Stridbeck-Tyrland

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DrBoar

Stridbeck-Tyrland

Inläggav DrBoar » 2013-05-29 08:39

Vi kan börja lite lugnt med lite histora bakom Stridbecks byggsats, hur man bygger dessa och några axplock från Tyrlands arbete.

Sedan kommer det mätningar och bilder på mina exemplar och lyssningsintryck. I skrivande stund lyssnar jag på ljudspåret till "The Commitments". HFN utnämnde skivan till årets nykomling året det kom trots att bandet inte fanns i verkligheten. :lol:

Bild

Bild

Bild

Bild

Sedan har vi Tyrland med lådmått och mätningar

Bild

Bild

Fortsättning följer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-29 09:09

Jag har haft en subwoofer byggd enligt tredje figuren uppifrån, har gått vidare till annan forumsmedlem. Det är ju den bästa avstämningen för basen enligt avhandlingen, men Tyrland funderade inte över subwoofer eller en uppåtriktad bas utan konstaterade bara att måttet var orimligt och gick vidare och veckade linjen en gång till.

Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-29 09:16

Jag älskar att läsa sådana här artiklar. Det är en förlorad tid.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-05-29 11:17

Har aldrig hört Stridbeck/Tyrkands konstruktion men väl IMF på (tror jag) Audio-Scan i Helsingborg en gång i forntiden. Redan som IMF lät den här tilltalande med den tidens mått. Tyrlands avhandling kom jag över tack vare en bekant som studerade vid Chalmers och den lästes både framlänges och baklänges. Fortfarande tar jag fram den ett par gånger om året för att kolla upp något.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-05-30 15:44

Jocke skrev:Har aldrig hört Stridbeck/Tyrkands konstruktion men väl IMF på (tror jag) Audio-Scan i Helsingborg en gång i forntiden. Redan som IMF lät den här tilltalande med den tidens mått. Tyrlands avhandling kom jag över tack vare en bekant som studerade vid Chalmers och den lästes både framlänges och baklänges. Fortfarande tar jag fram den ett par gånger om året för att kolla upp något.

Var inte IMF effektkrävande nåt enormt för att kunna spela loss ordentligt. Kompisen hade ett par stora, kopplade till Nikko's stora slutsteg, det var ändå i minsta laget.
AudioScan var för övrigt en trevlig butik, där har mycket tid spenderats i ungdomen.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Re: Stridbeck-Tyrland

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-05-30 18:32

DrBoar skrev:Vi kan börja lite lugnt med lite histora bakom Stridbecks byggsats, hur man bygger dessa och några axplock från Tyrlands arbete.

Sedan kommer det mätningar och bilder på mina exemplar och lyssningsintryck. I skrivande stund lyssnar jag på ljudspåret till "The Commitments". HFN utnämnde skivan till årets nykomling året det kom trots att bandet inte fanns i verkligheten. :lol:

Bild

Bild

Bild

Bild

Sedan har vi Tyrland med lådmått och mätningar

Bild

Bild

Fortsättning följer

önskar man hade haft tillgång till en liknande byggbeskrivning när jag gjorde mina strävanden att skapa 8071 lådor.., det skulle ha höjt motivationen avsevärt.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-05-31 11:37

Så här ser impedanskurvorna ut. Pipan är avstämd vid ca 25 Hz med avsevärda resistiva förluster vad det verkar. 70-100 Hz har man både branta fasvinklar och relativt låg impedans.

Bild

Sedan har jag gjort (slarviga) närfältsmätningar. Helst vill jag mäta med ett element i taget inkopplat men med allt fastlött och limmade diskanter, superdiskanter och mellanregister så är det en massa jobb. Så dessa mätningar kan ha delningskurvor som förflackas och störs av andra element.

Bild

Lila=pipöppningen visar ett ganska jämt apparent bidrag från 20-120 Hz men det krävs vektoraddition för att få fram det reella bidraget.

Svart=bas, dippen vid ca 25 Hz visar pipavstämmningen och sedan att fall över 300 Hz i överenstämmelse med angiven delningsfrekvens.

Röd= mellanregister, påfallande linjärt upp till 2 kHz

Blå= diskant 2-15 kHz

Grön= superdiskant

Allt ser ut att mäta som det ska och nästa steg vore att mäta på 1 meter och i så fritt fält som möjligt men det får bli en annan dag, helst en då jag har lyfthjälp...

Pipan har ju sitt hastighetsmaximum vid öppningen. Till skillnad från Tyrlands konstruktion finns det ingen kil i botten som leder ut tryckvågorna utan öppningen slutet på pipan är i praktiken en liten återvändsgränd med en öppning på sidoväggen. En sak att prova är om lite kilar kan minska de resistiva förlusterna och få en mer distinkt topp från pipan runt 25 Hz?

Chris Rogers Pro9-TL har en skumplastbit i öppningen för att sänka Q på pipan så det kan vara en opimering av Tyrlands konstruktion som Stridbeck har gjort genom att ta bort kilen nära öppningen.

Återgå till Vintage-hifi