Sharp SM-1122H

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Sharp SM-1122H

Inläggav Objektivisten » 2013-11-29 11:57

Fiskade upp en sån här för en spottstyver http://www.radiomuseum.org/r/sharp_amplifier_sm_1122h.html. Har fått ordning på vänster kanal men i höger kanal brummar det svagt oberoende av volympådrag och ingång samtidigt som högtalarelementet sugs inåt. Inget ljud kommer igenom. Detta gäller också i hörlursuttaget. Efter en stund kan det börja spraka oroande men ingen lukt eller rök från kretskortet. Ser inget konstigt i förstärkaren. I övrigt verkar allt fungera, reglage o dyl. Bara slänga eller?

http://www.youtube.com/watch?v=kFLUu5S35oQ
Pålitlig, Flexibel, Robust

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-11-30 10:22

Bara slänga? Nä inte utan att ta reda på vad i höger kanal som inte fungerar, det kan ju vara något enkelt som en trasig diod eller småsignaltransistor osv.

Är det något fel där det är svårt/omöjligt att få tag i reservdelar blir det ju en fråga om hur mycket du vill ha igång den igen. Vore det inte trevligt att få rädda den från en säker skrotning?

Här borde servicemanualen till nämnda stärkare finnas för gratis nedladdning
http://elektrotanya.com/sharp_sm-1122h_old_sm.pdf/download.html
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-11-30 16:30

Cicaro skrev:Här borde servicemanualen till nämnda stärkare finnas för gratis nedladdning
http://elektrotanya.com/sharp_sm-1122h_old_sm.pdf/download.html

Okej, tack. Det här säger inte någon något: "...i höger kanal brummar det svagt oberoende av volympådrag och ingång samtidigt som högtalarelementet sugs inåt."

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-11-30 18:04

Objektivisten skrev:
Okej, tack. Det här säger inte någon något: "...i höger kanal brummar det svagt oberoende av volympådrag och ingång samtidigt som högtalarelementet sugs inåt."

Högtalarelement som sugs inåt låter i mina öron som att du har likspänning som ligger på utgången. Något som kan vara allt från en felaktigt bias/offsetjustering till trasiga komponenter. (Exempelvis en transistor som kortslutits, ett bränt motstånd, en trasig ic-krets m.m.)

Har du tillgång till en multimeter och kan testa att mäta om du har likspänning ut på högtalarutgångarna?
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-12-01 05:59

I schemat ser man att slutsteget är uppbyggt med en STK043 förstärkarmodul, en modul för båda kanalerna.

Det är egentligen bara att sätta igång att mäta likspänningarna kring den. Spänningarna är utritade i schemat. Se bara upp så att du inte råkar komma åt två ben samtidigt med mätpinnen, då är det stor risk att saker går sönder...

I princip skulle en trött C151 (eller ytterst teoretiskt trött C147) kunna ge likspänning ut på höger kanal, men tyvärr är nog det troligaste att IC101, alltså STK043, har gått sönder.

Det skulle också kunna vara så att något försteg (=tonkontrollsteget) självsvänger så kraftigt att slutsteget bottnas och du därför dels får likspänning (inte perfekt symetri i slutsteget vid höga frekvenser) och inte hör något ljud.

Rent teoretiskt kan man kanske "laga" en trasig STK-modul men det är nog dömt att misslyckas. Jag minns att jag för länge sedan provade att spräcka bort skalet på en trasig STK-modul, och det gick faktiskt att få bort skalet utan att skada innehållet och på den modul jag tog isär syntes det tydligt att en av effekttransistorerna pajat. Jag provade aldrig att göra någon ful-inlödning av en hel transistor istället för den trasiga. Jag tog bort skalet med "skruvstädmetoden", d.v.s. att sakta klämma plasten till den spricker på önskat sätt. Den metoden fungerar för övrigt ofta halvbra även om man vill ta isär en "svetsad" plastkapsling på t.ex. en nätadapter eller liknande. (Givetvis kommer t.ex. en nätadapter aldrig uppfylla elsäkerhetskraven igen om man tar isär den på det sättet och chansar på att limma ihop den efteråt)

OBS, ha ingen högtalare ansluten särskilt länge medan förstärkaren är trasig.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-12-02 18:27

Ok tack. Jag lämnade in den på återvinningen.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-12-02 21:33

Oj, men DET var väl synd?

Den var väl perfekt som den var för typ "lyssna på musik i garaget" eller liknande där det kvittar om det är mono eller stereo?

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-12-02 22:35

Bättre att slänga än att hoarda. Fast det hade ju varit kul att ge bort till någon som velat ha.

Fast någon sådan finns nog inte. :P

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-12-03 08:05

Lät ju lite synd att slänga den, till och med förstärkarmodulen går ju att byta om det skulle vara så :-o Finns ju(tveksamt dock om det är riktig eller pirat) STK043 på ebay för runt 100-150 sek.

Fast har man inte plats har man inte plats, dock skulle jag för sakens skulle vilja säga

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=44366

Inte som pik till dig alltså utan snarare utifall någon ny medlem läser tråden i framtiden så denne inte får några dumma idéer att skicka något räddbart på skroten :oops:

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-12-03 09:21

Hela förstärkaren i sig - fullt fungerande - är väl knappt värd 150. Tycker att det är synd att folk slänger mycket (dock bara i fall de köper något nytt motsvarande som ersättare), men tycker att det är lika synd att folk sparar på en massa skräp som aldrig kommer att användas.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-12-04 07:11

Nej visst är det så. Men därför jag länkade bortskänkestråden för kan ju finnas någon som tycker det är värt det bara för att få en sådan modell(där värdet efter inte har betydelse) eller för den saken kanske kan ta reservdelar till någon annan stärkare med högt affektionsvärde

Återgå till Vintage-hifi