Renoverings bekymmer Samsui 7900.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-03-30 20:42

Hej! Jag får bara ljud i Vänster kanal.
På höger kanal har jag bara 0.7v konstant ström ut på + högtalar anslutning..
När jag kopplar in ett par hörlurar så slår relät inte ifrån vilket det gör annars efter några sekunder..
Är helt grön när det gäller det här så jag tänkte kolla härom någon vänlig själ har något bra tips!

Mvh Carl
Tinnitus skadad entusiast med enbart nordiska högtalare och Japansk elektronik!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-31 00:21

Undrar vad kalledussin kommer svara? 8)

Välkommen till faktiskt :)

Tyvärr har jag inga bra tips, men någon annan kanske.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-03-31 09:07

Halloj!

Dessvärre aldrigt haft en sådan stärkare på bänken för renovering. Däremot så finns servicemanualen på http://www.hifiengine.com/manuals/sansui/au-7900.shtml (gratis men registrering krävs). Kan även tipsa om att kolla här där jag lyckats hitta specar och eqvivalenser till sansuidelar som inte tillverkas längre http://www.audiokarma.org/forums/forumdisplay.php?f=39

En trevlig stärkare så hoppas innerligt att du får liv i den :) Vad du än gör släng den inte. Skulle personligen vara beredd att byta komponent för komponent fram tills den fungerade om den var i min ägo och ingen felsökning hjälpte :-)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-03-31 13:30

Cicaro skrev:Halloj!

Dessvärre aldrigt haft en sådan stärkare på bänken för renovering. Däremot så finns servicemanualen på http://www.hifiengine.com/manuals/sansui/au-7900.shtml (gratis men registrering krävs). Kan även tipsa om att kolla här där jag lyckats hitta specar och eqvivalenser till sansuidelar som inte tillverkas längre http://www.audiokarma.org/forums/forumdisplay.php?f=39

En trevlig stärkare så hoppas innerligt att du får liv i den :) Vad du än gör släng den inte. Skulle personligen vara beredd att byta komponent för komponent fram tills den fungerade om den var i min ägo och ingen felsökning hjälpte :-)

Ja riktigt trevlig! Det är så att jag har en till som jag spelar på och den är perfekt för mig!
Den här som jag skruvar på nu tänkte jag sälja.
Jo jag har kollat på manualerna och funderat å provmätt tre dygn nu men blir inte klokare. Någonstans så på vägen mellan lågnivå ingången och högtalar utgången måste det ju vara :) Men vart? Säljer den snart som ett Mono block! Ha ha!

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-03-31 13:31

petersteindl skrev:Undrar vad kalledussin kommer svara? 8)

Välkommen till faktiskt :)

Tyvärr har jag inga bra tips, men någon annan kanske.

MvH
Peter

Tack förresten! Verkar vara en trevlig sida det här!

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2012-03-31 22:58

Det är inte så lätt att hjälpa så här men jag brukar börja med att mäta spänningar som står utmärkta på olika ställen på chemat. Först brukar jag dela på för och slutsteg för att se om något av dem fungerar sen gå över till spänningsmätning. Eftersom det är 2 lika kanaler så brukar det vara ganska lätt att hitta var spänningen inte är rätt. När du har hittat det är det tröttsamma jobbet att löda loss komponent för komponent för att hitta vilken som är trasig. Det brukar tyvärr inte gå att mäta dem när de sitter på plats, det är inte säkert att man får rätt värden. Detta arbete underlättas betydligt om man har tillgång till tongenerator och osciloscope. Hoppas dett blir till lite hjälp. :)

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-03-31 23:27

thombjon skrev:Det är inte så lätt att hjälpa så här men jag brukar börja med att mäta spänningar som står utmärkta på olika ställen på chemat. Först brukar jag dela på för och slutsteg för att se om något av dem fungerar sen gå över till spänningsmätning. Eftersom det är 2 lika kanaler så brukar det vara ganska lätt att hitta var spänningen inte är rätt. När du har hittat det är det tröttsamma jobbet att löda loss komponent för komponent för att hitta vilken som är trasig. Det brukar tyvärr inte gå att mäta dem när de sitter på plats, det är inte säkert att man får rätt värden. Detta arbete underlättas betydligt om man har tillgång till tongenerator och osciloscope. Hoppas dett blir till lite hjälp. :)

Nej jag har bara en enkel multimeter tyvärr.. Ja det är väll bara att leta sig fram systematiskt. Bra ide det där med att testa för och slut del för sig..
Upptäckte en intressant sak idag. den får ingen "Bias" signal till transistor delen. På den andra kanalen går den att ställa med en vrid pot till 18mV men det händer inget när jag vrider på den trasiga sidan..
Hmmm..

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2012-04-01 00:37

Om du inte har den spänningen så skulle jag ta loss TR05 och kolla om den är hel

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2012-04-01 00:38

I slutsteget

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-04-01 01:08

thombjon skrev:Om du inte har den spänningen så skulle jag ta loss TR05 och kolla om den är hel

Ja jag läste nånting om det nånstans men allt står ju på Engelska och jag kan ju knappt termerna på Svenska :lol:

Ska se om jag hittar det igen.

Hur mäter man en sån "Transistor" eller vad den lilla tre-beningen är?

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2012-04-01 22:32

Om en transistor "går sönder" blir det oftast kortslutning i den så mät motståndet i den, om det är 0,000 mellan några ben så är den kass. :(

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2012-04-01 22:37

Jo en sak till.....jag hade en förstärkare som fungerade på båda kanalerna men den ena blev det dåligt ljud på när man belastade den. Jag hade väldigt svårt att hitta vad det var så jag tog helt enket och flyttade komponent för komponent från den ena kanalen till den andra tills problemet flyttade sig och då hade jag den lilla jäkeln som trilskades. :) 8)

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-04-01 23:13

thombjon skrev:Jo en sak till.....jag hade en förstärkare som fungerade på båda kanalerna men den ena blev det dåligt ljud på när man belastade den. Jag hade väldigt svårt att hitta vad det var så jag tog helt enket och flyttade komponent för komponent från den ena kanalen till den andra tills problemet flyttade sig och då hade jag den lilla jäkeln som trilskades. :) 8)

Huga vilket jobb!! Sitter och håller TR05 i min hand just nu och den verkar vara hel om jag mätt rätt.. Bara att löda tilbaka och börja leta från början... 8O

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2012-04-02 08:23

Huga vilket jobb!

Det är så när man inte har rätt prylar. Eftersom jag gör det här för att det är roligt och till mig själv så har inte tiden så jättestor betydelse, får jag inte igång maskinen denna veckan så spelar det inte så stor roll. Men jag har varit nära flera gånger att köpa oscilloskop och tongenerator. :)

Har du separerat för- och slut-steg? och kollat om någon del fungerar?

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-04-03 00:36

thombjon skrev:
Huga vilket jobb!

Det är så när man inte har rätt prylar. Eftersom jag gör det här för att det är roligt och till mig själv så har inte tiden så jättestor betydelse, får jag inte igång maskinen denna veckan så spelar det inte så stor roll. Men jag har varit nära flera gånger att köpa oscilloskop och tongenerator. :)

Har du separerat för- och slut-steg? och kollat om någon del fungerar?

Jo det är ju en hobby en jag vill bara få den att funka nu så jag kan tänka på annat..
Den får väldigt lite bas ström till den ena transistorn(av4st) som sitter på kylplattan som styr de 8 stora transistorerna. Letar och letar men vet ju inte riktigt vad jag letar efter så det är inte helt lätt.. Den verkar ha kolektor ström iaf (ca42V) till alla transistorer.
Hittar liksom inte vart det avviker.

Användarvisningsbild
orven

Re: Renoverings bekymmer Samsui 7900.

Inläggav orven » 2012-04-03 20:45

Carlxvii skrev:Renoverings bekymmer Samsui 7900.
Hej! Jag får bara ljud i Vänster kanal.
På höger kanal har jag bara 0.7v konstant ström ut på + högtalar anslutning..
När jag kopplar in ett par hörlurar så slår relät inte ifrån vilket det gör annars efter några sekunder..
Är helt grön när det gäller det här så jag tänkte kolla härom någon vänlig själ har något bra tips!

Mvh Carl
0,7 volt spänning menar du.
Låter lite mycket för du ska ligga så nära noll du kan komma.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2012-04-03 22:25

Som orven säger du ska inte ha någon spänning alls ut. Om du mäter över motstånden 60 och 62 eller 59 och 61 så ska det vara 18mV över dom, detta justeras med vr01 eller vr02.

Det är inte lätt så här över nätet att hjälpa men mät alla spänningar. Hjälper inte det får du löda loss koponent för komponent. Efter det så är det jobbet att byta komponenter mellan kanalerna.

Jag har aldrig varit med om något trasigt motstånd eller dålig konding utan de problem jag har sett är endast tansistorer eller dioder.

Bor du i närheten av Gbg så kan jag hjälpa dig att titta på den. :)

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-04-04 03:11

thombjon skrev:Som orven säger du ska inte ha någon spänning alls ut. Om du mäter över motstånden 60 och 62 eller 59 och 61 så ska det vara 18mV över dom, detta justeras med vr01 eller vr02.

Det är inte lätt så här över nätet att hjälpa men mät alla spänningar. Hjälper inte det får du löda loss koponent för komponent. Efter det så är det jobbet att byta komponenter mellan kanalerna.

Jag har aldrig varit med om något trasigt motstånd eller dålig konding utan de problem jag har sett är endast tansistorer eller dioder.

Nej tyvärr..tack för erbjudandet. och nu har jag 45V över alla slut transistorerna (TO-3) på höger kanal, tur att kontaktorn slår av fort... Satt och mätte TO-3orna då jag lyckades med nån kortis..
Mätte iaf nått märkligt innan det small.. På vänster(Fungerande) kanal har jag ca 26mV in på transistorerna och 597mv ut. Men på Höger kanal hade jag ca 750mv både in och ut, en gav 840nånting ut...

Galet hög BIAS spänning och/eller kortslutna transistor(er) ???

Nu efter kortisen lär ju nånting vara skapligt trasigt iaf.. Inget son syns eller luktar iaf men men...

Vart köper man transistorer på enklaste sätt?

Finns det ingen köp o sälj sida här? Just nu känns det som jag kan byta bort den mot nån gammal snygg fungerande rör-radio... Typ Blaupunkt Sultan... Suck

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2012-04-04 09:52

Carlxvii skrev:
thombjon skrev:Som orven säger du ska inte ha någon spänning alls ut. Om du mäter över motstånden 60 och 62 eller 59 och 61 så ska det vara 18mV över dom, detta justeras med vr01 eller vr02.

Nej tyvärr..tack för erbjudandet. och nu har jag 45V över alla slut transistorerna (TO-3) på höger kanal, tur att kontaktorn slår av fort... Satt och mätte TO-3orna då jag lyckades med nån kortis..
Mätte iaf nått märkligt innan det small.. På vänster(Fungerande) kanal har jag ca 26mV in på transistorerna och 597mv ut. Men på Höger kanal hade jag ca 750mv både in och ut, en gav 840nånting ut...

Galet hög BIAS spänning och/eller kortslutna transistor(er) ???

Nu efter kortisen lär ju nånting vara skapligt trasigt iaf.. Inget son syns eller luktar iaf men men...

Vart köper man transistorer på enklaste sätt?

Finns det ingen köp o sälj sida här? Just nu känns det som jag kan byta bort den mot nån gammal snygg fungerande rör-radio... Typ Blaupunkt Sultan... Suck
Leifline har det mesta och kan skaffa det mesta. http://www.leifline.com/

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-04-04 11:47

Ok tack! Har köpt på Elektrokitt innan men dom har ju inte allt..
Kan man beställa enligt listan som finns i 7900 manualen eller måste man sitta och "översätta" komponentrna till nya? Alltså finns det nån standard eller har alla tillverkare olika namn för samma produkt.

Jag trodde att jag var så nära att hitta felet igår, Trodde det var ICxx som var körd men jag bytte plats på dem och det var det inte..

Nä beställa nya komponenter och börja om i höst eller bara sälja byta i bef skick..

Tipps på bra köp o sälj sida med elektronik kunnigt folk?

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2012-04-04 17:46

Carlxvii skrev:Ok tack! Har köpt på Elektrokitt innan men dom har ju inte allt..
Kan man beställa enligt listan som finns i 7900 manualen eller måste man sitta och "översätta" komponentrna till nya? Alltså finns det nån standard eller har alla tillverkare olika namn för samma produkt.

Jag trodde att jag var så nära att hitta felet igår, Trodde det var ICxx som var körd men jag bytte plats på dem och det var det inte..

Nä beställa nya komponenter och börja om i höst eller bara sälja byta i bef skick..

Tipps på bra köp o sälj sida med elektronik kunnigt folk?

Såg att han hade stängt till den 6 april. Bara att rapa upp vad du har så plockar han fram motsvarande som ersätter om inte original finns.

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-04-04 20:23

Tipps på bra köp o sälj sida med elektronik kunnigt folk?[/quote]
Såg att han hade stängt till den 6 april. Bara att rapa upp vad du har så plockar han fram motsvarande som ersätter om inte original finns.[/quote]

Men det låter ju toppen!! Sitta och leta i listor är inte min grej då jag inte fattar vad alla beteckningar betyder och inte blir det lättare av att det oftast inte finns nån bild på prylarna.

Kanske finns det hopp i alla fall! :D

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-04-05 08:05

Bhiabhttp://www.bhiab.se/perl/index.cgi brukar vara hjälpsamma att plocka fram udda komponenter... Vet inte hur de är på standardsaker dock deras sortiment är tämligen udda däremot har de nästan alltid kunnat få fram gamla konstiga ICkretsar och sluttrissor bara på originalspecen ...
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-04-05 08:15

Hm...

Drog mig precis en sak till minnes från när jag renoverade en AU555 vet inte hur AU7900 ser ut inuti men på AU555 så tappade jag en kanal totalt när jag cappat om den... Orsaken? Interna kablarna var så torra och spröda av ålder att en kabel vid anslutningen till balansen hade gått av precis vid lödningen till poten...

Vet inte om det är samma konstrktion med massa lös kabeldragning i 7900? Annars är det ju ett lätt fel om man bara hittar vilken kabel som är borta....

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-04-05 10:58

Jo, det är väldigt vanligt att man renoverar en förstärkare och sen märker att en kanal fallit bort. Utan någon logisk förklaring (för någon felinstallation har man då inte gjort).

Då är det nästan alltid en sladd som gått av någonstans. Har lett till en hel dess nervösa situationer. :)

En gång så hittade jag en lös sladd och satt i över en timme och försökte förstå vart den skulle. Tittade i servicemanualen och allt. Fattade inget.

Sen förstod jag att den inte skulle vara inkopplad över huvud taget, den satt bara mellan några andra sladdar för att separera dem (typ som förbättrad isolering).

Återgå till Vintage-hifi