Fyndade (tycker jag) en vacker vinylspelare för någon vecka sedan på loppis, en thorens td 150 mkII för 50 kr.
Tyvärr lyckades jag själv pajja nålen innan jag ens kommit till kassan. Förvisso inte så mkt att gråta över en ett par decenier gammal nål. Det andra tråkiga var att antiskatevikten saknades.
Dilemma 1: Pickupval
Spelaren har orginal tonarm. Pickupen/ nålen som satt på var en ortofon FF-15 o. Vet nu inte om jag skall satsa på en ny nål till denna (som jag inte hittar så mkt info om) eller satsa på en ny pickup? Någon som vet om FF-15 o är något att ha? Kikat på svalander och FF-15 o nålen verkar det bara finnas kopior av, men så finns det tex FF-15 e (eliptisk?) mm, är det olika nålar till samma pickup tro?
De två nya pickuper jag funderat på är dels ortofons 2m blue, dels Audio Technicas AT95E. Får erkänna att jag gillar det klassiska utseendet på AT95E mer, men 2m Blue kanske är bättre (300 kontra 1600kr)? Andra tips? Budgeten är inte noga, fast det kanske inte är heller är lönt att sätta på en pickup för x tusen på en gammal spelare för 50 kr.
Dilemma 2: Antiskatevikten
Har sökt en del och fått lite olika bud vad vikten skall vara. Någon som vet säkert? Även hittat tips om lösningar med fiskelina och blysänken, men hur snyggt är det egentligen med blysänken!? Det finns inte vikter (universal eller till andra spelare) att hitta med rätt vikt?