Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Låter det lika i bägge kanalerna?
PS. Välkommen till faktiskt.se!
RitPer skrev:PerStromgren skrev:Låter det lika i bägge kanalerna?
PS. Välkommen till faktiskt.se!
Tack!
Ja, bägge kanalerna låter lika. Även "system 2" har samma fel. Har inte testat att plugga in hörlurar dock.
Mannegizen skrev:Det kan vara något så simpelt som oxidation.
Mannegizen skrev:Det kan vara något så simpelt som oxidation.
Jag har ingen erfarenhet av din förstärkare men jag antar att den har en väljare för högtalare, typ A/B.
När den blir riktigt oxiderad inuti så kan det låta för jävligt, ju djupare bas, desstu värre låter det.
Man kan temporärt får det lite bättre om man "motionerar" ratten/knappen/spaken 20-30 gånger.
Därigenom så sliter man förhoppningsvis bort lite av oxidationen.
Men får ett bättre resultat om lyfter på locket och använder någon lämplig CRC-spray (använd för guds skull inte 5-56) på den misstänkte omkopplaren.
Finns en bra guide här: http://www.audiokarma.org/forums/showth ... p?t=207005
Känner du dig inte bekväm med att gör det själv så kan det vara värt att lämna in den för en genomgång av alla omkopplare och pottar, borde inte kosta en förmögenhet då det inte borde ta mer än 30 minuter eller så.
Om det inte skulle hjälpa så är nästa steg att leta efter kalllödningar, det kan ta lite längre tid dock....
PerStromgren skrev:Gör det. Vi måste försöka eliminera så många källor som möjligt.
orven skrev:Den sköt nog i nätdelen.
RitPer skrev:Det som slog mig häromdagen var att till detta har jag 2 st 4 ohm's-högtalare inkopplade. Vad jag har förstått ska den klara detta men kanske inte vid denna ålder?
RMS Power Per Channel 45x2 @ 8 ohms, 57x2 @ 4 ohms
RogerGustavsson skrev:RitPer skrev:Det som slog mig häromdagen var att till detta har jag 2 st 4 ohm's-högtalare inkopplade. Vad jag har förstått ska den klara detta men kanske inte vid denna ålder?
Nja, tror inte den tycker om lågohmiga högtalare. Om du hade 2 st 4 ohmare per kanal kan det ha blivit problem.RMS Power Per Channel 45x2 @ 8 ohms, 57x2 @ 4 ohms

AlNiCo skrev:Det första man gör är ju så klart att titta i service-manualen. Där har vi ju redan svaret på dina problem.Första grejen som står (alltså ett vanligt problem) -
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster