Moderator: Redaktörer
Zzombie skrev:Då får en la trimme öm
MiaM skrev:Nu vet/minns jag inte riktigt hur lika/olika tonhuvuds- och bandegenskaperna är på kassettband och rullband, men en variant skulle kunna vara att utgå från en gammal rullbandspelare med god mekanik men ganska enkel elektronik, och korsbefrukta med in-/avspelningselektroniken från ett kassettdäck.
Bill50x skrev:MiaM skrev:Nu vet/minns jag inte riktigt hur lika/olika tonhuvuds- och bandegenskaperna är på kassettband och rullband, men en variant skulle kunna vara att utgå från en gammal rullbandspelare med god mekanik men ganska enkel elektronik, och korsbefrukta med in-/avspelningselektroniken från ett kassettdäck.
Jag gissar att EQ och bias är ganska olika med tanke på den låga hastigheten. Men de uppgifterna hittar du nog på nätet om du letar lite.
Bill50x skrev:Men visst vore det kul med elektroniken/funktionaliteten från en Naka Dragon monterad på en Revox 77
Bill50x skrev:Det som inte lär fungera är avspelningshuvudets anpassning till band sinspelade på annan inspelare med lite skillnad i azimut. Men med den högre hastighet man spelar ett rullband så är det inte lika kritiskt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster