Sony TA-1140, förstärkare med brusproblem

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Daniel_A

Sony TA-1140, förstärkare med brusproblem

Inläggav Daniel_A » 2008-05-01 22:46

Jag har en Sony TA-1140 som köptes på loppis för många år sedan. Den fungerar hjälpligt, men sprakar/brusar kraftigt några sekunder när man slår till strömmen, sedan fortsätter spridda sprak och knäppar, ibland med några sekunders mellanrum, ibland dröjer det flera minuter. Om förstärkaren varit igång flera timmar brukar den bli tyst, men kan ändå då och då ge ifrån sig en svag brusattack på några sekunder.

Missljuden tycks komma från försteget, eftersom inget hörs när man drar ut byglarna mellan för- och slutsteg på baksidan. Själva ljudåtergivningen är i övrigt mycket bra.

Jag har haft förstärkaren utlånad i många år; han som lånade den lät den stå på för jämnan då den var tystast då.

Någon idé om var man ska börja felsökningen?

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Daniel_A 2013-09-23 20:33, redigerad totalt 1 gång.

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-05-02 08:51

Gör det enkla först, CRC elektronikrengöringssprey, tvätta alla potensiometrar du hittar. Det har förvånat mig mer än en gång att det ha räckt. Spreya, vrid fram och tillbaka låt torka och sätt i kontakten och prova. Gör det "lite löjligt omsorgsfullt". Det är vårt ett försök i alla fall (om du nu inte redan gjort det)
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-02 09:11

Annars när det smäller och har sig är det som regel kondensatorer eller någon kondensator som är dålig och laddar ur.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-02 18:34

henriksch skrev:Gör det enkla först, CRC elektronikrengöringssprey, tvätta alla potensiometrar du hittar. Det har förvånat mig mer än en gång att det ha räckt. Spreya, vrid fram och tillbaka låt torka och sätt i kontakten och prova. Gör det "lite löjligt omsorgsfullt". Det är vårt ett försök i alla fall (om du nu inte redan gjort det)
mvh
Henrik

Detta hjälpte mig när min Marantz hade likartade problem. Det kommer också att hjälpa dig, om du inte har otur och det är som MM säger. Han har ju pysslat med en och annan apparat. Men köp en burk CRC Electronic Cleaner på Classe, de kostar 55:- tror jag, eller däromkring.

Lycka till

/Falkis

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-02 18:36

Köp en burk CRC DustOff också, det har de också, den kostar 79:- och blås ur allt gammalt damm och skit, det gjorde skillnad för mig med ovannämda problem. :)

/Falkis

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-02 21:13

Min vän som är elektriker har sagt att man mycket väl kan använda sig av elektronikrengöring av de olika slag, men helst skall man efterverka med CRC 2-26 som är fuktutdrivande och smörjande för elektronikkopplingar.

Mvh

Filifjonkan

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2008-05-03 00:43

Nu ska vi se här... CRC Electronic Cleaner, Dust Off, 2-26... :) Jag är dock rädd att meanmachines teori kan vara riktig, för det "smäller" mycket riktigt ibland. Och t.o.m. piper till då och då...

Det var ett tag sedan jag provade apparaten, men jag har för mig att volymkontrollen inte påverkar nivån på missljuden alls. Har hittat en servicemanual på nätet, men den lär inte vara till nån större hjälp; elektronikkunskaperna är sisådär, och jag tror inte ens min multimeter fungerar längre...

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-05-03 01:16

Inte alls osannolikt att MeanM. har rätt men testa i alla fall att rengöra först. Om inte annat så utesluter du det lätta felet.
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2013-09-23 20:37

Inspirerad av 2-ch:s tråd lyfter jag den här igen. 5 år senare, förstärkaren står fortfarande i garderoben, och den piper och smäller alltjämt. :) Hur felsöker jag kondesatorer?

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-09-23 22:09

Ett första steg, som dock inte är helt säkert är att titta på alla elektrolytkondesatorer, om någon av dem har svällt eller börjat läcka är det fara och färde och den måste absolut bytas. Här kan man ibland missta det lim som ibland använts för att inte större kondingar ska skaka loss i transport etc för att vara vätska som läckt ut.

Om du söker på Googles bildsök efter "bulged electrtolytic capacitor" resp "leaking electrtolytic capacitor" kan du få en uppfattning om hur det kan se ut.

Sen finns det något som heter esr där man mäter motståndet för att se om en kondesnator är ok, det kräver dock ett litet enkelt instrument för att göra. Jag har byggt mig en sådan hör för det ändamålet http://members.shaw.ca/swstuff/esrmeter.html dock brukar jag byta alla elektrolyter i äldre elektronik mot nya eftersom de har en begränsad livslängd och kan påverka ljudet avsevärt.

Edit: om en elektrolytkonding har svällt eller börjat läcka är den alltså i behov av byte men en konding behöver inte vara frisk och fungera bara för att den ser ok ut.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-24 08:02

Daniel_A skrev:Det var ett tag sedan jag provade apparaten, men jag har för mig att volymkontrollen inte påverkar nivån på missljuden alls.

Då behöver du inte greja med CRC Electronic Cleaner och 2-26 där, inte i detta läget då det är något annat som verkar spöka.

Återgå till Vintage-hifi