Distorsionskrets i A77 a la R&T?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Distorsionskrets i A77 a la R&T?

Inläggav Zzombie » 2014-05-23 20:34

Är det någon som har testat att koppla in fördistorsionkretsen efter inspelningsförstärkaren enligt beskrivning i R&T eller känner till någon som har gjort det?

Användarvisningsbild
idea

Re: Distorsionskrets i A77 a la R&T?

Inläggav idea » 2014-05-27 11:01

Min A77a är ombyggd av Live Recording som stod bakom R&T-artikeln. Jag valde enbart den elektriska modifieringen men om det ingick någon fördistorsionskrets kommer jag inte ihåg. Möjligen att det var ett extra tillval. (Den mekaniska modifieringen gjorde de helst inte så där la de priset väldigt högt)
Jag kommer inte ihåg att jag hörde någon skillnad före/efter men det kändes bra att ha den optimalt intrimmad.
Jag har några liveinspelningar men mest så användes den till att spela in LP som man lånade runt och då var det ju enkelt att höra att den var tämligen transparent när den var nytrimmad, rengjord och avmagnetiserad.
Den snurrar fortfarande men inte så ofta eftersom det ju är enklare att streama från datorn än att lägga på ett 10,5" band, tvåspårs så man får börja med att spola tillbaka hela bandet till början, och lyssna igenom motsvarande 4 LP. Dessutom har jag allt på bandkakor utan spolar så man får vara lite försiktig i hanteringen för att inte dumpa en km band i en hög. Inte särskilt barnvänlig men det har ännu funkat varje gång.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-27 12:54

Är den där fördistorsionskretsen lik den som Nakamchi 600 hade? Då ska den väl trimmas för den använda bandtypen? Kör man alltid samma bandtyp går det väl bra men vad händer om man byter byter utan omtrimning?

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-05-27 12:57

Då får en la trimme öm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-28 13:12

Zzombie skrev:Då får en la trimme öm

Jo, men det kräver att bandets egenskaper är kända.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-05-28 17:24

Nu vet jag inte hur kretsen ser ut, men en av poängerna med trehuvudsbandare är väl att man på några sekunder kan göra de flesta trimningar "på känn" med öronen eller enkla mätinstrument? (Man kan givetvis göra ungefär motsvarande även med tvåhuvudsbandare, men då måste man krångla med att provainspela med en inställning, backa och provlyssna, provinspela igen med annan inställning o.s.v., en avsevärt långsammare procedur).

Sidospår:
Nog borde det väl kunna vara vettigt att bygga in auto-trimning på bra äldre rullbandspelare? Alltså på det sätt som de lyxigare kassettdäcken från slutet av 80-talet och framåt gjort, d.v.s. man trycker på en knapp och däcket spelar automatiskt in provsignaler som det också mäts på, varpå bias och känslighet justeras rätt. Man skulle väl lämpligtvis också kunna lägga till automatisk mätning av bandets maximala utstyrbarhet, helst vid minst två frekvenser, och låta utstyrningsinstrumenten få ett läge där t.ex. 0dB kalibrerats för att ligga vid aktuell bandtyps klippgräns.

Nu vet/minns jag inte riktigt hur lika/olika tonhuvuds- och bandegenskaperna är på kassettband och rullband, men en variant skulle kunna vara att utgå från en gammal rullbandspelare med god mekanik men ganska enkel elektronik, och korsbefrukta med in-/avspelningselektroniken från ett kassettdäck.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-05-28 17:43

MiaM skrev:Nu vet/minns jag inte riktigt hur lika/olika tonhuvuds- och bandegenskaperna är på kassettband och rullband, men en variant skulle kunna vara att utgå från en gammal rullbandspelare med god mekanik men ganska enkel elektronik, och korsbefrukta med in-/avspelningselektroniken från ett kassettdäck.

Jag gissar att EQ och bias är ganska olika med tanke på den låga hastigheten. Men de uppgifterna hittar du nog på nätet om du letar lite. Men visst vore det kul med elektroniken/funktionaliteten från en Naka Dragon monterad på en Revox 77 :-)

Det som inte lär fungera är avspelningshuvudets anpassning till band sinspelade på annan inspelare med lite skillnad i azimut. Men med den högre hastighet man spelar ett rullband så är det inte lika kritiskt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-05-28 18:02

Det är bara att dra (skärmade) kablar från vridpottarnas hål i kretskorten och borra hål i fronten eller nått...

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-05-28 18:52

Bill50x skrev:
MiaM skrev:Nu vet/minns jag inte riktigt hur lika/olika tonhuvuds- och bandegenskaperna är på kassettband och rullband, men en variant skulle kunna vara att utgå från en gammal rullbandspelare med god mekanik men ganska enkel elektronik, och korsbefrukta med in-/avspelningselektroniken från ett kassettdäck.

Jag gissar att EQ och bias är ganska olika med tanke på den låga hastigheten. Men de uppgifterna hittar du nog på nätet om du letar lite.

Kassettbanden går ju med 4,75cm/sek, d.v.s. "långsamma" konsument-rullbandspelarhastigheten, så det är ju inte så enorma skillnader.

Bill50x skrev:Men visst vore det kul med elektroniken/funktionaliteten från en Naka Dragon monterad på en Revox 77 :-)

Ja, men för hempulare så vore det väl kanske mer rimligt att ta ett av de billigare trehuvudsdäcken med autoinställning, hx pro och liknande, och korsbefrukta med t.ex. en mono-Tandberg (med andra huvuden) eller någon rullis med halvsliten rörbaserad elektronik :)

Bill50x skrev:Det som inte lär fungera är avspelningshuvudets anpassning till band sinspelade på annan inspelare med lite skillnad i azimut. Men med den högre hastighet man spelar ett rullband så är det inte lika kritiskt.

Det verkar väl som att diskantförlusten sker på ett rätt förutsägbart sätt. Om man står ut med ökat brus så verkar man kunna kompensera det där rätt acceptabelt genom vanlig diskanthöjning. "Play trim" brukar funktionen heta på en del kassettdäck.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-29 22:09

Men en Revox A77 har ju en helt annan möjlighet att registrera diskant än ett halvdant kassettdäck? Blir väl lite överkurs med "kassetttrix"?

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-05-30 02:01

Visst, men sånt som t.ex. HX PRO är väl alltid bra även om bandspelaren är riktigt bra även utan sådant. Man tjänar väl lika många dB dynamik i diskanten även om man utgår från ännu bättre från början? :)

Tanken var väl annars mest att nyttja elektroniken som kan autojustera bias & co.

Återgå till Vintage-hifi