Vad för Dux har jag nu släpat hem?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Vad för Dux har jag nu släpat hem?

Inläggav Andersh74 » 2012-11-29 10:30

Hej
Var på tippen som vanligt igår och släpade hem ett par Dux Hifi Sound Project enl. bild, som låg i elektronikbingen. Jag undrar bara vad det är för några. Klisterlapparna som har suttit på baksidan hade lossnat på båda. Båda högtalarna var luddiga av vitt mögel och högtalarskydden har rostat ganska rejält. Men det var gummikant på basen och nu står dom och spelar bredvid mina RL 45 för att jämföra.

Jag börjar starkt misstänka att det är något allvarligt fel på mina RL 45 för jag verkar inte kunna gräva upp något ur skräpbingarna som låter sämre än dom. Jag får nog ta och skruva isär beoburkarna och titta på elementen... :?

Duxarna låter dock inte fantastiskt. Finns det något att göra med dom? En rejäl rengöring av kontaktytor och sådant kanske inte skulle skada?

Bild

Fridens, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-11-29 14:23

Jag gissar att det sitter philips element i dom,tycker mig ana det genom gallret :)

Dom är säkert inte dåliga högtalarna,gör ren dom och ta isär och kolla om det behöver bytas ut nån gammal elektrolyt...

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-11-29 14:34

Så här ser elementen ut och den flisade baffeln jag så taffligt genast gjorde så fort jag hade fått hem dom då jag hade så låga förväntningar då de såg så rejält risiga ut.

Bafflarna tänker jag mig spackla upp och måla fint svarta igen. Imorgon åker jag till en vän med högtalarskydden för att köra dom genom pulverlacken så dom blir matt gråa och fina igen. Tror nämligen att det blir Bang Olufsen som får åka ut och tjänstgöra i verkstan om jag inte säljer dom till någon dåre på blocket som tror att det är något att ha! 8)

Imorgon installeras hemmabioprojektorn här på övervåningen och jag tror Duxarna kommer få stå för ljudet ihop med Marantzrecievern. Men det hade som sagt varit intressant att få veta lite mer om Duxarna.

Sedan har jag nog ämne för en annan tråd egentligen. Men tar det här ändå. Duxarna är lite klena i basen men briljanta i diskanten. Jag har ett par Zachry 8" basar liggande. Funderar på att bygga en baslåda av dom och koppla till biosystemet. Är det en bra idé? Något basfreak är jag inte men lite mer vill jag nog ha då jag lyssnar på "Billie Jean"!

Bild

Väl mött, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-11-29 17:30

Japp,det är philipselement :)

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-11-29 20:03

Ligner en mellomklassehøyttaler Philips kalte 452 eller noe i den dur.

Philips så klart. DUX var vel i Philips eie siden tidlig 70-tal?

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-02 00:35

Jag kunde inte hitta någon Philips som hette något sådant. Har du fler förslag Tandbergaren? Jag är lite nyfiken på vad den kan ha för data, impedans och så.

Nu är i alla fall gallren omlackade och jag tycker att sjuttiotalshörnan ser ganska mysig ut.
Bild

/Anders

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2012-12-02 01:47

jag köpte såna där åt min flickvän för länge sedan, de lät fantastiskt bra, trots att de behövde en filterrenovering som jag aldrig utförde, det är bra stuff. mycket fin och tjusig 70's Corner! :D

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-02 08:33

ser riktigt mysigt ut Anders... tack för bilden.

är korgarna till basen 8 kantiga? eller ser jag fel på den föregående bilden utan frontskydd.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-02 11:40

Hej

trots att de behövde en filterrenovering som jag aldrig utförde

Det där med filterrenovering, hur var den tänkt att göras? Blir det värt besväret tror ni? Jag har ännu inte öppnat burkarna då jag gärna gör det i relativ lugn och ro vilket sällan inträffar här hemma. Undrar även vad som menas med elektrolyten som nämndes högre upp i den här tråden?

Och jodå, basarna är åttakantiga och nedsänkta i ett runt hål i baffeln.

Något annat jag stör mig en smula på är att dom inte riktigt orkar med när jag krämar på lite. Jag kan tänka mig flera olika orsaker till detta:

1) Dom orkar helt enkelt inte mer än så i sin konstruktion.
2) Dom skulle må finemang av någon form av renovering
3) Marantzstärkaren sätter stopp för spelandet. Det är en 1530 som vad jag förstått inte är något vidare att hänga i granen så här i adventstider.

Vad säger ni om mina tre uppslag till förklaring. Och dom är som sagt lite basklena. Men om man jämför med hur de lät direkt efter de kom från tippen så har dom ju spottat upp sig en del. Motion behövde dom ju definitivt.

Börjar ni känna av Jesus ankomst? Jag har känt efter, men inte känt något än.

/Anders

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-12-02 12:10

Att försöka hitta numret på en DUX är inte det lättaste.
Den här typen av högtalare tillverkades ibland för att ingå i paket,och då är det ingen som minns eller vet vad de kan heta.
Oftast(läs:nästan alltid) var det en konstruktion med en Philips åttakantig(det fanns nästan inga andra 8-tummare på den här tiden)kombinerat med en dometweeter-vår gamla bekant AD0160.Volymen kunde variera från kanske 14 liter upp till ca 20.Ett enkelt delningsfilter.
De här tillverkades oftast av NEFA i Norrköping på 70-talet.Även svenska Philips står som tillverkare på en del modeller.Någon modell liknar holländska Philips.Senare kom plastlådorna och tillverkning i bl.a Finland.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-02 13:02

Någon som har något årtal att gissa på?

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-02 13:23

Jag har en mindre tvåvägshögtalare med samma åttakantiga Philips bas. Högtalaren går under finska ASA:s modellserie och är från sjuttiotalet. Får lite känslan av att det är bra kvalite på basarna, mina har kanter i naturgummi o känns i övrigt gedigna på något sätt.

Några basmonster är de inte. Ljudet är ganska tunnt men samtidigt detaljrikt.

Kan fixa någon bild på mina lådor ifall intresse finns.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-02 13:41

Gör gärna det. Kanske en bild med gallrena av om du orkar.
Jag upplever ljudet som lite skrikigt, men det kanske beror på att jag vant mig vid s-systems mjukt luddiga och i mina öron behagliga ljudbild.
/A

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-02 14:02

Andersh74 skrev:Jag kunde inte hitta någon Philips som hette något sådant. Har du fler förslag Tandbergaren? Jag är lite nyfiken på vad den kan ha för data, impedans och så.

Nu är i alla fall gallren omlackade och jag tycker att sjuttiotalshörnan ser ganska mysig ut.
Bild

/Anders

Du har helt rett.

RH 453 er nok mye mye nærmere.

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-02 14:03

GrosvenorAudio skrev:Jag har en mindre tvåvägshögtalare med samma åttakantiga Philips bas. Högtalaren går under finska ASA:s modellserie och är från sjuttiotalet. Får lite känslan av att det är bra kvalite på basarna, mina har kanter i naturgummi o känns i övrigt gedigna på något sätt.

Några basmonster är de inte. Ljudet är ganska tunnt men samtidigt detaljrikt.

Kan fixa någon bild på mina lådor ifall intresse finns.

Du har kanskje en RH452 med 7" bas?

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-02 15:45

Du har kanskje en RH452 med 7" bas?

Högtalarna är: ASA LB 12-1-30W

Hinner inte ta bild idag men det kommer... :)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-12-02 17:02

De där Philips-basarna är rätt klena, de klarar inte mycket. Det är helt klart högtalarna som begränsar dig, förstärkaren är sannerligen kraftfull nog.

De där Philips-elementen användes i väldigt många budget-högtalare på 70-talet. Finns flera varianter rent visuellt (runda, åtta-kantiga, olika typer av dammkåpa, etc) men i grund och botten är de alla typ samma.

Du har en lite underlig matchning där, tycker jag. Anser att Philips-högtalarna hade ett väldigt livlöst och tråkigt ljud, precis samma som den där Marantz-receivern. Kanske de tar ut varandra och blir bra på något vis? :D

Angående filterrenoveringar så bytte jag ut den gamla tyska ROE-elektrolyten (varning för dessa ljud-förstörare som är vanliga i gammal europeisk elektronik) som satt i ett par liknande Philips-högtalare mot en polypropylenkondensator, och tycker att diskanten blev hörbart mer acceptabel. Innan var den skrikig och smärtsam att lyssna på.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-02 19:17

Tack för alla svar och inlägg. Någon dag när jag får ledigt från alla måsten ska jag fortsätta restaureringen. Än så länge är det ju bara gallren som fått lite ny färg. Kommer definitivt återkomma med frågor om filtren för där är mina kunskaper klena(det var längesedan jag slutade röka och på den tiden bröt jag ofta av filtren för ökad effekt).

/A
Ps Såg för övrigt ett identiskt par för några veckor sedan på Emmaus vid Backaplan i Gbg. 450:- ville dom ha. Aldrig i livet tänkte jag. Sen grävde jag upp ett par gratis och det är som bekant gott! 8)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-02 19:33

Finns ett par på tradera med lappen kvar. Dx 181.
Impedans 4, märkeffekt 20w, gränseffekt 30w, känslighet 1,2w.
Den som söker, han letar!
/A

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-12-02 20:42

Från 1974:

Bild

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-02 22:07

Sådana där diagram säger mig ofantligt lite då min referensram är oändligt liten. Säger det er andra något?
Har börjat pilla isär och har redan ångrat mig. Elementen är limmade och baffeln sprack runt basarna och diskanterna sitter där dom sitter, omöjliga att rubba med sönderrostade skruvar och ordentligt med lim. Dessutom är dom nedsänkta i baffeln.

Högtalarkabeln in är lödd på basen på samma bleck som kablarna som går till diskanten. På baksidan diskanten, kan jag se genom "bashålet", sitter en grå cylinder som ser ut som en kondensator och har texten "marcon". Säger det någon något? Jag tolkar det som att basen får hela registret och att filtret sitter mellan baselementet och diskanten. Är det vettigt?

Basarna heter för övrigt Ad 8061.

Hela lådan är sprängfylld med isolering. Är det bra?

Bild
Bild

Funderar lite på att byta ut basarna mot något annat lite stryktåligare och behålla diskanterna. Även att bygga en helt ny baffel då den gamla verkar lite mjuk och ömtålig av fukten den blivit utsatt för under åren. Vad behöver jag då göra åt filter och sådant och är det över huvud en framkomlig väg? Jag har fortfarande mina Zachry bredbandare kvar som suttit i Em 8. Hur skulle det gå att stoppa in dom? Dom är ju något större men ser ut att passa hyggligt på baffeln. Har även provkört dom lite försiktigt och dom verkar fungera fint utan missljud.

Jag gillar nämligen formatet och den fina Vintagekänslan i lådorna men nu när jag ändå är i renoveringstagen kanske det vore lika bra att göra ett ordentligare ingrepp.

/Anders
ps. Här snöar det. Humörsänkare.... ds.

/Anders
Senast redigerad av Andersh74 2012-12-03 10:42, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-03 10:15

Ändrade lite i inlägget ovan. La till några bilder och text plus gjorde några ändringar på feltolkningar som den "smarta" telefonen gjort av det jag skrev. Baffeln vill den gärna tolka som gaffeln t.ex. :lol: Och den ska vara smart! Bah!!

/A

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-03 12:01

Jeg har en brosjyre fra Philips gjemt et eller annet sted her.
Der har jeg "oppskrifter" på delefilter og alt annet som omhandler denne fine lille diskanten, som no er en 0160-diskant.

Så om du har et par dagers tålmodighet i deg, så skal jeg scanne dette og sende over til deg.

Der vil du også finne data på både basen og diskanten samt mye annet.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-03 12:36

Det låter toppen. Jag behöver ändå ett par dagar för att göra en ny baffel. Sen ska jag nog beställa terminaler oxå, och då vore det ju vettigt att beställa komponenter till filtret samtidigt. I em ska jag experimentera lite med zachryelementen i lådorna.
/A

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-03 22:07

Har ikväll skruvat i ett zachryelement i den ena lådan och anslutit på samma sätt som philipsbasen. Har jämfört med den andra och de låter ju helt klart olika men det är inte helt självklart vilken som låter bäst. Ingen av dom är speciellt rättvist ihopskruvade, och zachryelementet riktigt uselt lött. Min lödpenna kände inte för att bli ordentligt varm... Den är ju bara 20 år gammal, Duxhögtalarna närmare 40 år.

Bild

Då baffeln ändå ska skrotas tänkte jag prova att borra ett hål oxå och stoppa i en hushållsrulle för inte gav zachryelementet märkbart mer bas, fast det har ju i sin tur inte motionerat på kanske 15år. Tror ni det blir bättre om det får spela en stund?

/Anders

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-12-03 22:54

Nej, det du hör nu kommer du alltid att höra. Du kanske blir van vid det efter en viss tids lyssning, och på så vis uppskattar det mer. "Inspelning" är något som egentligen inte existerar. Finns ingen vetenskap bakom, och inget som säger att det skulle ha någon påverkan på högtalarens ljud eller egenskaper. Att vissa säger sig höra en skillnad beror helt enkelt på det jag nämnde innan - att man blir van vid ljudet.

Att det inte kommer någon bas beror på att detta är högtalare som är designade för att sitta i hornkonstruktioner. De är inte kapabla att producera bas utan ett sådant kabinett.

Ett annat problem är att dessa bredbandselement (från Coral, skulle jag tro) antagligen är mycket känsligare än diskanterna, vilket skulle innebära att de lät högre. Ingen passande matchning, med andra ord.

Jag tycker att du ska sätta i de gamla elementen igen. De är inte så hemska. :)

Marcon-kondensatorer... det var lite underligt. Dessa såg man främst i Japansk budget-hifi (Luxor 3082 som exempel, hehehe). :)

Att det saknas bas beror inte bara på elementen, utan också för att lådorna är lite väl små. Om du lägger till en basreflex så kommer du att få ett mindre "tryck" i basen och ett klart mer burkigt ljud.

De här högtalarna är ärligt talat inte värda att lägga ner en massa jobb på, i hopp om att förbättra dem, för de är redan optimala som de är. Och det är ingen höjdare, tyvärr. Det är bättre att hålla ögonen öppna för ett par större och bättre varianter, trist som det låter. Jag skulle dessutom - om de har ett pris - undvika sånt som har Philips-element i sig, då det för det mesta inte är bra saker, och antagligen kommer att låta ungefär lika ointressant som det du har.

Själv har jag några av Mirschs största högtalare, och Philips egna toppmodeller från tidigt 80-tal (minns inte vad de hette) samt diverse no-name (eller skräpmärken som lika gärna skulle kunna vara no-name)-högtalare fulla med Philips-komponenter. Alla var urtrista.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-03 23:12

Ja, inte blev det i alla fall bättre av jag tog ut lite ludd och satte i en hushållspappersrulle. Men ända tills jag gjorde det tyckte jag den med Zachryelementet i lät lite bättre. Det tycker jag inte längre.

Det blir nog som Ainico skrev. Tillbaka med originalet och var nöjd med det. Får nog skaffa en liten sub och ställa någonstans vad det lider. Duxarna ska ju få jobba med att leverera ljudet till biosalongen och tittar man på Das Boot får det ju gärna finnas lite bas någonstans.

Angående Marconkondensatorerna då? Rekomenderas ett byte eller får dom sitta där dom sitter? Får dom det så backar jag nog tillbaka till gå utan att passera verkstaden och renoverar vidare och behåller allt det gamla. Synd i så fall bara att jag var framme med hålsågen. Samtidigt får jag trösta mig med vetskapen att detta samtidigt är någon slags skola för mig i min strävan att bättre begripa hur högtalare fungerar. Och det är ju bra att träna på tippenfynd och inte på Consensus magma.

Bild
Bild

/A

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-04 09:00

Om jag skulle få för mig att spika ihop en liten trivsam baslåda till duxarna när de återställts till sin forna glans, skulle Ad 70604w8 kunna va något att satsa på?
/A (som ångrar det mesta jag företagit mig med högtalarna än så länge. Varsamhet ska bli mitt nya mantra, flank speed ahead ska jag slopa som ledstjärna)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-04 21:38

om inte annat så är Zachry/Coral elementen vackra att titta på tycker jag. Tänker mig det elementet med guldfärgad korg o gulvitt membran i ett mahognybetsat kabinett, Mums! :lol:

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-12-04 21:40

Jag har haft såna Philips-basar. De är tyvärr riktigt klena. Jag skulle inte tro att de lämpar sig i en subwoofer.

Jag tror de sitter i Mirsch OM-61, som inte går speciellt djupt ner i basen, har jag för mig. Det är en slavbas-konstruktion.

Angående kondensatorn så tycker jag absolut att du ska byta den i fall du tänker använda högtalarna. Den var dålig för ändamålet när den var ny, och nu fungerar den inte ens som den ska. Ett par nya polyesterkondensatorer med samma värde (jag skulle anta att det handar om 3,3 eller 4,7µF) kostar väldigt lite. Ta den billigaste du hittar, det är ingen skillnad.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-04 21:52

Jo, de där zachryelementen är snygga. Det är väl därför de fått ligga under min säng ett tag. Men de får natta in där igen och i stillsam slummer invänta bättre tider och nya projekt.

Ibland när jag sitter framför tradera och blocket på dagarna så kan jag drabbas av ett oekonomiskt ekonomiskt tänkande, ergo att jag vill köpa allt som verkar billigt vilket blir dyrt. Och jag sitter framför tradera och blocket hela dagarna då jag är föräldraledig och hinner kolla alla nya annonser några gånger per dag. Alltså har jag nog hittat spännande, prisvärda, roliga fynd för några hundratusen kronor på kort tid. Försäkringskassan utbetalar mig ca 8500:-/månad. 8)

Jag får hålla mig till tippen och dess fynd.

Men det är en tillgång det här forumet. Nu vet jag i alla fall vilka element jag inte ska köpa till en baslåda och jag har bestämt mig för att återställa duxarna till ursprungligt skick. Det var lite synd bara att domen över Marconkondensatorerna kom nu då ena högtalaren är tillbakalimmad och fogad redan.... Ska jag sätta tillbaka den andra oxå och nöja med mig med vad jag har eller slita sönder baffeln igen??:cry: Är det värt besväret? Ingen kan veta när nästa och bättre tippenfynd dyker upp. Ska jag satsa lite ork och några kronor på dessa eller vänta på något bättre. Känns som klassisk spelteori...

De tu ser ut som följer i skrivande stund:
Bild
Bild

Som ni ser kommer bafflarna bli röda. Något som ingen någonsin kommer se, men jag och ni kommer veta.

/A

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-04 22:47

Det som tilläggas kan är att om kondensatorerna ska bytas måste bafflarna sågas isär för att få loss diskanterna. De satt för hårt limmade i sin försänkning och skruvarna är tvungna att borras ur då skallarna är sönderrostade. Det är förståss inget stort jobb om man har tiden och spånet i bafflarna är lite mjukt. Men då tiden vägs på guldvåg och tiden i verkstaden på diamantvåg så känns det sådär.

Hur skulle ni gjort? Lagt ca 6 timmar och kostnaden för nya kondensatorer eller 30 min utan kostnad? Hur ser cost-benefitanalysen ut?

/A

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-05 23:20

Nu känner jag mig färdig med dom där högtarna förutom en fogklutt där högtalarkablarna rinner ut på baksidan för täthetens skull. Nu är jag betydligt mer imponerad över deras ljudkvalité, deras ålder och behandling till trots. Det kanske var punka på dom innan. Men nu är elementen ordentligt ditfogade.

Däremot uteblev filterbytet på grund av det oerhörda krångel det medförde. Det får bli på nästa tippenfynd.

De utklassar i alla fall beohögtalarna med ordentlig marginal framförallt i detaljrikedom. Det låter som om någon lagt en sackosäck över beosarna i jämförelse. Dom måste vara trasiga på något sätt.

Ganska prydligt blev det i alla fall.
Bild
Bild

Och nedan ser man hur rummet ser ut. Högtalarna står nu längst ut till vänster i bild men det är ju en lite tokig placering då duken är längst till höger i bild. Funderar på att ställa upp högtalarna på hyllan ovanför duken men tycker att de hamnar så högt och konstigt då. Hur tror ni att ljudkvalitén påverkas av en sådan placering i ett sådant rum? Ska nog hur som helst köpa högtalarkabel för ändamålet imorgon. Funkar det med lampsladd? :?

Bild

/Anders

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-06 09:05

Disse Philipsdiskantene er noen utrolig fine små diskanter som først og fremst led under sitt opphavs noe merkelige rykte på den tiden da disse diskantene kom. Jeg har selv hatt et par AH452, med "lillebror" til disse her, 0140, og hadde det riktig skøy med å spille skjorta av slike som akkurat da hadde begynt å kjøpe JAMO.
Dom undrade seg, og likeså jeg. INNTIL:
Jeg fikk et par JAMO-høyttalere med brendte diskenter og mellanregister.
Repset kom fra JAMO og da jeg åpnet disse JAMO POWER 150-høyttalerne, så åpenbarte det seg to veldig kjente magnetsystemer.
Jeg demonterte mellomregisterets magnet fra hornet det satt i og løftet på klistrelappen det sto JAMO på, og under den så fant jeg Philips umiskjennelige sifferrekke på 4+3+5 siffre og sannelig: AD 0140.

Mine 40W Philipshøyttalere hadde samme diskant som JAMO POWER 150s diskant OG mellomregister.

Jeg gikk hjem den dagen til mitt rum och satte på noe deilig musik vel vitende om at jeg hadde et par ganske fine høyttalere.
Og det til tross for Philips rykte som "plastikHiFi" den gangen.
Ingen plastik i mine høyttalere, med unntak av baffelrammen på mine fine små AD 0140. Og jeg syntes det var helt okei.

Nyt dine DUX høyttalere.
De er enkle, de er kanskje litt slanke i klangen der nede i bassen, men var det ikke OA (?) som byggde noen fyrkantiga høgtalare med just den der basen som ensamstående høgtaler i kassen og høstet gor kritik for den? Skal opp i min lille verkstad i løpet av dagen og se etter. Jeg har et slikt sett høyttalere liggende der oppe.

Bruk lampsladden med GODT samvit. :D

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-06 09:29

Och lampsladd trots att de kanske blir ca 10 meter styck?

Ja, inte speciellt mycket har hänt på högtalarfronten de senaste 30-40 åren. Inte om man jämför med andra teknikområden som t.ex. datorer. En 30 år gammal dator går inte att använda dagligdags om än alls.

Nu tycker jag även att basen har tagit sig rejält. Kan det bero på att de läckte luft innan jag började renovera dom och gick lös med fogsprutan? Om det är så, kan den där lilla fogklutten vid högtalarkabelns utgång till och med få det ännu lite bättre? Även diskanten har blivit mindre skrikig tycker jag. Men det kan ju givetvis bero på den välbekanta tillvänjningen, eller kärleken som den kan kallas oxå.

/Anders

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-07 21:43

Henger fint med lampsladden då også ja.

Eneste betenkningen er om høyttalerne er blant verdens mest tungdrevne, så man må ha et kraftverk på 5-6-700W for å få opp et brukbart lyssningsvolum på dom.

Ja den bassen kan tankes å ville ha litt tilvenning. Har man hatt rejelt med "brumblebass" ett tag, så vil en noe mere balansert basgjengivning høres alt for klen ut lenge, innan man opplever at det finnes alle disse deilige små detaljer også der i bassen som fortjener å bli lyttet til.
Og der er den bassen et virkelig fint instrument.
Tør nesten si at det kanskje bare er bassen i Infinitys SR5 som overgår den der. (PP-konbassen).

Datorer som var moderne for 30 år siden er gjort gammeldagse/utgåtte kun av den grunn at Softwarefolka har sittet med "neste generasjon datorer" når de har skrivit progammene sine. Noe som gjør at datorer hurtigere enn alt annet blir "utgången".
Men holder man seg til programmer skrivit for den datorn, så opplever man fort at de holder mål og enda mere enn som så.

Er en Arkitekt i Oslo som kjører alt av programmer han kjøpte da han fikk tak i sine 286-maskiner og stortrives med de.
Aller mest tycker han om att når han renderer et sett tegninger, kan han gå bort til kaffehjørnet, sette på kaffen, ut på trappan och røka lite, och ennå ha tid til över før tegningene (ritningarna) er ferdige.
Nedstressende som bara F****

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-08 21:41

Själv blir jag stressad som tusan av en slö dator, min windowsdator har gett mig grått skägg. Men jag hör kanske till ett otåligt släkte, allergisk mot teknik som hakar upp sig och måste startas om. Antagligen därför jag gillar äldre robusta saker med rattar och spakar. Fungerar dom inte finns ett fel som både går att begripa och åtgärda för en händig kille med tummen på rätt ställe och rudimentära kunskaper i fysik, mekanik och ellära.
/A

Återgå till Vintage-hifi