Perfector skrev:Jag sticker ut hakan och säger nytt filter som reglerar båda elementen samt basrefelx för att få ut mer botten i ljudet.
Tja, inget fel med det förslaget - jag håller med!
Kan vi bara först kolla vad skicket är på elementen vad man har för parametrar osv?
Det kanske är så att elementet inte har rätt egenskaper för att bli vettig med en portad låda?
Perfector skrev:6/12 dB/oktav vid 3000 Hz med konjugatlänk och dämpning.
Bas 0.5 mH på grov tråd och impedansjustering 3.7 uF + 10 ohm
Diskant 3.3 uF och 0.75 mH parallellt med dämpning 2.2 ohm serie och 22 ohm parallellt
Det bör kunna ge bra balans i den lådan
Oj. Hur kom du fram till det där?
Tror du att du kan rita ett schema på det där så vi (jag) förstår hur det skall kopplas?
Perfector skrev:Reflexrör (och nu kommer alla att skjuta mig) 70 mm innermått och 165 mm långt.
Skön gissning. Ja. Det är nog lika fel nu som i alla andra trådar. Vi behöver nog inte gå in på hur du gör, det finns det en
helt egen tråd för.
Det skulle vara en frisk fläkt om du presenterade två förslag, ett enligt hur resten av världen gör och hur resultat kan bli då och sen presenterar du ditt sätt. Tänker att det ger den du försöker hjälpa ett alternativ.
Perfector skrev:Om högtalare står på fötter så kan man sätta röret i botten, annars bredvid diskanten.
Varför brevid diskanten?