Nej, värme är inte resistans. Verkligen inte.
Resistans som man tvingar en ström genom, resulterar i en effektutveckling - som i sin tur ackumulerat blir till energi, termisk energi, som yttrar sig i form av värme (ökad temperatur), om energin inte leds bort.
I en högtalarkabel är hur som helst temperaturen i kabeln ingenting som man behöver bekymra sig om alls.
Kabeln är nästan undantagslöst mycket, mycket grövre än den tråd som talspolen är lindad med, och den senare är heller inte friliggande utan just lindad till en spole således att den värmer upp sig själv.
När man spelar utan helskotta och talspolens temperatur stiger till kanske 220 grader (+200 grader) så är temperaturökningen i kabeln fortfarande som regel inte trivial att mäta, så lite varm blir den.
- - -
Ett exempel: Om man spelar 100 W kontinuerligt så kommer de flesta normalstora boomer.talspolar på rätt så kort tid närma sig 200 grader. 100 W betyder en spänning om runt 28,3 volt [sqr(8*100)] och en ström om drygt 3,5 ampere [sqr(100/8)].
Samma ström går igenom kabeln, och den en resistans på ungefär 0,017 ohm per meter om den är 1 mm^2 (det blir dubbla resistansen tur och retur, men vi kan titta på bara ena kardelen), vilket betyder 0,022 ohm per meter för en 0,75 mm^2-kabel. Effekten som utvecklas i varje centimeter av en sådan kabels ena ledare (alltså en del ungefär lite stor som ett litet effektmotstånd på kanske 2 W) blir 3,5^2*(100*0,022), det vill säga ungefär 27 mW. Det blir inte så varmt.

----------------------------------------------------------------------
Perfector skrev:jowl skrev:Gjorde ett lite ogenomtänkt köp häromveckan då jag gick och köpte kablar till mina nyinförskaffade Beovox 5000. Mitt förarbete bestod ungefär av att tänka "max 200 spänn per meter" så jag köpte Van den Hul CS-122. Inga problem att koppla i min dåvarande förstärkare, NAD 3020i. Men eftersom vintagedjävulen har satt tänderna i mig köpte jag en Harman Kardon 930 receiver strax efteråt, och, vad fanken, det går ju knappt att fästa kablarna i skruvterminalerna på stärkaren! Detta trots att de är 2x2.96mm (det finns ju ännu tjockare...).
Använde man alltså generellt inte tjockare kablar förr, dvs hade man andra ideal? Stärkaren är ju från c:a 1975... Den listade ju ändå på en dryg månadslön på sin tid, så det är ju ingen kattskit.
Har jag nu något att förlora på att använda kablar som ju uppenbarligen är för feta för förstärkaren? De är 7+5m långa. Borde jag skaffa någonslags adapter så jag kan få bättre anslutning och slipper riskera att de ramlar ur och har sig?
Och, framförallt: Vad ska jag nu tänka på när jag skaffar kablar till de B&W DM2mkII jag köpte igår?
Teoretiska utläggningar premieras inte nödvändigtvis mera än rent handgripliga köpråd...
https://d3c67tt2e11gmk.cloudfront.net/u ... 395f1b.JPGTack på förhand!
Ska man beräkna strömkapacitet så räcker 1.5mm kabelarea
Det är 40 ampere' den tål utan att bli för varm.
3 mm klarar 4 x så mycket = 160 ampere' utan att bli för varm.
0.75 mm tvärsnitt är dimensionerad för hushållsbruk 10 A.
Man kan skaffa banankontakter om det finns möjlighet att ansluta det i kortändan på en skruvplint.
Annars kabelgaffel och klämma + löda sladden i den.
Äldre förstärkare hade ofta inte anslutning för 2.5+mm area.
Varifrån kommer de där beräkningarna?
De är felaktiga.
Om man ökar arean på en kabel till det dubbla så sjunker resistansen till hälften, vilket ger dubbla strömmen för samma effektutveckling
per area. Det betyder dubbla effektutvecklingen för kabeln som helhet.
(Eftersom P = I^2 * R)
När en kabels area dubblas (givet oförändrad form) så ökar dock bara ytarean per sträcka med en faktor sqr(2). Därför vinner man inte ens dubbla strömförmågan när man dubblar arean. Men vinner mindre.
Så påståendet att dubbla arean renderar fyrdubbel strömkapacitet är felaktigt. Ökar man arean till det dubbla genom att välja två kablar med så stort avstånd från varandra att de inte värmer varandra, så ökar strömkapaciteten till det dubbla. Men om man åstadkommer areaökningen med hjälp av ökad diameter på kabeln (med en faktor sqr(2), alltså 41% sisådär) så vinner man bara sqr(2), eftersom 2/sqr(2) = sqr(2).
Om en kabel inte är utrullad så måste man vara ännu försiktigare med den ström man leder genom kabeln eftersom en icke utrullad kabel värmer sig själv och för därför sämre avkylning.
I verkligheten är det lite mera komplicerat än så, och tillåten ström blir av skäl som blir för mycket att gå in på här inte exakt roten ur areaökningen, men det ovanstående ger en bra indikation på hur det fungerar, och varför.
Så... Varför skriver du att dubbla arean medger fyrdubbla strömmen? Varifrån kommer uppgiften?
- - -
Och med detta avhandlat så är inte uppvärmningen i kabeln något som har någon betydelse i audiosammanhang, den blir så pyttelåg att den är helt försumbar. Det handlar om en sak och bara en sak - att en för hög resistans i serie med högtalaren påverkar högtalaren primärt tonkurvemässigt, alltså klangligt.
Därför behöver inte en högtalarkabel vara grövre om man avser spela väldigt starkt (volymen högt uppdragen), men det går att argumentera att en längre kabel därför också behöver vara grövre, och att en lågohmigare högtalare även kan ställa högre krav på högtalarens lågohmighet.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).