jowl skrev:Mick beställd! Jo, planen är att sätta i lister, höja baffeln, och därefter mäta lite.
Bra med mickbeställningen - gratulationer, eller nått!

Jag tror det kan vara en akustisk fördel att inte ha de där kanterna runt baffeln, speciellt om man inte tagit hänsyn till de när man konstruerat högtalaren. Dock tycker jag att du ska mäta detta också, före och efter - alltid ger det någon sorts erfarenhet!

jowl skrev:Hur behjälpt vore jag av att mäta baselementen utan diskanten inkopplad? Och vice versa
Mycket. Det är bra att veta vad respektive element gör, speciellt vid en eventuell delningsfrekvens. Dessutom bör du mäta de från några olika vinklar, separat. Allt mätande är bra, speciellt om man lär sig något av det.
jowl skrev: - jag är inte karl nog att haja vad informationen från Troels och databladet betyder.
Det kommer, man ska inte fatta allt direkt. Med en sund inställning och nyfikenhet kommer du långt!
jowl skrev:Läste lite på Carlssonkult om mätning av högtalare, och jo, baselementen verkar vara en ståry för sig. Får väl se vad man ids göra. Mäter man inomhus (och det antar jag man gör som komplement) så får man ju åtminstone veta något om hur det kan se ut och låta i praktiken. Har möjlig tillgång till ett ganska akustikdämpat studioutrymme, däremot ingen bil för att köra dit. Det är mycket med det akustiska.
Du kan mäta både inom- och utomhus. De kommer ge dig olika resultat och olika information. Utomhusmätning kan ju passa bra nu när det snart är grill- och pilsnerväder ute. Kan ju aldrig vara fel med en kall en och lite mikrofonaktiviteter i solskenet?

Fördelen med att mäta ute är att du har större möjlighet att nå något som skulle kunna ses som frifältsmätning, dvs, mätningar utan påverkan av väggar och reflexer. Dock vågar jag inte säga vad som är viktigast eller vad som skulle ge dig mest. Båda har ju fördelar som kan ge dig aha-upplevelser.
Gällande studiomätningar, det skulle jag vänta med. Jag har svårt att se att det skulle ge tillräckligt stor skillnad mot de mätningar du gör i ett vanligt rum, om du gör de rätt. Sen har du ju utomhusmätningarna, om det är en möjlighet - skulle gissa det kommer vara bättre än studiomätningarna, beroende på miljön då.