Vintagetest

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Ortoakistiskt kavalkad: Vilken kommer att segra?!

Sonab, OA14
12
18%
Sonab, OA6 type II
2
3%
Mirsch, OM 3-28
5
8%
Sonab, OA12
14
21%
Sonab, OA116
19
29%
Alfaton, Alfa 6
4
6%
Sentec, SP77
4
6%
Mirsch, OM72
6
9%

Antal röster : 66

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-09-30 07:03

Andersh74 skrev:Är det en vänster och en högerhögtalare eller sitter diskanten till vänster på båda två? Så är det ju på många högtalare, men när man ändå håller på att tillverka högtalare i en fabrik, varför spegelvänder man inte som regel högtalarna? Det har jag undrat länge.

Några gissningar har jag inte. Jag har heller ingen hifihandbok från -70-talet. Men en slags gissning är någon form av Luxorhögtalare. Till Luxor kan man ju åka på avvägar så att säga, även från det forna östblocket!

/Anders

Nu var det ju tyvärr inte jag som granskade högtalarelementen invändigt eftersom jag stod i köket delar av tiden.

Men, jag kan i vart fall förlänga väntan lite genom att svara på några frågor.

Det är en höger och en vänsterhögtalare som är spegelvända.

Luxor och gylling är felaktiga gissningar på märket, jag törs inte sia om vilka element det var(det hoppas jag Rampitsch kommer in i tråden och berättar snart) men om jag inte missminner mig helt så har konstruktören av dessa samma förnamn som Mirsch och ett amerikanskklingande företagsnamn som såldes genom samma återförsäljare som bl.a. onkyo.

Nu kanske jag gjorde det lite lättare eller lite svårare. Antagligen svårare om mitt minne sviktar eller om jag fått felinformation från mina källor längre tillbaks i tiden.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-09-30 08:42

Diskanten har jag ingen aning om, var knappt någon märkning på den, med fick tips om Audax.
Basen å sin sida se en fin stamtavla: en Scan-speak.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-09-30 10:18

Det är en Audax-diskant. HD 12x9, för att vara exakt.

Samma som sitter i t ex Luxor 6092, och många andra grejer. En mycket vanlig modell.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-12-11 17:04

Hur gick det, får vi veta vad det är för högtalare?

Om det inte vore för det här med öst o.s.v. så hade jag gissat på Ferguson...

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-12-12 10:39

MiaM skrev:Hur gick det, får vi veta vad det är för högtalare?

Om det inte vore för det här med öst o.s.v. så hade jag gissat på Ferguson...

452S är siffrorna på modellnamnet.

När det gäller loggan på framsidan kommer här en rebus på vad som gör att namnet kan föra tankarna till en felkörning från öst.

Felkörning från öst är lösningen på följande rebus där låtens titel måste hittas för att börja subtrahera från.

"Flew in from Miami Beach
Didn't get to bed last night
On the way the paper bag was on my knee
Man, I had a dreadful flight"

- Rygg
- iiii
- Earl Grey

Har du felkörningen från öst behöver du bara ta bort felkörningen för att få märket på högtalaren.

Och med felkörning avses då den typ av sväng som krävs om man missar att svänga i tid.

:lol:

Man skulle även kunna säga att det andra som står på etiketten på baksidan(dvs inte felkörningen från öst) motsvarar: 440,0 Hz
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-12-12 14:03

Rebusen gick jag bet på.
Men Teleton/SSR hade en modell som hette 425.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-12-12 14:05

2-ch skrev:Rebusen gick jag bet på.
Men Teleton/SSR hade en modell som hette 425.

Rätt!

440,0Hz är kopplingtonen i analoga telefonnätet(tele-ton) Och låten var back in the ussr

Användarvisningsbild
rampitsch

Re: Vintagetest

Inläggav rampitsch » 2015-04-24 21:54

ImageUploadedByTapatalk1429905086.287397.jpg
ImageUploadedByTapatalk1429905086.287397.jpg (209.68 KiB) Visad 7442 gånger

Nu är det återigen dags för oss att sätta oss i en stuga i en skog med 6st förstärkare. Temat är nordiskt test!

Se bilaga för en bild av startfältet. Gissa deltagarna och hitta utlänningarna :)

Vi tjuvstartar ikväll med lite finlyssning, men imorgon blir det stora testet, med förbehåll för att ev fynd på loppisturen imorgon.

När rätt deltagare har gissats fram (pågår fram till imorgon) så startar gissningen på testet. Vinnarna garanteras varsin öl om de hottar oss innan vi åker hem ;)

Så stäm upp, vilka deltagare har vi med oss denna gång?

//Rampitsch
Sonab OA6 type II, OA12, OA14, OA116
Mirsch OM72, OM 2-21
Marantz 2215, 2275, 2325
DIY Skivspelare i Ek

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2015-04-25 00:09

Ser ut att vara
1. Sonab P4000
2. Sonab R4000
3. Luxor 3082
4. Akai AA1010
5. Rank Arena R1020
6. Luxor Dirigent 7100

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-04-25 08:25

Men AA-1010 har ju trasiga lampor. Då kommer ni att få ett felaktigt resultat eftersom ni blir påverkade av det skabbiga utseendet. Allt måste vara i toppform ju, och skinande rent. Då låter det bäst. ;)

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-04-26 19:05

Jaha, då är det söndagskväll och inget resultat har givits i tråden, så jag misstänker att vissa undrar vad som hände.
Jag ber om ursäkt för uteblivet resultat, men kan iaf konstatera att rolfzetterberg lyckades att pricka i alla rätt, bra jobbat.

Däremot han vi aldrig börja testa dem, då det kom en svensexa för undertecknad i vägen.
Så vi ber att få återkomma med detta testet en annan gång.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-04-27 02:01

AlNiCo skrev:Men AA-1010 har ju trasiga lampor. Då kommer ni att få ett felaktigt resultat eftersom ni blir påverkade av det skabbiga utseendet. Allt måste vara i toppform ju, och skinande rent. Då låter det bäst. ;)
För att inte tala om att det ger lägre tomgångsbelastning på nättransformatorn varpå det kommer vara något högre tomgångsspänning - det ger säkert ett spretigare ljud i transienterna :mrgreen:

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-04-27 06:55

rampitsch skrev:Däremot han vi aldrig börja testa dem, då det kom en svensexa för undertecknad i vägen.
//Rampitsch

Gratulerar :)

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2016-02-07 20:40

Nu i helgen var det dags igen för att ge oss ut på en loppistur i goda vänners lag! :D

Efter många mil med besök på dels stora "loppisar" och mindre second hand butiker kom vi ganska glada men trötta hem med lite vinylskivor, lite elektronikkomponenter och några högtalare.
Bland annat hade vi lyckats få med oss ett par Mirsch 3-28, ett par högtalare vi känner väl vid det här laget. Inom vårt sällskap har vi lyckats med att samla på oss de tre olika varianterna/elementbestyckningarna.
Som alla 3-28 som varit orörda var kanterna slut, men vad gör väl det. Emedan någon stökar i köket kan ju vi andra alltid roa oss med en omkantning på kvällskvisten.
Nya kanter? Ja men det har väl vi alla liggandes några extra om andan skulle falla på? :roll:

Bild
Högtalarna upplagda för att skruva ur baselementen. Som kan ses är basen lite blåaktig i pappkonen.

Vi hann med att skrapa elementen rena från gamla kanter samt limma på nya kanter på konen innan middagen var klar. En fantastisk chili (den hade stått på och puttrat en 4-5 timmar kvällen innan också) och ett glas vin senare gav vi oss på att limma klart kanterna och trimma in dem innan de fick torka ett slag.

Bild
Elementen ligger och torkar till sig.

Kvällens uppdrag blev sedan att utröna skillnaderna mot det par 3-28 som redan fanns att tillgå.
Oavsett vad man tycker om ljudet konstaterade vi snabbt att det är samma ljudbild som målas upp, men att det för att vara samma modell är stora skillnader ändå. Den ena har lite mer flås i basen, medan den andra är klarare och tydligare i mellanregistret underligt nog.
Ska för protokollet också nämna att det är orenoverade filter i båda två paren.

Det par vi kantade om har följande bestyckning:
Philips AD0160 Diskant (kan ha varit 0161 också, undersökte inte närmare, var mer sugen på att lyssna på dem).
Philips AD5060 Mellanreg
Peerless Bas

Det par vi jämförde mot har denna bestyckning:
Philips AD0162 Diskant (med Mirsch egen frontplatta)
Philips AD5060 Mellanreg
Albeka (Eskilstuna) Bas

Tyvärr ska dem inte stanna hemma hos mig, för hade varit trevligt att göra lite mer djupgående lyssningsjämförelser, utan de ska istället bli present till en god vän som nyss blivit pappa.

Bild
Nykantad 3-28 i gott sällskap av yngre syskon.

Då han som ska få dem redan har en Marantz 70-talare så tyckte vi dessa skulle passa bra till honom. Vad tror ni?

Tack för denna gång!

PS. för de som vill läsa på lite mer om de olika elementbestyckningarna såg jag denna tråd, finns säkert fler dock:
viewtopic.php?t=44845 DS.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2016-02-08 07:58

Kanske ska tillägga att vi drog en lärdom av omkantningen också. Bensin är inte lämpligt att lösa limmet på de gamla skumkanterna ty limmet blev inte det minsta lättare att lossa, däremot ville gärna konen smälta av bensinen så det var tur att vi testade försiktigt. :!:

Så bensin bort! :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-02-08 08:05

Låter som en trevlig dag och kväll :)
Dom passar säkert utmärkt till Marren.

Kom att tänka på att filtret mycket väl kan vara anledningen till att paren låter olika.
i alla fall om det sitter elektrolyter i filtret.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2016-02-08 10:59

Cicaro skrev:Kanske ska tillägga att vi drog en lärdom av omkantningen också. Bensin är inte lämpligt att lösa limmet på de gamla skumkanterna ty limmet blev inte det minsta lättare att lossa, däremot ville gärna konen smälta av bensinen så det var tur att vi testade försiktigt. :!:

Så bensin bort! :)

Jag brukar använda aceton på jbl-element (som har segt lim). Finns på storflaska på fultema. Dock funkar det nog inte till plastkoner.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
aisopos

Re:

Inläggav aisopos » 2016-02-09 00:26

Vinylcalle skrev:
RJohan skrev:
Slutsatsen är att man ska inte ha fördomsfattade meningar

Åjo, jag fick allt mina förutfattade meningar om JVC bekräftade...

JohanR

Kommer du över någon av deras stora skivspelare eller elektronik ur den japanska labratory/10 serien så ska jag gladeligen hjälpa dig att bli av med det. :oops:

MvH Carl

Hur vet man om det är en sak ur den serien?
Har den ordet "labratory" i produktnamnet?

http://www.blocket.se/stockholm/Jvc_ql_ ... ?ca=10&w=2

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-02-09 08:19

På den tiden (1975-80) var inte JVC något märke jag var intresserad av.

Men jag såg/hörde heller aldrig deras stora serie.
Den såldes väl även under namnet Victor tror jag.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2016-02-09 09:02

Jvc hette tidigare Nivico. Det står för Nippon Victory Company. Dom gjorde sedan om detta till Japan Victory Company, JVC. Men dom kan mycket väl ha haft en serie/systerbolag som hette victor.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-02-09 09:33

Deras vinylspelare säljs ofta i Ryssland under namnet Victor. Dom stora är riktigt fina.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2016-02-09 11:04

Fjonkalicious skrev:Jvc hette tidigare Nivico. Det står för Nippon Victory Company. Dom gjorde sedan om detta till Japan Victory Company, JVC. Men dom kan mycket väl ha haft en serie/systerbolag som hette victor.

Lite mer OT, JVC är victor. I Japan så såldes JVC under Victor.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2016-02-13 20:56

I Sverige stod det ofta JVC-Nivico i svenskskrivna texter i början på 70-talet.

Men apropå tråden - är det inte dags för nån slags test igen? :)

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2016-02-14 00:01

Vi har ett nytt datum inbokat och lite storslagna planer som involverar många watt! Värden får dock berätta mer om planerna när det närmar sig.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-14 00:18

2-ch skrev:[ Bild ]

Trevlig montering, lite Dieter Rams?
Don’t just do something, sit there.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2016-02-14 09:53

Oj oj oj, vad har jag nu lovat. Många Watt?

Jahaja nu fattar jag! Vem av gästerna ska ta med en extra pelletsbrännare för test? ???? 8O

Skämt åsido vi får väl se vad som blir testat, men något ska vi nog kunna snurra ihop oavsett om det blir Några favoriter i repris blandat med några nya eller om vi ordentligt ska kolla vad som tillkommit nytt sen senast :) Det enda jag kan garantera är att om vi inte åker en lika lång roadtrip som senast när vi åkte vid 6 på morgonen och kom hem igen vid 20 på kvällen så kommer testet antingen att involvera minst 3x Sanusis eller handla om Mirsch-högtalare! :)

Vid närmare eftertanke tror jag att det mest sannolika är att det kommer bli ett test där det ställs upp olika Mirschkonstruktioner mot varandra :)

Edit: Mirsch ska det vara dumma dator, inte marsch

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2016-02-14 19:06

Fjonkalicious skrev:Jvc hette tidigare Nivico. Det står för Nippon Victory Company. Dom gjorde sedan om detta till Japan Victory Company, JVC. Men dom kan mycket väl ha haft en serie/systerbolag som hette victor.

Som du själv säger: JVC heter Japan Victor Company. JVC = Victor.

PS: Fokuset på Mirsch i dessa tester är alldeles för stort. :( Det finns intressantare prylar, liksom. ;)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-02-14 21:48

AlNiCo skrev:PS: Fokuset på Mirsch i dessa tester är alldeles för stort. :( Det finns intressantare prylar, liksom. ;)

Tycker du, ja!
Jag har själv inga Mirsch-högtalare utan mest Carlsson och Sonab men tycker att Mirsch har fått oförtjänt lite uppmärksamhet för sina mest lyckade skapelser som 3-28 här på faktiskt, övervikten för Carlsson är enorm! 8)
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
flAnders

Inläggav flAnders » 2016-02-15 01:01

Cicaro, vi måste alltså stråla samman innan den där grabbhelgen! :)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2016-02-15 06:15

Onekligen! :-)

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi