Vad för Dux har jag nu släpat hem?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-04 21:52

Jo, de där zachryelementen är snygga. Det är väl därför de fått ligga under min säng ett tag. Men de får natta in där igen och i stillsam slummer invänta bättre tider och nya projekt.

Ibland när jag sitter framför tradera och blocket på dagarna så kan jag drabbas av ett oekonomiskt ekonomiskt tänkande, ergo att jag vill köpa allt som verkar billigt vilket blir dyrt. Och jag sitter framför tradera och blocket hela dagarna då jag är föräldraledig och hinner kolla alla nya annonser några gånger per dag. Alltså har jag nog hittat spännande, prisvärda, roliga fynd för några hundratusen kronor på kort tid. Försäkringskassan utbetalar mig ca 8500:-/månad. 8)

Jag får hålla mig till tippen och dess fynd.

Men det är en tillgång det här forumet. Nu vet jag i alla fall vilka element jag inte ska köpa till en baslåda och jag har bestämt mig för att återställa duxarna till ursprungligt skick. Det var lite synd bara att domen över Marconkondensatorerna kom nu då ena högtalaren är tillbakalimmad och fogad redan.... Ska jag sätta tillbaka den andra oxå och nöja med mig med vad jag har eller slita sönder baffeln igen??:cry: Är det värt besväret? Ingen kan veta när nästa och bättre tippenfynd dyker upp. Ska jag satsa lite ork och några kronor på dessa eller vänta på något bättre. Känns som klassisk spelteori...

De tu ser ut som följer i skrivande stund:
Bild
Bild

Som ni ser kommer bafflarna bli röda. Något som ingen någonsin kommer se, men jag och ni kommer veta.

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-04 22:47

Det som tilläggas kan är att om kondensatorerna ska bytas måste bafflarna sågas isär för att få loss diskanterna. De satt för hårt limmade i sin försänkning och skruvarna är tvungna att borras ur då skallarna är sönderrostade. Det är förståss inget stort jobb om man har tiden och spånet i bafflarna är lite mjukt. Men då tiden vägs på guldvåg och tiden i verkstaden på diamantvåg så känns det sådär.

Hur skulle ni gjort? Lagt ca 6 timmar och kostnaden för nya kondensatorer eller 30 min utan kostnad? Hur ser cost-benefitanalysen ut?

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-05 23:20

Nu känner jag mig färdig med dom där högtarna förutom en fogklutt där högtalarkablarna rinner ut på baksidan för täthetens skull. Nu är jag betydligt mer imponerad över deras ljudkvalité, deras ålder och behandling till trots. Det kanske var punka på dom innan. Men nu är elementen ordentligt ditfogade.

Däremot uteblev filterbytet på grund av det oerhörda krångel det medförde. Det får bli på nästa tippenfynd.

De utklassar i alla fall beohögtalarna med ordentlig marginal framförallt i detaljrikedom. Det låter som om någon lagt en sackosäck över beosarna i jämförelse. Dom måste vara trasiga på något sätt.

Ganska prydligt blev det i alla fall.
Bild
Bild

Och nedan ser man hur rummet ser ut. Högtalarna står nu längst ut till vänster i bild men det är ju en lite tokig placering då duken är längst till höger i bild. Funderar på att ställa upp högtalarna på hyllan ovanför duken men tycker att de hamnar så högt och konstigt då. Hur tror ni att ljudkvalitén påverkas av en sådan placering i ett sådant rum? Ska nog hur som helst köpa högtalarkabel för ändamålet imorgon. Funkar det med lampsladd? :?

Bild

/Anders

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-06 09:05

Disse Philipsdiskantene er noen utrolig fine små diskanter som først og fremst led under sitt opphavs noe merkelige rykte på den tiden da disse diskantene kom. Jeg har selv hatt et par AH452, med "lillebror" til disse her, 0140, og hadde det riktig skøy med å spille skjorta av slike som akkurat da hadde begynt å kjøpe JAMO.
Dom undrade seg, og likeså jeg. INNTIL:
Jeg fikk et par JAMO-høyttalere med brendte diskenter og mellanregister.
Repset kom fra JAMO og da jeg åpnet disse JAMO POWER 150-høyttalerne, så åpenbarte det seg to veldig kjente magnetsystemer.
Jeg demonterte mellomregisterets magnet fra hornet det satt i og løftet på klistrelappen det sto JAMO på, og under den så fant jeg Philips umiskjennelige sifferrekke på 4+3+5 siffre og sannelig: AD 0140.

Mine 40W Philipshøyttalere hadde samme diskant som JAMO POWER 150s diskant OG mellomregister.

Jeg gikk hjem den dagen til mitt rum och satte på noe deilig musik vel vitende om at jeg hadde et par ganske fine høyttalere.
Og det til tross for Philips rykte som "plastikHiFi" den gangen.
Ingen plastik i mine høyttalere, med unntak av baffelrammen på mine fine små AD 0140. Og jeg syntes det var helt okei.

Nyt dine DUX høyttalere.
De er enkle, de er kanskje litt slanke i klangen der nede i bassen, men var det ikke OA (?) som byggde noen fyrkantiga høgtalare med just den der basen som ensamstående høgtaler i kassen og høstet gor kritik for den? Skal opp i min lille verkstad i løpet av dagen og se etter. Jeg har et slikt sett høyttalere liggende der oppe.

Bruk lampsladden med GODT samvit. :D

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-06 09:29

Och lampsladd trots att de kanske blir ca 10 meter styck?

Ja, inte speciellt mycket har hänt på högtalarfronten de senaste 30-40 åren. Inte om man jämför med andra teknikområden som t.ex. datorer. En 30 år gammal dator går inte att använda dagligdags om än alls.

Nu tycker jag även att basen har tagit sig rejält. Kan det bero på att de läckte luft innan jag började renovera dom och gick lös med fogsprutan? Om det är så, kan den där lilla fogklutten vid högtalarkabelns utgång till och med få det ännu lite bättre? Även diskanten har blivit mindre skrikig tycker jag. Men det kan ju givetvis bero på den välbekanta tillvänjningen, eller kärleken som den kan kallas oxå.

/Anders

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-07 21:43

Henger fint med lampsladden då også ja.

Eneste betenkningen er om høyttalerne er blant verdens mest tungdrevne, så man må ha et kraftverk på 5-6-700W for å få opp et brukbart lyssningsvolum på dom.

Ja den bassen kan tankes å ville ha litt tilvenning. Har man hatt rejelt med "brumblebass" ett tag, så vil en noe mere balansert basgjengivning høres alt for klen ut lenge, innan man opplever at det finnes alle disse deilige små detaljer også der i bassen som fortjener å bli lyttet til.
Og der er den bassen et virkelig fint instrument.
Tør nesten si at det kanskje bare er bassen i Infinitys SR5 som overgår den der. (PP-konbassen).

Datorer som var moderne for 30 år siden er gjort gammeldagse/utgåtte kun av den grunn at Softwarefolka har sittet med "neste generasjon datorer" når de har skrivit progammene sine. Noe som gjør at datorer hurtigere enn alt annet blir "utgången".
Men holder man seg til programmer skrivit for den datorn, så opplever man fort at de holder mål og enda mere enn som så.

Er en Arkitekt i Oslo som kjører alt av programmer han kjøpte da han fikk tak i sine 286-maskiner og stortrives med de.
Aller mest tycker han om att når han renderer et sett tegninger, kan han gå bort til kaffehjørnet, sette på kaffen, ut på trappan och røka lite, och ennå ha tid til över før tegningene (ritningarna) er ferdige.
Nedstressende som bara F****

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-08 21:41

Själv blir jag stressad som tusan av en slö dator, min windowsdator har gett mig grått skägg. Men jag hör kanske till ett otåligt släkte, allergisk mot teknik som hakar upp sig och måste startas om. Antagligen därför jag gillar äldre robusta saker med rattar och spakar. Fungerar dom inte finns ett fel som både går att begripa och åtgärda för en händig kille med tummen på rätt ställe och rudimentära kunskaper i fysik, mekanik och ellära.
/A

Föregående

Återgå till Vintage-hifi