Så här ser impedanskurvorna ut. Pipan är avstämd vid ca 25 Hz med avsevärda resistiva förluster vad det verkar. 70-100 Hz har man både branta fasvinklar och relativt låg impedans.
Sedan har jag gjort (slarviga) närfältsmätningar. Helst vill jag mäta med ett element i taget inkopplat men med allt fastlött och limmade diskanter, superdiskanter och mellanregister så är det en massa jobb. Så dessa mätningar kan ha delningskurvor som förflackas och störs av andra element.
Lila=pipöppningen visar ett ganska jämt apparent bidrag från 20-120 Hz men det krävs vektoraddition för att få fram det reella bidraget.
Svart=bas, dippen vid ca 25 Hz visar pipavstämmningen och sedan att fall över 300 Hz i överenstämmelse med angiven delningsfrekvens.
Röd= mellanregister, påfallande linjärt upp till 2 kHz
Blå= diskant 2-15 kHz
Grön= superdiskant
Allt ser ut att mäta som det ska och nästa steg vore att mäta på 1 meter och i så fritt fält som möjligt men det får bli en annan dag, helst en då jag har lyfthjälp...
Pipan har ju sitt hastighetsmaximum vid öppningen. Till skillnad från Tyrlands konstruktion finns det ingen kil i botten som leder ut tryckvågorna utan öppningen slutet på pipan är i praktiken en liten återvändsgränd med en öppning på sidoväggen. En sak att prova är om lite kilar kan minska de resistiva förlusterna och få en mer distinkt topp från pipan runt 25 Hz?
Chris Rogers Pro9-TL har en skumplastbit i öppningen för att sänka Q på pipan så det kan vara en opimering av Tyrlands konstruktion som Stridbeck har gjort genom att ta bort kilen nära öppningen.