innertak är gips på träreglar. Väggar gips+spånskiva, Golv betongsula med heltäckande matta. Rummet är ej helt stumt. Har inga stående vågor över ca 30 hz.
Om man gillar ett visst typ av ljud så är det klart att ett annat ljud känns obra/ovanligt. Jag slogs i detta fall av att 8071 är lättlyssnade och svängiga. Högtalare som jag tror de allra flesta skulle vilja ha. Tyvärr har de ingen status. Det är ju Luxor
Erik_Johansson skrev:Nu har jag inte lyssnat på 8071,
Men det skulle vara kul att höra dem efter alla diskussioner som varit!
/Erik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster