Luxor 4061 som toppar. (nu spegelvända)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-05-04 14:02

@ zapanasta!Har du några bilder?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-04 14:05

Nefilim skrev:@ zapanasta!Har du några bilder?

Finns här...[url]http://www.minhembio.com/sollerön/325894/[/url]

(Ny) dator,så jag har inte lärt mig riktigt än hur man lägger in bilder direkt i tråden :oops:

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-05-05 08:42

celef skrev:lådor med löstabar baffel är väldigt smart, jag tror jag från och med nu bara ska bygga så, tyvärr har mina tidigare försök gett dåligt resultat = dålig koppling till övriga lådan gav ett lite sämre ljud och baffeln kunde inte alltid utformas riktigt som jag önskade

jag jobbar med mina 8071 kloner nu och har precis börjat med den andra högtalaren och jag gör matchande vänster/höger par. Bafflarna blir löstagbara. Det är ett måste tycker jag att bafflarna går att skruva loss när man skall experimentera med dämpningen.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-05 12:52

Sådär,roat mig på förmiddagen med att tillverka tygfronter..

Bilder i länken..[url]http://www.minhembio.com/sollerön/325894/[/url]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-05 13:52

Dessvärre brukar tyg på ram ha stor inverkan på ljudet. Enda exemplet där ramen inte "satt i vägen" var på mina AR 2ax. Där var tyget monterat på en tunn platta med utskärningar framför resp. element. Det hela var monterat lite framför själva baffeln. Det som slank in mellan baffeln och fronten verkade absorberas i den spalten. I vanliga fall blir det en reflektion som står direktljudet. Möjligen skulle du fodra insidan av ramen med något som tar ner reflektionerna.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-05 14:24

Är medveten om problematiken med tygramar,men kan då inte höra nån skillnad med eller utan ramar på dessa i alla fall :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-05-05 19:25

GrosvenorAudio skrev:
celef skrev:lådor med löstabar baffel är väldigt smart, jag tror jag från och med nu bara ska bygga så, tyvärr har mina tidigare försök gett dåligt resultat = dålig koppling till övriga lådan gav ett lite sämre ljud och baffeln kunde inte alltid utformas riktigt som jag önskade

jag jobbar med mina 8071 kloner nu och har precis börjat med den andra högtalaren och jag gör matchande vänster/höger par. Bafflarna blir löstagbara. Det är ett måste tycker jag att bafflarna går att skruva loss när man skall experimentera med dämpningen.

jag håller med, löstagbar baffel är oslagbart vid experimenterande men är det idealt när optimal dämpning väl är funnen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-05-05 21:53

celef skrev:
GrosvenorAudio skrev:

jag håller med, löstagbar baffel är oslagbart vid experimenterande men är det idealt när optimal dämpning väl är funnen?

nej knappast... bäst är säkert att fixera baffeln när man är klar men jag tror ändå inte att jag "vågar" göra det för om jag kommer på att jag vill göra några ändringar framöver så är det så mycket lättare med lös baffel.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-05 22:31

Dra fast den med många skruvar+ en tätingslist emellan så kan du ha den löstagbar utan att det gör ett dugg :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-06 16:29

Ja dom blev ju bra till sist :)

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-13 16:00

Nu har jag vänt på mellanreg/diskant i ena lådan så dom blev spegelvända,varför har man inte gjort så här från början tro?

Fick gnugga upp ena hålet lite/löda borra lite hål och flytta mellanregisterkåpan,men det var ju inget stort jobb direkt.... :)

Bild

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-05-13 19:27

Då kommer ju som ett brev på posten nästa fråga: Hör du någon skillnad?
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-13 20:46

Har ett par till såna här luxor 4061 som jag ska renovera ochså så småningom,men tog fram dom i morse och stoppade i några icke orginalbasar så dom skulle bli lyssningsbara..

Testade dom till datorn och ljudbilden var rent ut sagt hemsk,så jag spegelvände dessa först..

Provade igen vid datorn och nu var ljudbilden bra och låg mitt i skärmen,så jag gjorde samma sak med dom jag använder som toppar i vardagsrummet..

Lite skillnad tycker jag mig höra till det bättre i stora rummet,men lyssnar man på närmare håll som vid datorn är det jättestor skillnad.Mvh...

Bild på dom jag spegelvände först :)

Bild

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-05-13 20:57

Det blev snyggt också, hehe! :)

Vilket är optimalt? Diskanterna på insidan eller utsidan?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-05-13 23:59

Spegelvända! :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-14 06:54

phon skrev:Spegelvända! :D

Ja det blev ju bättre,tur man får lite tips :)

Men varför har dom inte gjort så här från början :?

De stora (luxor 8071) är ju konstruerade på samma sätt,men dom går ju inte att spegelvända utan att göra stor åverkan på lådorna....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-14 07:54

Du glömde basporten...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-14 08:08

Nattlorden skrev:Du glömde basporten...

Nja,den struntar jag nog i.Blir så mkt åverkan på bafflarna då tycker jag.

Sen kör jag ju dom som toppar,så det kommer nog inte mycket ljud ut genom dom hålen i alla fall :)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-05-14 10:36

Onödigt att flytta basporten, eftersom det ändå inte går att lokalisera bas. Det är därför vissa nöjer sig med att ha en subwoofer i stället för kapabla högtalare. :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-14 11:37

AlNiCo skrev:Onödigt att flytta basporten, eftersom det ändå inte går att lokalisera bas. Det är därför vissa nöjer sig med att ha en subwoofer i stället för kapabla högtalare. :wink:

Placeboeffekten kan vara flera tiopotenser effektivare än en fysisk effekt. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-14 11:47

AlNiCo skrev:Onödigt att flytta basporten, eftersom det ändå inte går att lokalisera bas.

Ställ dem på spikar/hårda fötter och du kan förmodligen lokalisera dem... :wink:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-05-14 12:54

När man ställt porten på spikar så kommer man att höra det man redan sett, att den befinner sig väldigt nära topparna, så det blir nog inga större problem med pitch eller riktningsbestämning där .... :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-05-14 18:04

zapanasta skrev:Kan testa först att ställa den ena upp och ner på lite videofilmer så diskanter/mellanregister hamnar på samma nivå och lyssna...

Luxor 8071 är ju ochså konstruerade på samma sätt,dvs inte spegelvända.

Så jag börjar fundera lite om det finns nån tanke bakom det hela :?

Enda anledningen är ju att det är ekonomiskt.

Billigare att använda en front istället för 2.

Lådorna till 8071 är tillverkad och ihopsatt i Finland.

@Zap: Jag har ett par omkantade basar till dessa du gort spegelvända, även lådor. Hör av dig om det är av intresse.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-14 18:16

maccis,tack för erbjudandet men har ju 2 par såna här lådor så det räcker,det ena paret står ju i garderoben och okantade orginalbasar finns ochså..

Ska väl göra iordning dom bara jag orkar,använde dom som lite testlådor så jag skulle våga ge mig på det paret som jag använder som toppar :)

Men nu vet jag att dessa lådor funkar bättre spegelvända och det skulle ju naturligtvis luxor 8071 ochså göra,men som sagt inte så enkelt att spegelvända dom....

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-05-14 18:39

Finns ett sätt och jag har gjort det, men tyvärr inga bilder.

Jag sågade upp i baffeln där elementen sitter. 5 cm från höger och vänster kant. 10 cm uppifrån och ned ca 35 cm(tror jag det var). Gjorde sedan spegelvända bafflar som var kantikant med översidan, höger och vänster.

Så en ny baffel på ca en tredjedel av originalbaffeln.

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-15 07:41

Maccis skrev:Finns ett sätt och jag har gjort det, men tyvärr inga bilder.

Jag sågade upp i baffeln där elementen sitter. 5 cm från höger och vänster kant. 10 cm uppifrån och ned ca 35 cm(tror jag det var). Gjorde sedan spegelvända bafflar som var kantikant med översidan, höger och vänster.

Oki :) Tyckte du det blev till det bättre ljudmässigt?

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-05-15 17:01

zapanasta skrev:
Maccis skrev:Finns ett sätt och jag har gjort det, men tyvärr inga bilder.

Oki :) Tyckte du det blev till det bättre ljudmässigt?

Nja, de såg ju bättre ut än originalet och det gör väl att man "tycker" det låter bättre.

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-15 18:18

Oki,ja men på närma hål är det stor skillnad i alla fall,så en liten skillnad på längre håll bör det ju i alla fall bli :)

Föregående

Återgå till Vintage-hifi