Hursom så tycker jag att ljudet är ganska matt och tråkigt just nu. Har den alltid varit tråkig eller har dom nya transistorerna förstört "soundet"?
Här är ett av originalen (antar jag?)
Också original?? eller?
Ett av dom nya.

Moderator: Redaktörer

RogerGustavsson skrev:MJ15003 sitter i många andra slutsteg och är väl bra? Om den passar i äldre Marantz vet jag inte.
AlNiCo skrev:Det finns inte speciellt många "moderna" alternativ, men de som sitter där är ett av dem.
Sluttransistorer ska inte ha någon effekt på ljudet så länge de är lämpade för ändamålet (vilket dina är).
Konstigt med tre uppsättningar transistorer. De Marantz-brandade satt antagligen där från början. De från Toshiba är troligen ditsatta någon gång under 70- eller 80-talet. De sista kan vara från i går. För symmetrins skull skulle jag byta ut samtliga till de där MJ-varianterna.
Att det låter tråkigt beror gissningsvis på att det är en Marantz. Jag har inte testat en enda Marantz-modell från den där tiden som jag tycker låtit bra.
RogerGustavsson skrev:Transistorbyten diskuteras på en del andra forum. MJ15003/4, 140V, 20A, 250W verkar vara tåligare än 2SD427,2SB557 och det rekommenderas att byta dem parvis. Om det finns snåla strömbegränsare kan de kanske modifieras?
Svante skrev:"Är diesel ett bra bränsle." "Ja, det är nog bättre för miljön än bensin. "Jamen vad bra, då tankar jag diesel i stället!".
En förstärkares egenskaper bestäms enbart till en del av vilka komponenter som ingår, men minst lika viktigt är hur de sitter ihop. Att enbart byta en transistor mot en annan typ för att den andra typen är bättre kan leda till katastrofer (tex självsvängning med trasiga diskantelement som följd). Det behövs ganska ingående kunskaper i kretskonstruktion för att veta om en transistor av annan modell passar i en konstruktion utan problem.
Perfector skrev:Handen på hjärtat. Du tror inte jag kollade förstärkning och allt annat innan jag bytte eller?
Det är för många magistrar i klassrummet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster