Vintage test-träff

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
thombjon

Vintage test-träff

Inläggav thombjon » 2013-03-28 11:14

Hej
Är det några som är intresserade av en sån här träff innan sommaren i Göteborgstrakten så skulle vi kunna träffas någon lördag hemma hos mig? :)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-03-28 12:14

Det låter helfestligt tycker jag. Jag har diverse gammalt skrot att plugga in, annars kommer jag gärna och bara lyssnar och umgås.
De intressantaste i högtalarväg är nog mina 8071 och MP2. På stärkarfronten en Luxman 1030.
Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-03-28 15:42

De intressantaste i högtalarväg är nog mina 8071 och MP2. På stärkarfronten en Luxman 1030

Det är ju meningen att det ska vara lite olika grejer att lyssna på så det blir bra. Vi kan ju se hur många som är intresserade och gemensamt bestämma startfältet.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-03-28 17:19

Jag som fått för mig att jag gillar ljudbilden som Carlsson ställer till med hoppas på någon sådan -70-talare. Har bara lyssnat till senare, oa52 och oa58. Det vore även kul att höra hur MP2 står sig mot den "äkta" varan.
Mvh, A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2013-03-29 09:47

Hej !

Kul initiativ.
Räknas 80-tal som vintage ?
Har en Pioneer A-91D som jag skulle kunna ta med , Inte äkta vintage kanske men snart 30 år har den på nacken :)

MH Roger

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-03-29 11:03

Ingenting är uteslutet utan som sagt jag tycker vi beslutar tillsammans vad som ska lyssnas på. Men jag hoppas att vi kunde bli en minst 4-5 stycken.
Det som skulle vara kul är om någon hade någon av de grejor som Cicaro hade med, så hade man någon referenspunkt.

Den där Pioneeren verkar kunna leverera både högt och bra ljud.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-03-29 11:34

Pioneer A-91D är nog mer vintage än det mesta som kallas vintage! Ser ut att vara av mycket hög kvalitet. :)

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-03-29 13:55

Jag bor vid slottsskogen och det är bakluckeloppis där nästan varje lördag och söndag från mitten av april, om det någon som är intresserad av att hitta fler prylar. :)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-03-29 15:07

Jag hittar gärna ett par od11 eller oa12 för en hundring i en baklucka! :D Loppis är alltid kul, men det är ju lurigt att gå där med faktisktianer...vem vill hamna på efterkälken i ett sådant sällskap?
Mvh, A

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2013-03-29 15:20

Ja loppis hade varit kul om man nån gång hittade något kul. Känns alltid som att det är någon som varit där redan och plockat alla gobitar före mig.
Blocket går det ju nästan inte att fynda på längre. Kommer det ut något billigt så kan du ge dig fan på att det redan är sålt lr så har det utvecklat sig till en budgivning ..

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-03-29 17:31

Det finns några andra "loppisar" i stan med men de har mer eller mindre tagits över av mer affärsliknande försäljare som alltid är där. :( tråkigt. :!:
Men så är inte fallet med slottsskogens loppis utan där är det folk som verkligen har rensat sina förråd och alla måste vara borta före 16:00. :)
Jag har varit där några gånger men tyvärr inte hittat några riktiga värsting prylar men det brukar finnas lite mer vanliga prylar för en billig peng.
Men man vet aldrig vad som kan dyka upp och det är alltid kul att gå och titta.

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2013-03-29 17:40

Ja det är ju nästan jakten på ny hifi som är bäst . Har gjort en del fynd faktiskt så egentligen ska jag inte klaga .

Hade tidigare en massa pioneer från 70 talet. Så jag måste erkänna att jag är väldigt sugen på att se hur min A-91 står sig mot en maskin i samma viktklass från 70 talet . Saknar ibland min SA 9900 ...

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-03-29 19:06

forzell skrev:Ja det är ju nästan jakten på ny hifi som är bäst . Har gjort en del fynd faktiskt så egentligen ska jag inte klaga .

Hade tidigare en massa pioneer från 70 talet. Så jag måste erkänna att jag är väldigt sugen på att se hur min A-91 står sig mot en maskin i samma viktklass från 70 talet . Saknar ibland min SA 9900 ...

Jag tror inte att Pioneer gjorde något på 70-talet skulle kunna slå den där modellen. Många av de japanska tillverkarna gjorde sina allra finaste modeller på 80-talet (Technics, Luxman, Marantz, Sony, Denon, etc).

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-03-29 20:31

Så jag måste erkänna att jag är väldigt sugen på att se hur min A-91 står sig mot en maskin i samma viktklass från 70 talet .

Jag har haft ett antal Pioneer receivrar, men har bara en SX-1980 kvar, men den kanske du tycker det vore kul att testa mot?

Jag har faktiskt inte gjort något riktigt ljudtest mellan några av mina förstärkare utom en gång. Jag försökte att se om det var någon skillnad mellan Pioneer SX-1250 och Nikko NR-1415. Jag tyckte det var rätt svårt att både sköta knapparna och lyssna samtidigt så jag blev inte så mycket klokare. Jag tyckte de lät rätt så lika, men de har också samma sorts effekttransistorer och många andra komponenter är lika också.

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2013-03-29 20:43

Finns många delade åsikter om vilken låter bäst av dem alla. Personligen tycker jag 1980 låter bäst av alla sx modeller ihop med ett par hpm-150.
Cool maskin helt klart. Man fattar inte hur stora de är tills man ser dem i verkligheten . Och känner vikten :)

Det hade va kul att jämföra de två. Absolut !

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-03-29 21:40

Härligt att höra att ni är sugna på vintage-test längre söderut också!
Kämpa på och dra ihop ett gäng. Och en loppistur är alltid spännande, oavsett om man hittar nått skoj eller inte.

Det vi har sett i våra tester det är att saker inte alltid varit som vi trott, så man får sig en liten känga ibland, samtidigt som vissa av ens tyckanden också besannas.

Lycka till!

MVH
Rampitsch

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-03-30 00:30

Borde ordna en träff i Mumindalen också... :lol:
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-03-31 16:57

Härligt att höra att ni är sugna på vintage-test längre söderut också!
Kämpa på och dra ihop ett gäng. Och en loppistur är alltid spännande, oavsett om man hittar nått skoj eller inte.

Ja det vore kul om vi blev några stycken. Just nu är vi tyvärr bara 3. Jag hade hoppats att vi kunde bli minst 4. Vi får väl se om det är någon till som är intresserad. :)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-04-01 00:20

Jag kan haka på och damma av förförstärkare + slutsteg från -76 och plocka med (Soundcraftsmen och SAE).

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-04-01 10:33

Härligt värre att höra att vintagetest blir även i göteborg! Hoppas det blir en trevlig tillställning.

När vi går på loppis före brukar vi försöka samlas så vi träffas på den loppisen där det finns flest "medelsvenssonsäljare"(typ bakluckeloppis eller välgörenhetsloppisar) vid öppning, men det beror nog på att i Sthlmstrakten så är det proffs som är på alla dessa loppisar vid öppning och köper alla fynd för att ta med sig till sina butiker. :-) Sen har det ofta dykt upp fynd som man inte räknat med på de mest konstiga ställen!

Den viktigaste komponenenten i ett lyckat vintagetest måste jag nog säga trots allt är faktiskt att träffas och snacka med likasinnade :-D Sen kommer man bli både glatt överraskad och förkrossad över resultatet, vissa maskiner presterar bättre än man tror och vissa betydligt sämre!
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-04-01 17:21

Jag kan haka på och damma av förförstärkare + slutsteg från -76 och plocka med (Soundcraftsmen och SAE).

Trevligt, då är vi ju i alla fall 4. :)
Nu vet jag ju inte vilka modeller dina grejer är men det låter som om det också skulle vara ett häftigare system.

När vi går på loppis före brukar vi försöka samlas så vi träffas på den loppisen där det finns flest "medelsvenssonsäljare"(typ bakluckeloppis eller välgörenhetsloppisar) vid öppning, men det beror nog på att i Sthlmstrakten så är det proffs som är på alla dessa loppisar vid öppning och köper alla fynd för att ta med sig till sina butiker. Smile Sen har det ofta dykt upp fynd som man inte räknat med på de mest konstiga ställen!

Denna loppisen i slottsskogen kan inte "proffsen" vara först. Det kommer nya försäljare hela tiden fram till 11-12 och det finns inget "insläpp" eftersom det är ute kan man komma in överallt. Och det är väldigt få "affärer" som är där och säljer, så den här loppisen tycker jag är väldigt trevlig.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-04-01 19:13

Finns det någon idé om tidpunkt för evenemanget? Ska vi lägga upp det ungefär som andra lyssningar av "gammalt skrot", alltså presentation av deltagande utrustning? Ska vi ha omröstning både före och efter, ergo förväntning - utfall? Ska vi ha en inriktning på högtalare eller på förstärkare eller båda eller ska vi "bara" träffas och ha trevligt? Får man/bör man dricka öl, vin eller sprit?

Ska man vara klädd som stins?

Jag har massor av frågor.... :D

/Anders

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2013-04-01 19:54

Ja vill inte vara krånglig . Men för mig passar det bäst före den 11 april eller efter den 25 april.
Det är arbete som förhindrar mig att deltaga mellan de två datumen..

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-04-01 20:37

Finns det någon idé om tidpunkt för evenemanget? Ska vi lägga upp det ungefär som andra lyssningar av "gammalt skrot", alltså presentation av deltagande utrustning? Ska vi ha omröstning både före och efter, ergo förväntning - utfall? Ska vi ha en inriktning på högtalare eller på förstärkare eller båda eller ska vi "bara" träffas och ha trevligt? Får man/bör man dricka öl, vin eller sprit?

Det passar mig också bra att vänta till minst lördag 27 april eller lördag 4 maj.

Ja vi kan väl ta ungefär samma koncept som Cicaros gäng eller är det någon som har någon annan ide?
Dricka får alla göra efter eget behov, tyvärr så kan jag ha svårt med övernattning.
Klädsel är också fritt, det ända är att de ska vara bekväma att lyssna på musik i. :)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-04-01 21:21

Slottskogen ligger ju nära vad jag förstått så nattning löser sig ju bara det inte regnar... :D
Jag tycker det är roligare med högtalare än förstärkare då jag tycker skillnaderna är större.
/A

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2013-04-01 22:11

Fler högtalare hade varit kul att få med , Har tyvärr inga som är i närheten av vintage själv.
Allt är tyvärr sålt.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-04-01 22:40

Jag tycker det är roligare med högtalare än förstärkare då jag tycker skillnaderna är större.

Jo jag tycker också det är roligare med att testa högtalare.
Men vi kan väl börja med förstärkare och det kanske ger mersmak och köra högtalare en annan gång. Jag vet inte om man hinner med både en massa högtalare och förstärkare på samma gång.
Och det behöver väl inte bara vara gamla grejer. Det kan väl vara kul att jämföra med några nya grejer också. :)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-04-02 00:36

thombjon skrev:

Trevligt, då är vi ju i alla fall 4. :)
Nu vet jag ju inte vilka modeller dina grejer är men det låter som om det också skulle vara ett häftigare system.

snip

/quote]

Häftigare system (?), nja, helt OK med nog fanns det "värre" prylar. Förförstärkaren är den på bilden här (men min har alla pot-knapparna kvar) http://www.soundcraftsmen.com/PE-2217.htm Slutsteget är SAE 2200 MkII, en burk på 2x100W, mycket då, inte lika imponerande idag.

Håller med att högtalare är roligare att ha lyssningsträff kring, dom ger större skillnader än förstärkare. Dom jag har är också sen -76 men för tunga och otympliga att släpa runt.

Återgå till Vintage-hifi