Stort Vintage fynd!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DrBoar

Stort Vintage fynd!

Inläggav DrBoar » 2013-05-23 09:53

2-3 timmars bilkörning men det var det värt :D
Svenska är de och stadigt byggda
Någon som kommer på vad det kan vara?
Impedanskurva
Bild

Ett av elementen
Bild

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2013-05-23 17:00

Någon gammal Respons Grand- modell?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2013-05-23 18:39

En världskänd som oftast hade 4 engelska element -och TL?

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-05-23 21:12

Jag bugar mig djupt för mästaren
Bild

Svintunga och stora som sagt, asfaltsmattor kors och tvärs på och i Stridbeckarna.

Tills helt nyligen hade jag en broschyr på TL6 som beskriver bytet till Audax elementet men jag verkar rensat ur den. Ena högtalaren har trasiga anslutningar, det slutade med att jag fick borra bort en kärvande mutter. I morgon hoppas jag att jag har bägge igång för en provlyssning utrullade i vardagsrummet

Vad är detta som ser ut som en byggsats?
Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-05-23 21:29

Jag gissar på en AA50! :)

Kef-basarna är fantastiska. Ja har en komplett uppsättning element till 2 st Kef Kit3 monitorer. Någon gång kanske man skulle göra något av dem...

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2013-05-24 06:14

OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-05-27 21:13

Efter att ha borrat ur en avbruten banankontakt och monterar riktiga grejer (Speacon) så har jag nu ljud i båda lådorna.

Ganska tungdrivna men en Adcom GFA5400 klarar dem galant.
NADs testskiva låter mycket bra både på hög och låg nivå. Trummorna på Kodo spåret låter bra det där lågfrekventa rumsliga "mullret" kommer fram. Jag lägger en ny tråd om Tyrland konstruktionen med mätningar och annat under en rubrik i klartext och inte kryptisk som denna.

Dom är ganska stora och fula men dessa kan få ett permanent hem här. Kul som referensobjekt för basåtergivning då jag planerar ett par Onkenlika lådor med Eminence 15" längre fram... :P

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-05-27 21:22

DrBoar skrev:Jag bugar mig djupt för mästaren
Bild

Svintunga och stora som sagt, asfaltsmattor kors och tvärs på och i Stridbeckarna.

Hade inte Stridbeck och Tyrland någon med varandra att göra?

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-05-28 08:02

I korta drag som jag fattat det: Den unge Tyrland på byggnadsakustik på Chalmers var fascinerades av IMF tranmissionslinje högtalare och gjorde ett examensarbete då han byggde egna varianter av dessa. Vikningen är mycket snarlika men Tyrlands dämpning är annorlunda. Eftersom han byggt egna lådor så hade ju han receptet för byggsatser, intresse fanns och det kom att hanteras av en annan göteborgare Stridbeck. Senare kom Stridbeck att vidareutveckla konstruktionen med Audax mellanregister och annat delningsfilter.

Lyssnar på och känner av Kodo heartbeat drummer of Japan, Sheffield Lab, låter fantastiskt bra.

Efter att ha ägt Audiotronic CM3 mkII i över 20 år måste jag säga att dessa låter bättre. CM3 hade en konstig "ihålighet" i basen både i lägenhet och hus som inte finns i Stridbeck. En sak är att ha i åtanke är att TLS ger sitt bidrag 20-40 Hz så över 40 Hz är det en 10" direktstrålare som står för ljudet så det är 1/3 av ytan hos en 15 tummare.

Fan vad bra de låter, hur skall jag bygga något bättre :P

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-05-29 13:29

DrBoar skrev:I korta drag som jag fattat det: Den unge Tyrland på byggnadsakustik på Chalmers var fascinerades av IMF tranmissionslinje högtalare och gjorde ett examensarbete då han byggde egna varianter av dessa. Vikningen är mycket snarlika men Tyrlands dämpning är annorlunda. Eftersom han byggt egna lådor så hade ju han receptet för byggsatser, intresse fanns och det kom att hanteras av en annan göteborgare Stridbeck. Senare kom Stridbeck att vidareutveckla konstruktionen med Audax mellanregister och annat delningsfilter.

Lyssnar på och känner av Kodo heartbeat drummer of Japan, Sheffield Lab, låter fantastiskt bra.

Efter att ha ägt Audiotronic CM3 mkII i över 20 år måste jag säga att dessa låter bättre. CM3 hade en konstig "ihålighet" i basen både i lägenhet och hus som inte finns i Stridbeck. En sak är att ha i åtanke är att TLS ger sitt bidrag 20-40 Hz så över 40 Hz är det en 10" direktstrålare som står för ljudet så det är 1/3 av ytan hos en 15 tummare.

Någon auktoritet (!) här skrev en gång att inte så mycket hänt efter JBL:s forskning på 60-talet... Kanske är det som med musik att en del grejer "håller" fantastiskt bra och blir tidlösa - även kvalificerade högtalarkonstruktioner. :wink: Tyrlands noggranna examensarbete var det som gjorde mig uppmärksam på betydelsen av detaljer som verifierades av ett otal mätningar.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-05-29 16:51

Grattis,låter säkert jättebra :)

Väldigt lika luxor 8071 i själva lådkonstruktionen :)
Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-05-29 17:10

zapanasta skrev:

... eller tvärtom?^^

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-05-29 17:16

Jocke skrev:
zapanasta skrev:

... eller tvärtom?^^

Ja vilket som :)

Däremot så är dom ovanligare än 8071 ock har en mkt spännande elementuppsättning,skulle va kul att springa på ett par nångång :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-05-29 17:49

zapanasta skrev:
Jocke skrev:
zapanasta skrev:

... eller tvärtom?^^

Ja vilket som :)

Däremot så är dom ovanligare än 8071 ock har en mkt spännande elementuppsättning,skulle va kul att springa på ett par nångång :)

Ja, och kanske är det en av de mer väldokumenterade konstruktionerna... :)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-05-30 03:37

Jocke skrev:
DrBoar skrev:I korta drag som jag fattat det: Den unge Tyrland på byggnadsakustik på Chalmers var fascinerades av IMF tranmissionslinje högtalare och gjorde ett examensarbete då han byggde egna varianter av dessa. Vikningen är mycket snarlika men Tyrlands dämpning är annorlunda. Eftersom han byggt egna lådor så hade ju han receptet för byggsatser, intresse fanns och det kom att hanteras av en annan göteborgare Stridbeck. Senare kom Stridbeck att vidareutveckla konstruktionen med Audax mellanregister och annat delningsfilter.

Någon auktoritet (!) här skrev en gång att inte så mycket hänt efter JBL:s forskning på 60-talet... Kanske är det som med musik att en del grejer "håller" fantastiskt bra och blir tidlösa - även kvalificerade högtalarkonstruktioner. :wink: Tyrlands noggranna examensarbete var det som gjorde mig uppmärksam på betydelsen av detaljer som verifierades av ett otal mätningar.

Nu glider jag från ämnet, men kan det inte delvis vara så att ju mer man forskar inom ett område destå mer lönsamt blir det att istället forska inom något annat mer oupptäckt område?

Ett problem med hifi är väl också att det är så stor skillnad på de kunskaper som behövs för att konstruera och bygga högtalare respektive att konstruera och bygga förstärkare. Det lär väl vara orsaken till att vi än idag mestadels harvar vidare med passiva högtalare med passiva delningsfilter trots att alla lätt borde inse att det tekniskt bästa vore aktiva delningsfilter och matchad uppsättning av förstärkare och högtalare.

Philips, Audio Pro och Yamaha får väl sägas ha drivit fram utvecklingen lite. Philips pysslade med sina "motion feedback"-element på 70-talet, där den mekaniska rörelsen kändes av och ingick i motkoppling av högtalaren. Audio pro och Yamaha har ju kört en del på negativ utgångsimpedans (om jag inte fått om bakfoten vilka som sysslat med sånt) men då i princip bara för att driva subwoofers. Yamaha har väl också (kanske?) varit den som drivit fram "sound bar", en enda låda som gör en ansats att spela surroundljud.

Det är på sätt och vis synd att utvecklingen blivit sådan, aktiva högtalare hade nog egentligen varit ett bättre teknikspår.

Användarvisningsbild
p1plarson

Stort Vintage fynd!

Inläggav p1plarson » 2013-05-30 09:30

MiaM skrev:Philips, Audio Pro och Yamaha får väl sägas ha drivit fram utvecklingen lite. Philips pysslade med sina "motion feedback"-element på 70-talet, där den mekaniska rörelsen kändes av och ingick i motkoppling av högtalaren. Audio pro och Yamaha har ju kört en del på negativ utgångsimpedans (om jag inte fått om bakfoten vilka som sysslat med sånt) men då i princip bara för att driva subwoofers. Yamaha har väl också (kanske?) varit den som drivit fram "sound bar", en enda låda som gör en ansats att spela surroundljud.

Det är på sätt och vis synd att utvecklingen blivit sådan, aktiva högtalare hade nog egentligen varit ett bättre teknikspår.

OK, det här är kanske inte hifi, riktigt, men för sådär 20 år sedan trillade jag förbi en stormarknad (BoW, om någon minns dem...) och shoppade ett par Yamaha, datorhögtalare på sådär 1,5-2 liter vardera.
Inte de minsta, men ändå inga stora holkar; envägshögtalare med förstärkare i den ena. Enligt etiketten så bygger de på Ståhls / Audio Pro:s patent. Så det är inte bara moderna woof:ar som går på negativ utgångsimpedans...

Förstärkaren verkar ha någon slags mjukklipp/begränsare, så det inte låter läskigt om man råkar maxa volymen, fast det är väl ganska vanligt i konsumentelektronik idag?!

För en femhundring är dessa fortfarande de bästa datorholkar jag lyssnat till; jag vet att det finns rejälare don, men då brukar de vara större och betydligt dyrare.

Fridens Liljer
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2013-05-30 17:09

Ja, alla högtalare/system som har YST (Yamaha Servo Technology) i modellbeteckningen bygger på denna teknologi. De har gjort en hel del mikrosystem med det tex.

Denna klockradio/ipod-docka har det också trots att det inte står i modellbeteckningen. Tror de använder det i nästan allt som är integrerat.

Återgå till Vintage-hifi