Svenska är de och stadigt byggda
Någon som kommer på vad det kan vara?
Impedanskurva
Ett av elementen

Moderator: Redaktörer

DrBoar skrev:I korta drag som jag fattat det: Den unge Tyrland på byggnadsakustik på Chalmers var fascinerades av IMF tranmissionslinje högtalare och gjorde ett examensarbete då han byggde egna varianter av dessa. Vikningen är mycket snarlika men Tyrlands dämpning är annorlunda. Eftersom han byggt egna lådor så hade ju han receptet för byggsatser, intresse fanns och det kom att hanteras av en annan göteborgare Stridbeck. Senare kom Stridbeck att vidareutveckla konstruktionen med Audax mellanregister och annat delningsfilter.
Lyssnar på och känner av Kodo heartbeat drummer of Japan, Sheffield Lab, låter fantastiskt bra.
Efter att ha ägt Audiotronic CM3 mkII i över 20 år måste jag säga att dessa låter bättre. CM3 hade en konstig "ihålighet" i basen både i lägenhet och hus som inte finns i Stridbeck. En sak är att ha i åtanke är att TLS ger sitt bidrag 20-40 Hz så över 40 Hz är det en 10" direktstrålare som står för ljudet så det är 1/3 av ytan hos en 15 tummare.
Fan vad bra de låter, hur skall jag bygga något bättre
Jocke skrev:zapanasta skrev:
Väldigt lika luxor 8071 i själva lådkonstruktionen![]()
... eller tvärtom?^^
zapanasta skrev:Jocke skrev:zapanasta skrev:
Väldigt lika luxor 8071 i själva lådkonstruktionen![]()
... eller tvärtom?^^
Ja vilket som
Däremot så är dom ovanligare än 8071 ock har en mkt spännande elementuppsättning,skulle va kul att springa på ett par nångång
Jocke skrev:DrBoar skrev:I korta drag som jag fattat det: Den unge Tyrland på byggnadsakustik på Chalmers var fascinerades av IMF tranmissionslinje högtalare och gjorde ett examensarbete då han byggde egna varianter av dessa. Vikningen är mycket snarlika men Tyrlands dämpning är annorlunda. Eftersom han byggt egna lådor så hade ju han receptet för byggsatser, intresse fanns och det kom att hanteras av en annan göteborgare Stridbeck. Senare kom Stridbeck att vidareutveckla konstruktionen med Audax mellanregister och annat delningsfilter.
Lyssnar på och känner av Kodo heartbeat drummer of Japan, Sheffield Lab, låter fantastiskt bra.
Efter att ha ägt Audiotronic CM3 mkII i över 20 år måste jag säga att dessa låter bättre. CM3 hade en konstig "ihålighet" i basen både i lägenhet och hus som inte finns i Stridbeck. En sak är att ha i åtanke är att TLS ger sitt bidrag 20-40 Hz så över 40 Hz är det en 10" direktstrålare som står för ljudet så det är 1/3 av ytan hos en 15 tummare.
Fan vad bra de låter, hur skall jag bygga något bättre
Någon auktoritet (!) här skrev en gång att inte så mycket hänt efter JBL:s forskning på 60-talet... Kanske är det som med musik att en del grejer "håller" fantastiskt bra och blir tidlösa - även kvalificerade högtalarkonstruktioner.Tyrlands noggranna examensarbete var det som gjorde mig uppmärksam på betydelsen av detaljer som verifierades av ett otal mätningar.
MiaM skrev:Philips, Audio Pro och Yamaha får väl sägas ha drivit fram utvecklingen lite. Philips pysslade med sina "motion feedback"-element på 70-talet, där den mekaniska rörelsen kändes av och ingick i motkoppling av högtalaren. Audio pro och Yamaha har ju kört en del på negativ utgångsimpedans (om jag inte fått om bakfoten vilka som sysslat med sånt) men då i princip bara för att driva subwoofers. Yamaha har väl också (kanske?) varit den som drivit fram "sound bar", en enda låda som gör en ansats att spela surroundljud.
Det är på sätt och vis synd att utvecklingen blivit sådan, aktiva högtalare hade nog egentligen varit ett bättre teknikspår.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster