Moderator: Redaktörer

Cicaro skrev:
Fjonkalicious skrev:Jag är rätt nöjd med mina gissningar faktiskt.se
Vad som skulle kunna vara intressant att tillföra till en annan gång:
Undervärderade sena 80/90-talshäckar
RJohan skrev:Slutsatsen är att man ska inte ha fördomsfattade meningar
Åjo, jag fick allt mina förutfattade meningar om JVC bekräftade...
JohanR
Cicaro skrev:Fjonkalicious skrev:Jag är rätt nöjd med mina gissningar faktiskt.se
Vad som skulle kunna vara intressant att tillföra till en annan gång:
Undervärderade sena 80/90-talshäckar
Det tycker jag du ska vara, inte ens jag som hört alla stärkande innan rangordningen lyckades få allt rätt
Undervärderade 80/90 häckar vore intressant, men inget jag äger.. Har svårt för designen
RJohan: heh tja, jag trodde nog de skulle mäta sig mot Sonyn iaf. Imitt tycke var skrällen Sonyn och hur jämnt det var i toppen. Att JVC skulle komma i andra halvan det var ingen förvåning..
MiaM skrev:Trevlig tråd!
Cicaro skrev:Vad som gjort sansuien riktigt bra vet jag inte. Före transistorbytet i försteget så var det i princip bara brus och distortion och lät som en dålig elgitarrförstärkare. Bättre än så måste den låtit original? Men givetvis lär ett par nytillverkade transistorer påverka ljudet i något riktning så är svårt att sia om hur den egentligen lät som ny. Samma sak gäller ju övriga testade stärkare, de kanske också skulle låta bättre med nya transistorer?MiaM skrev:Trevlig tråd!
AlNiCo skrev:Transistorerna gör ingen ljudmässig skillnad. Det var bara ett produktionsfel på de där gamla, vilket resulterade i popcorn-brus. De nya gör endast att förstärkaren presterar som det var tänkt.
Nej, jag minns inte 40 år gamla tidningsartiklar, kom däremot över R&T 1970-1984
rampitsch skrev:Testet är avgjort!
Fjonken, du hade två rätt
//Rampitsch
phloam skrev:Bah, humbug. Måste varit nåt smygfel på Technics-apparaten....
Cicaro skrev:phloam skrev:Bah, humbug. Måste varit nåt smygfel på Technics-apparaten....
Ja, som forskare så kan man väl kanske påpeka att ett sånt här test blir väldigt beroende på i vilket skick de deltagande apparaterna är och att det kan vara svårt att dra generella slutsatser
phloam skrev:Hehe, jag läste "vilket skick deltagarna är i"Vilket får mig att inse att jag nog inte ska testa Technicsapparater öppet ("Brllijant! Hänförande! Underbart!!")
Däremot köper jag dem billigt om ingen vill ha dem
Andersh74 skrev:Jag tycker det är dags att återkomma nu. Jag är ju nyfiken! Och jag har röstat...
bassman skrev:Det här skall bli intressant som tusan. Kan bli vad som helst!
Jag var tvungen att rösta på min egen favorit i det sällskapet nämligen OA12
lennartj skrev:Jag minns Mirsch OM 3-28 som en välbalanserad högtalare som kan ha vinstchans. OM 72 har jag aldrig hört.
Andersh74 skrev:Men hästminnet är långt...
Får jag bara fråga en liten kontrollfråga. Hur har det varit med renoveringar av de olika högtalarna? Skiljer de sig åt på den punkten är alla ungefär lika mycket eller lika lite renoverade?
Mvh, Anders
2-ch skrev:Det vore kul om det hände samma sak som vid våran förstärkartest.
Där gissningsrundan med poängsättningen innan vi lyssnade återspeglade deras inbördes placering näst intill exakt![]()
Gjorde ni en poängbedömning före lyssning som avgorde startordningen?
Den vore det intressant att ta del av i så fall.
*edit dyslexi
Andersh74 skrev:Ska du slänga 116 då?Jag kan ta hand om dom åt dig för en smärre ersättning, säg att jag vill några hundringar för bensin och andra utlägg.
När ni påminde mig så kom jag givetvis ihåg att jag läst om skicket. Men trodde nog att både 12 och framförallt 14 borde placerat sig högre än både 6 och 3-28(dom är ju så billiga. Köpte ett par åt en kompis för 340:-) Tänkte alltså att det kanske fanns någon orättvisa någonstans.![]()
Hade varit intressant med ett par 8071 i en sådan där jämförelse.
/Anders
När ni påminde mig så kom jag givetvis ihåg att jag läst om skicket. Men trodde nog att både 12 och framförallt 14 borde placerat sig högre än både 6 och 3-28(dom är ju så billiga. Köpte ett par åt en kompis för 340:-) Tänkte alltså att det kanske fanns någon orättvisa någonstans
Hade varit intressant med ett par 8071 i en sådan där jämförelse.
AlNiCo skrev:2-ch skrev:Det vore kul om det hände samma sak som vid våran förstärkartest.
Där gissningsrundan med poängsättningen innan vi lyssnade återspeglade deras inbördes placering näst intill exakt
Det tycker jag låter som att alla förstärkare låter likadant, och att all bedömning beror helt på fördomar?

AlNiCo skrev:
zapanasta skrev:
Omkantningen gick fint,elementen funkar perfekt![]()
thombjon skrev:Det finns ett par Mirsch 3-28or på Tradera för 400.
Är det dyrt tycker ni?
Det är inga bud ännu i alla fall.
Fint skick ska det vara enligt beskrivningen.
jvg skrev:thombjon skrev:Det finns ett par Mirsch 3-28or på Tradera för 400.
Är det dyrt tycker ni?
Det är inga bud ännu i alla fall.
Fint skick ska det vara enligt beskrivningen.
Ser inte ut som "vanliga" 3-28, där diskanten är monterad uppåt.
De ser även ut att sakna mellanregister, 3-28 är ju en trevägshögtalare.. ?
/jvg
Andersh74 skrev:Är det en vänster och en högerhögtalare eller sitter diskanten till vänster på båda två? Så är det ju på många högtalare, men när man ändå håller på att tillverka högtalare i en fabrik, varför spegelvänder man inte som regel högtalarna? Det har jag undrat länge.
Några gissningar har jag inte. Jag har heller ingen hifihandbok från -70-talet. Men en slags gissning är någon form av Luxorhögtalare. Till Luxor kan man ju åka på avvägar så att säga, även från det forna östblocket!
/Anders
MiaM skrev:Hur gick det, får vi veta vad det är för högtalare?
Om det inte vore för det här med öst o.s.v. så hade jag gissat på Ferguson...
2-ch skrev:Rebusen gick jag bet på.
Men Teleton/SSR hade en modell som hette 425.
För att inte tala om att det ger lägre tomgångsbelastning på nättransformatorn varpå det kommer vara något högre tomgångsspänning - det ger säkert ett spretigare ljud i transienternaAlNiCo skrev:Men AA-1010 har ju trasiga lampor. Då kommer ni att få ett felaktigt resultat eftersom ni blir påverkade av det skabbiga utseendet. Allt måste vara i toppform ju, och skinande rent. Då låter det bäst.
rampitsch skrev:Däremot han vi aldrig börja testa dem, då det kom en svensexa för undertecknad i vägen.
//Rampitsch
Cicaro skrev:Kanske ska tillägga att vi drog en lärdom av omkantningen också. Bensin är inte lämpligt att lösa limmet på de gamla skumkanterna ty limmet blev inte det minsta lättare att lossa, däremot ville gärna konen smälta av bensinen så det var tur att vi testade försiktigt.![]()
Så bensin bort!
Vinylcalle skrev:RJohan skrev:Slutsatsen är att man ska inte ha fördomsfattade meningar
Åjo, jag fick allt mina förutfattade meningar om JVC bekräftade...
JohanR
Kommer du över någon av deras stora skivspelare eller elektronik ur den japanska labratory/10 serien så ska jag gladeligen hjälpa dig att bli av med det.![]()
MvH Carl

Fjonkalicious skrev:Jvc hette tidigare Nivico. Det står för Nippon Victory Company. Dom gjorde sedan om detta till Japan Victory Company, JVC. Men dom kan mycket väl ha haft en serie/systerbolag som hette victor.
Fjonkalicious skrev:Jvc hette tidigare Nivico. Det står för Nippon Victory Company. Dom gjorde sedan om detta till Japan Victory Company, JVC. Men dom kan mycket väl ha haft en serie/systerbolag som hette victor.
AlNiCo skrev:PS: Fokuset på Mirsch i dessa tester är alldeles för stort.Det finns intressantare prylar, liksom.
Cicaro skrev:...testet antingen att involvera minst 3x Sanusis eller handla om Mirsch-högtalare!
Vid närmare eftertanke tror jag att det mest sannolika är att det kommer bli ett test där det ställs upp olika Mirschkonstruktioner mot varandra
rampitsch skrev:Nu i helgen var det dags igen för att ge oss ut på en loppistur i goda vänners lag!![]()
Efter många mil med besök på dels stora "loppisar" och mindre second hand butiker kom vi ganska glada men trötta hem med lite vinylskivor, lite elektronikkomponenter och några högtalare.
Bland annat hade vi lyckats få med oss ett par Mirsch 3-28, ett par högtalare vi känner väl vid det här laget. Inom vårt sällskap har vi lyckats med att samla på oss de tre olika varianterna/elementbestyckningarna.
Som alla 3-28 som varit orörda var kanterna slut, men vad gör väl det. Emedan någon stökar i köket kan ju vi andra alltid roa oss med en omkantning på kvällskvisten.
Nya kanter? Ja men det har väl vi alla liggandes några extra om andan skulle falla på?![]()
[ Bild ]
Högtalarna upplagda för att skruva ur baselementen. Som kan ses är basen lite blåaktig i pappkonen.
Vi hann med att skrapa elementen rena från gamla kanter samt limma på nya kanter på konen innan middagen var klar. En fantastisk chili (den hade stått på och puttrat en 4-5 timmar kvällen innan också) och ett glas vin senare gav vi oss på att limma klart kanterna och trimma in dem innan de fick torka ett slag.
[ Bild ]
Elementen ligger och torkar till sig.
Kvällens uppdrag blev sedan att utröna skillnaderna mot det par 3-28 som redan fanns att tillgå.
Oavsett vad man tycker om ljudet konstaterade vi snabbt att det är samma ljudbild som målas upp, men att det för att vara samma modell är stora skillnader ändå. Den ena har lite mer flås i basen, medan den andra är klarare och tydligare i mellanregistret underligt nog.
Ska för protokollet också nämna att det är orenoverade filter i båda två paren.
Det par vi kantade om har följande bestyckning:
Philips AD0160 Diskant (kan ha varit 0161 också, undersökte inte närmare, var mer sugen på att lyssna på dem).
Philips AD5060 Mellanreg
Peerless Bas
Det par vi jämförde mot har denna bestyckning:
Philips AD0162 Diskant (med Mirsch egen frontplatta)
Philips AD5060 Mellanreg
Albeka (Eskilstuna) Bas
Tyvärr ska dem inte stanna hemma hos mig, för hade varit trevligt att göra lite mer djupgående lyssningsjämförelser, utan de ska istället bli present till en god vän som nyss blivit pappa.
[ Bild ]
Nykantad 3-28 i gott sällskap av yngre syskon.
Då han som ska få dem redan har en Marantz 70-talare så tyckte vi dessa skulle passa bra till honom. Vad tror ni?
Tack för denna gång!
PS. för de som vill läsa på lite mer om de olika elementbestyckningarna såg jag denna tråd, finns säkert fler dock:
viewtopic.php?t=44845 DS.

Cicaro skrev:Det hade vi
Å dagen efter ägnades åt att reparera ad 0210 sq8
Måste vara en känslig konstruktion i dem där. Alla tre hade brott mellan spolen och anslutningstråden
flAnders skrev:Kul att höra att 3-38:orna placerande sig i topp. Fick ni uppdatera dom på nått sätt? Alltid lika kul att läsa era test.
flAnders skrev:Kul att höra att 3-38:orna placerande sig i topp. Fick ni uppdatera dom på nått sätt? Alltid lika kul att läsa era test.
rolfzetterberg skrev:Sonab R4000,Sonab P4000,Sonab R3000
Sonab R2000,Luxor 3079,Luxor 7100.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster