Transistorer

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RobotKeso

Transistorer

Inläggav RobotKeso » 2014-02-05 15:14

För ett tag sedan köpte jag en marantz 170DC, den har då nya transistorer samt några andra småtjafs. Min fråga är hur mkt påverkar just trasistorer ljudet? Kan inget om komponenter men transistorerna tillhör väl slutsteget?

Hursom så tycker jag att ljudet är ganska matt och tråkigt just nu. Har den alltid varit tråkig eller har dom nya transistorerna förstört "soundet"?

Här är ett av originalen (antar jag?)
Bild

Också original?? eller?
Bild

Ett av dom nya.
Bild

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2014-02-05 15:17

SKulle kanske ha lagt denna i teknikdelen...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-06 11:11

MJ15003 sitter i många andra slutsteg och är väl bra? Om den passar i äldre Marantz vet jag inte.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2014-02-06 16:01

Det finns inte speciellt många "moderna" alternativ, men de som sitter där är ett av dem.

Sluttransistorer ska inte ha någon effekt på ljudet så länge de är lämpade för ändamålet (vilket dina är).

Konstigt med tre uppsättningar transistorer. De Marantz-brandade satt antagligen där från början. De från Toshiba är troligen ditsatta någon gång under 70- eller 80-talet. De sista kan vara från i går. För symmetrins skull skulle jag byta ut samtliga till de där MJ-varianterna.

Att det låter tråkigt beror gissningsvis på att det är en Marantz. Jag har inte testat en enda Marantz-modell från den där tiden som jag tycker låtit bra.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2014-02-06 17:17

RogerGustavsson skrev:MJ15003 sitter i många andra slutsteg och är väl bra? Om den passar i äldre Marantz vet jag inte.

Okej, antar att dom är reko om dom är vanliga.

AlNiCo skrev:Det finns inte speciellt många "moderna" alternativ, men de som sitter där är ett av dem.

Sluttransistorer ska inte ha någon effekt på ljudet så länge de är lämpade för ändamålet (vilket dina är).

Konstigt med tre uppsättningar transistorer. De Marantz-brandade satt antagligen där från början. De från Toshiba är troligen ditsatta någon gång under 70- eller 80-talet. De sista kan vara från i går. För symmetrins skull skulle jag byta ut samtliga till de där MJ-varianterna.

Att det låter tråkigt beror gissningsvis på att det är en Marantz. Jag har inte testat en enda Marantz-modell från den där tiden som jag tycker låtit bra.

Okej, just nu sitter det bara MJ varianterna i, 3 olika modeller. Det jag vart så förvånad över att den låter så mycket pass tråkigare än min Marantz 4230.

Spelar just nu med en Yamaha R-S300 och det (enligt mig) var ett lyft från 170DC, mer liv i musiken.

Står mycket bra om den på nätet, men smaken är som baken...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-07 18:21

Transistorbyten diskuteras på en del andra forum. MJ15003/4, 140V, 20A, 250W verkar vara tåligare än 2SD427,2SB557 och det rekommenderas att byta dem parvis. Om det finns snåla strömbegränsare kan de kanske modifieras?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re:

Inläggav Perfector » 2014-04-14 14:25

RogerGustavsson skrev:Transistorbyten diskuteras på en del andra forum. MJ15003/4, 140V, 20A, 250W verkar vara tåligare än 2SD427,2SB557 och det rekommenderas att byta dem parvis. Om det finns snåla strömbegränsare kan de kanske modifieras?

Kanske inte passar här, men jag bytte i en NAD 3020 en gång till Philips BDW 51c och BDW 52c eftersom 2n3055 va blandad med ovan nämnda mj transistor. Dom är inte förstärkningskompatibla för 5 öre.
Dessutom är eller var mina gulprickade vilket sades vara militärspecade trissor, fan tro't
Byt i så fall även filterkondingarna i stärkaren till nya. dom gamla tenderar att torka och ökar då värdet men minskar lagringskapaciteten. Samma storlek, men ett varde högre på spänning och kapacitans då blir det en trevlig upplevelse.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Transistorer

Inläggav Svante » 2014-04-14 14:47

"Är diesel ett bra bränsle." "Ja, det är nog bättre för miljön än bensin. "Jamen vad bra, då tankar jag diesel i stället!".

En förstärkares egenskaper bestäms enbart till en del av vilka komponenter som ingår, men minst lika viktigt är hur de sitter ihop. Att enbart byta en transistor mot en annan typ för att den andra typen är bättre kan leda till katastrofer (tex självsvängning med trasiga diskantelement som följd). Det behövs ganska ingående kunskaper i kretskonstruktion för att veta om en transistor av annan modell passar i en konstruktion utan problem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-14 16:14

Svante skrev:"Är diesel ett bra bränsle." "Ja, det är nog bättre för miljön än bensin. "Jamen vad bra, då tankar jag diesel i stället!".

En förstärkares egenskaper bestäms enbart till en del av vilka komponenter som ingår, men minst lika viktigt är hur de sitter ihop. Att enbart byta en transistor mot en annan typ för att den andra typen är bättre kan leda till katastrofer (tex självsvängning med trasiga diskantelement som följd). Det behövs ganska ingående kunskaper i kretskonstruktion för att veta om en transistor av annan modell passar i en konstruktion utan problem.

då hade jag väl tur då.
Men funkade gjorde det och det ordentligt.
gjorde likadant med en Inertia 2235 där tip-trissorna byttes mot samma philipstrissor och ljudet blev lysande vackert.
Handen på hjärtat. Du tror inte jag kollade förstärkning och allt annat innan jag bytte eller?
Det är för många magistrar i klassrummet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-14 21:44

Perfector skrev:Handen på hjärtat. Du tror inte jag kollade förstärkning och allt annat innan jag bytte eller?
Det är för många magistrar i klassrummet.

Alltså, det har jag förstås ingen aning om. Det var rätt allmänt menat.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
highfive

Inläggav highfive » 2014-04-15 11:41

Hej

Marantz 170 DC minns jag som en välljudande förstärkare med kraft och pondus.

Det kanske är så att transistorerna är fake-kopior av MJ 15003 etcetera. Tyvärr så förkommer det att det säljs usla kopior av transistorer på ebay. (Även genom andra försäljningskanaler tyvärr)

Se denna länk för att läsa om fake-transistorer. http://sound.westhost.com/fake/counterfeit-p1.htm

Kan vara värt att byta alla effekttransistorerna till exemplar som man vet har rätt specifikationer.
MJ 15003 / MJ 15004 borde fungera utmärkt i Marantz 170 dc om det är jyssta exemplar.

Se specifikation här http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/MJ15003-D.PDF

Med vänlig hälsning highfive

Återgå till Vintage-hifi