av MiaM » 2013-12-01 05:59
I schemat ser man att slutsteget är uppbyggt med en STK043 förstärkarmodul, en modul för båda kanalerna.
Det är egentligen bara att sätta igång att mäta likspänningarna kring den. Spänningarna är utritade i schemat. Se bara upp så att du inte råkar komma åt två ben samtidigt med mätpinnen, då är det stor risk att saker går sönder...
I princip skulle en trött C151 (eller ytterst teoretiskt trött C147) kunna ge likspänning ut på höger kanal, men tyvärr är nog det troligaste att IC101, alltså STK043, har gått sönder.
Det skulle också kunna vara så att något försteg (=tonkontrollsteget) självsvänger så kraftigt att slutsteget bottnas och du därför dels får likspänning (inte perfekt symetri i slutsteget vid höga frekvenser) och inte hör något ljud.
Rent teoretiskt kan man kanske "laga" en trasig STK-modul men det är nog dömt att misslyckas. Jag minns att jag för länge sedan provade att spräcka bort skalet på en trasig STK-modul, och det gick faktiskt att få bort skalet utan att skada innehållet och på den modul jag tog isär syntes det tydligt att en av effekttransistorerna pajat. Jag provade aldrig att göra någon ful-inlödning av en hel transistor istället för den trasiga. Jag tog bort skalet med "skruvstädmetoden", d.v.s. att sakta klämma plasten till den spricker på önskat sätt. Den metoden fungerar för övrigt ofta halvbra även om man vill ta isär en "svetsad" plastkapsling på t.ex. en nätadapter eller liknande. (Givetvis kommer t.ex. en nätadapter aldrig uppfylla elsäkerhetskraven igen om man tar isär den på det sättet och chansar på att limma ihop den efteråt)
OBS, ha ingen högtalare ansluten särskilt länge medan förstärkaren är trasig.