Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:@ zapanasta!Har du några bilder?
celef skrev:lådor med löstabar baffel är väldigt smart, jag tror jag från och med nu bara ska bygga så, tyvärr har mina tidigare försök gett dåligt resultat = dålig koppling till övriga lådan gav ett lite sämre ljud och baffeln kunde inte alltid utformas riktigt som jag önskade
GrosvenorAudio skrev:celef skrev:lådor med löstabar baffel är väldigt smart, jag tror jag från och med nu bara ska bygga så, tyvärr har mina tidigare försök gett dåligt resultat = dålig koppling till övriga lådan gav ett lite sämre ljud och baffeln kunde inte alltid utformas riktigt som jag önskade
jag jobbar med mina 8071 kloner nu och har precis börjat med den andra högtalaren och jag gör matchande vänster/höger par. Bafflarna blir löstagbara. Det är ett måste tycker jag att bafflarna går att skruva loss när man skall experimentera med dämpningen.
celef skrev:GrosvenorAudio skrev:celef skrev:lådor med löstabar baffel är väldigt smart, jag tror jag från och med nu bara ska bygga så, tyvärr har mina tidigare försök gett dåligt resultat = dålig koppling till övriga lådan gav ett lite sämre ljud och baffeln kunde inte alltid utformas riktigt som jag önskade
jag jobbar med mina 8071 kloner nu och har precis börjat med den andra högtalaren och jag gör matchande vänster/höger par. Bafflarna blir löstagbara. Det är ett måste tycker jag att bafflarna går att skruva loss när man skall experimentera med dämpningen.
jag håller med, löstagbar baffel är oslagbart vid experimenterande men är det idealt när optimal dämpning väl är funnen?

phon skrev:Spegelvända!
Nattlorden skrev:Du glömde basporten...
AlNiCo skrev:Onödigt att flytta basporten, eftersom det ändå inte går att lokalisera bas. Det är därför vissa nöjer sig med att ha en subwoofer i stället för kapabla högtalare.
AlNiCo skrev:Onödigt att flytta basporten, eftersom det ändå inte går att lokalisera bas.
zapanasta skrev:Kan testa först att ställa den ena upp och ner på lite videofilmer så diskanter/mellanregister hamnar på samma nivå och lyssna...
Luxor 8071 är ju ochså konstruerade på samma sätt,dvs inte spegelvända.
Så jag börjar fundera lite om det finns nån tanke bakom det hela
Maccis skrev:Finns ett sätt och jag har gjort det, men tyvärr inga bilder.
Jag sågade upp i baffeln där elementen sitter. 5 cm från höger och vänster kant. 10 cm uppifrån och ned ca 35 cm(tror jag det var). Gjorde sedan spegelvända bafflar som var kantikant med översidan, höger och vänster.
Så en ny baffel på ca en tredjedel av originalbaffeln.
zapanasta skrev:Maccis skrev:Finns ett sätt och jag har gjort det, men tyvärr inga bilder.
Jag sågade upp i baffeln där elementen sitter. 5 cm från höger och vänster kant. 10 cm uppifrån och ned ca 35 cm(tror jag det var). Gjorde sedan spegelvända bafflar som var kantikant med översidan, höger och vänster.
Så en ny baffel på ca en tredjedel av originalbaffeln.
OkiTyckte du det blev till det bättre ljudmässigt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster