thorens td 150 mkII - pickupval, antiskatingvikt mm

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Frederik

thorens td 150 mkII - pickupval, antiskatingvikt mm

Inläggav Frederik » 2012-10-21 01:36

Fyndade (tycker jag) en vacker vinylspelare för någon vecka sedan på loppis, en thorens td 150 mkII för 50 kr.

Tyvärr lyckades jag själv pajja nålen innan jag ens kommit till kassan. Förvisso inte så mkt att gråta över en ett par decenier gammal nål. Det andra tråkiga var att antiskatevikten saknades.

Dilemma 1: Pickupval

Spelaren har orginal tonarm. Pickupen/ nålen som satt på var en ortofon FF-15 o. Vet nu inte om jag skall satsa på en ny nål till denna (som jag inte hittar så mkt info om) eller satsa på en ny pickup? Någon som vet om FF-15 o är något att ha? Kikat på svalander och FF-15 o nålen verkar det bara finnas kopior av, men så finns det tex FF-15 e (eliptisk?) mm, är det olika nålar till samma pickup tro?

De två nya pickuper jag funderat på är dels ortofons 2m blue, dels Audio Technicas AT95E. Får erkänna att jag gillar det klassiska utseendet på AT95E mer, men 2m Blue kanske är bättre (300 kontra 1600kr)? Andra tips? Budgeten är inte noga, fast det kanske inte är heller är lönt att sätta på en pickup för x tusen på en gammal spelare för 50 kr.

Dilemma 2: Antiskatevikten

Har sökt en del och fått lite olika bud vad vikten skall vara. Någon som vet säkert? Även hittat tips om lösningar med fiskelina och blysänken, men hur snyggt är det egentligen med blysänken!? Det finns inte vikter (universal eller till andra spelare) att hitta med rätt vikt?

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-10-21 10:28

vikt: diameter 6mm höjd 8mm vikt 1.5g

Lina diam 0.22 längd från ovankant vikt till öglans topp 52mm

Mätt på det som sitter på mina 2 spelare.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2012-10-21 10:47

Kanske värt att leta antiskatingvikt inuti spelaren:

"The little anti-skating weight-on-a-thread. The weight is cylinder shaped, has a diameter of 6mm and a height of 6,8mm. It weighs 1,4g and hangs off a 55mm long thread. I lucked out with this weight. I opened the table up to adjust the springs and out tumbled the weight! Might be worth a shot to see if it's been dropped inside your table as well."

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-10-21 11:06

Skrammel betyder goda nyheter :D .

Annars funkar ju blyvikter lika bra.

Mina vikter är 8mm långa båda två ??

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2012-10-21 15:56

Du är förmodligen bättre på att mäta än skribenten jag citerade!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: thorens td 150 mkII - pickupval, antiskatingvikt mm

Inläggav paa » 2012-10-21 16:03

Frederik skrev:Dilemma 2: Antiskatevikten

Har sökt en del och fått lite olika bud vad vikten skall vara. Någon som vet säkert? Även hittat tips om lösningar med fiskelina och blysänken, men hur snyggt är det egentligen med blysänken!? Det finns inte vikter (universal eller till andra spelare) att hitta med rätt vikt?

Men en sån där liten blykula som man kan knipa fast på fisklinan ser väl inte alltför illa ut?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-10-21 19:49

TD 150 är en trevlig spelare, en Ortofon eller Grado för 500-1000 kr kanske?

Allt är dock inte lyckat med spelaren botten i tunn masonit är ingen höjdare. Skruva loss den och ta med som mall till Beijer bygg eller liknande och få en bit MDF tillsågat, stabilt och bra.

Nästa sak är plastplattan som armen sitter i, en tunn sladdrig sak som jag bytte ut mot 4mm aluminium. Den där armen med rund motvikt ser primitiv ut men skall faktiskt vara riktigt bra.

Användarvisningsbild
Frederik

Inläggav Frederik » 2012-10-22 02:17

Tack för infon! Tror jag skall prova att tillverka en liten cylindrisk vikt av en bit rundstav, men kanske blir en blyvikt först för att testa den.

Vad det gäller pickupval har jag lite snöat in på audio technica. Dessa kandidater har jag även börjat klura på, är det någon som är direkt olämplig?

AT120E
AT95SA (SH)
AT440MLA

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2012-10-22 08:35

Jag kör en AT95 på min TD150 MkII och det fungerar till belåtenhet. Jag behöver få lite assistans med att ställa in armen (vilket man kan tycka att den hifiaffär som hade mage att ta dryga 1 000 kronor för montering av pickupen och byte av signalkabel borde ha gjort. Fy på er, Takt och Ton).
Nu är spelaren bara justerad lite på känn.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-10-22 14:28

Inställningen av armen
1.Armens längd och avståndet till skivansmittmittpunkt skall justers genom att flytta pickupen framåt/bakåt så att man får de två nollgenomgångarna på skivan
http://www.pearl-hifi.com/06_Lit_Archiv ... _Audio.pdf

och diskussion på http://www.stereophile.com/reference/ar ... index.html

Sedan skall pickupen vara rak i sidled och ha rätt vinkel i framåt/bakåt rotation.

Gramofoner är känsliga för vibrationer så att hålla dessa borta från hörnen är bra.

Återgå till Vintage-hifi