Moderator: Redaktörer
Cicaro skrev:Halloj!
Dessvärre aldrigt haft en sådan stärkare på bänken för renovering. Däremot så finns servicemanualen på http://www.hifiengine.com/manuals/sansui/au-7900.shtml (gratis men registrering krävs). Kan även tipsa om att kolla här där jag lyckats hitta specar och eqvivalenser till sansuidelar som inte tillverkas längre http://www.audiokarma.org/forums/forumdisplay.php?f=39
En trevlig stärkare så hoppas innerligt att du får liv i denVad du än gör släng den inte. Skulle personligen vara beredd att byta komponent för komponent fram tills den fungerade om den var i min ägo och ingen felsökning hjälpte
thombjon skrev:Det är inte så lätt att hjälpa så här men jag brukar börja med att mäta spänningar som står utmärkta på olika ställen på chemat. Först brukar jag dela på för och slutsteg för att se om något av dem fungerar sen gå över till spänningsmätning. Eftersom det är 2 lika kanaler så brukar det vara ganska lätt att hitta var spänningen inte är rätt. När du har hittat det är det tröttsamma jobbet att löda loss komponent för komponent för att hitta vilken som är trasig. Det brukar tyvärr inte gå att mäta dem när de sitter på plats, det är inte säkert att man får rätt värden. Detta arbete underlättas betydligt om man har tillgång till tongenerator och osciloscope. Hoppas dett blir till lite hjälp.
thombjon skrev:Om du inte har den spänningen så skulle jag ta loss TR05 och kolla om den är hel
thombjon skrev:Jo en sak till.....jag hade en förstärkare som fungerade på båda kanalerna men den ena blev det dåligt ljud på när man belastade den. Jag hade väldigt svårt att hitta vad det var så jag tog helt enket och flyttade komponent för komponent från den ena kanalen till den andra tills problemet flyttade sig och då hade jag den lilla jäkeln som trilskades.![]()
Huga vilket jobb!
thombjon skrev:Huga vilket jobb!
Det är så när man inte har rätt prylar. Eftersom jag gör det här för att det är roligt och till mig själv så har inte tiden så jättestor betydelse, får jag inte igång maskinen denna veckan så spelar det inte så stor roll. Men jag har varit nära flera gånger att köpa oscilloskop och tongenerator.![]()
Har du separerat för- och slut-steg? och kollat om någon del fungerar?
0,7 volt spänning menar du.Carlxvii skrev:Renoverings bekymmer Samsui 7900.
Hej! Jag får bara ljud i Vänster kanal.
På höger kanal har jag bara 0.7v konstant ström ut på + högtalar anslutning..
När jag kopplar in ett par hörlurar så slår relät inte ifrån vilket det gör annars efter några sekunder..
Är helt grön när det gäller det här så jag tänkte kolla härom någon vänlig själ har något bra tips!
Mvh Carl
thombjon skrev:Som orven säger du ska inte ha någon spänning alls ut. Om du mäter över motstånden 60 och 62 eller 59 och 61 så ska det vara 18mV över dom, detta justeras med vr01 eller vr02.
Det är inte lätt så här över nätet att hjälpa men mät alla spänningar. Hjälper inte det får du löda loss koponent för komponent. Efter det så är det jobbet att byta komponenter mellan kanalerna.
Jag har aldrig varit med om något trasigt motstånd eller dålig konding utan de problem jag har sett är endast tansistorer eller dioder.
Bor du i närheten av Gbg så kan jag hjälpa dig att titta på den.
Leifline har det mesta och kan skaffa det mesta. http://www.leifline.com/Carlxvii skrev:thombjon skrev:Som orven säger du ska inte ha någon spänning alls ut. Om du mäter över motstånden 60 och 62 eller 59 och 61 så ska det vara 18mV över dom, detta justeras med vr01 eller vr02.
Det är inte lätt så här över nätet att hjälpa men mät alla spänningar. Hjälper inte det får du löda loss koponent för komponent. Efter det så är det jobbet att byta komponenter mellan kanalerna.
Jag har aldrig varit med om något trasigt motstånd eller dålig konding utan de problem jag har sett är endast tansistorer eller dioder.
Bor du i närheten av Gbg så kan jag hjälpa dig att titta på den.
Nej tyvärr..tack för erbjudandet. och nu har jag 45V över alla slut transistorerna (TO-3) på höger kanal, tur att kontaktorn slår av fort... Satt och mätte TO-3orna då jag lyckades med nån kortis..
Mätte iaf nått märkligt innan det small.. På vänster(Fungerande) kanal har jag ca 26mV in på transistorerna och 597mv ut. Men på Höger kanal hade jag ca 750mv både in och ut, en gav 840nånting ut...
Galet hög BIAS spänning och/eller kortslutna transistor(er) ???
Nu efter kortisen lär ju nånting vara skapligt trasigt iaf.. Inget son syns eller luktar iaf men men...
Vart köper man transistorer på enklaste sätt?
Finns det ingen köp o sälj sida här? Just nu känns det som jag kan byta bort den mot nån gammal snygg fungerande rör-radio... Typ Blaupunkt Sultan... Suck
Carlxvii skrev:Ok tack! Har köpt på Elektrokitt innan men dom har ju inte allt..
Kan man beställa enligt listan som finns i 7900 manualen eller måste man sitta och "översätta" komponentrna till nya? Alltså finns det nån standard eller har alla tillverkare olika namn för samma produkt.
Jag trodde att jag var så nära att hitta felet igår, Trodde det var ICxx som var körd men jag bytte plats på dem och det var det inte..
Nä beställa nya komponenter och börja om i höst eller bara sälja byta i bef skick..
Tipps på bra köp o sälj sida med elektronik kunnigt folk?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster