Warfdale-vinylsvarv

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Re: Warfdale-vinylsvarv

Inläggav GrosvenorAudio » 2016-03-30 14:11

kom på det... tänk om man skulle sätta på dubbla skivtallrikar då skulle armen komma i mera rätt läge mot skivan plus att det skulle se läckert ut med dubbla tallrikar. Fast blir säkert för tungt för motorn o driva... :)
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2016-04-13 00:36

lennartj skrev:Om man bortser från en del sentida tungviktsrenoveringar av Garrard 301 och 401 samt Lenco L70 och Thorens TD124 är det lite lustigt att de enklaste skivspelarna på 1960-/70-talen ofta begåvades med de snyggaste och mest påkostade socklarna i riktigt trä!
T.ex. Wharfdale-sockeln med sin försänkta blanka list i framkant, på första bilden i den här tråden.

Det var väl kanske så att de som mest var bra på att snickra valde de skivverk som hade lågt inköpspris, medan de som var bra på att göra skivverk gjorde enklare socklar?

Fast jag tycker allt att originalsockeln på min TD-125 är helt okej. Fast det är ju en annan division :)

Allmänt gällande dessa skivspelare så bör man ju komma ihåg att det här var konkurrensen som till exempel Philips samtida skivspelare skulle konkurrera med. Det var förvisso mycket länge sen jag hade en (enklare helautomatisk) Garrard och BSR har jag nog bara sett andra ha (förutom min första rullbandspelare, men nu var det ju skivspelare tråden gällde), men ändå framstår de Philipsverk jag stött på från tidigt sjuttiotal som en hifidröm jämfört med dessa brittiska skivspelare. En tonarm med lättrörlig upphängning, hyggligt tung remdriven skivtallrik och en konstruktion där skivtallrik och tonarmsfäste flyter fjäderbelastat ungefär som på till exempel Thorens TD-125. Resultatet blir ju en skivspelare som låter riktigt bra, och med en enkel autostopp som endast slår av motorn och lyfter armen utan att föra tillbaka den så slipper man slita ut skivor som glömts på utan att betala varken pengar eller ljudkvalitet för mer avancerad mekanik.

Ursäkta en avstickare från ämnet, men:

Fast jag måste ärligt talat säga att jag har ännu inte gjort något riktigt A/B-test mellan de vintageapparater jag samlat på mig under senare tid. Referensen kommer nog även efter ett test vara TD-125/SME 3009/Shure V-15, Luxman L-430 och B&W DM-5 men det vore intressant att se hur nära några andra skivspelare kan komma. Jag har två olika Philips som ingår i kompaktanläggningar (och som inte har SME-fäste för pickupen, så därför får nog både pickup och RIAA-steg ingå i paket med skivspelaren i jämförelse) och Sonab 85S samt en Sony från sjuttiotalet, de två sistnämnda med SME-fäste. På samma sätt så borde jag också göra nån slags A/B-test mellan några olika förstärkare, förutom ett par olika Philips (recievers och kompaktanläggningar) så vill en Sonab R4000-2 och ett par lite nyare apparater vara med. Jag tror att Luxman vinner men är faktiskt inte helt säker på att skillnaden blir så stor.

Jag borde kanske försöka bli med på nån av de här jämförelserna som andra här på forumet kör :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2016-04-16 16:08

"...men ändå framstår de Philipsverk jag stött på från tidigt sjuttiotal som en hifidröm jämfört med dessa brittiska skivspelare..."

ja de flesta verkar tycka illa om dessa brittiska spelverk... finns det alls några "bra" Garrard och BSR då? vet att det finns några eftertraktade Garrard (kommer inte på modell nr nu) kanske det var 301 men annars då. Sen fanns det visst några som hette Connoisseur också.

Hur som helst. Jag har spelat en del nu på min BSR spelare och tycker att den låter helt ok ja t.o.m bra och då har jag ännu inte bytt pickup o ny nål. Kanske är jag inte så kräsen men så upplever jag ljudet i alla fall. Tror det låter som det lät på många anläggningar första halvan av sjuttiotalet inget High end ljud men så pass bra att folk ville lyssna på sina vinyler och t.o.m hade roligt och njöt av det.

Fast visst, ifall det dyker upp en bättre spelare så kommer jag att vilja prova den också :)
Bilagor
gar5bb.jpg
gar5bb.jpg (59.82 KiB) Visad 1136 gånger
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-16 17:09

GrosvenorAudio skrev:"...men ändå framstår de Philipsverk jag stött på från tidigt sjuttiotal som en hifidröm jämfört med dessa brittiska skivspelare..."

ja de flesta verkar tycka illa om dessa brittiska spelverk... finns det alls några "bra" Garrard och BSR då? vet att det finns några eftertraktade Garrard (kommer inte på modell nr nu) kanske det var 301 men annars då. Sen fanns det visst några som hette Connoisseur också.

Hur som helst. Jag har spelat en del nu på min BSR spelare och tycker att den låter helt ok ja t.o.m bra och då har jag ännu inte bytt pickup o ny nål. Kanske är jag inte så kräsen men så upplever jag ljudet i alla fall. Tror det låter som det lät på många anläggningar första halvan av sjuttiotalet inget High end ljud men så pass bra att folk ville lyssna på sina vinyler och t.o.m hade roligt och njöt av det.

Fast visst, ifall det dyker upp en bättre spelare så kommer jag att vilja prova den också :)

Jodå, det finns visst modeller av dessa som låter helt ok.
Det fanns ju tyska som lät skit, så varför inte omvänt?
Duals spelare under 1214-serien hade alla ett svaj på över 0.06% och då hörs det klart att det svajar i långsamma partier
Bilden på din ferguson verkar ju visa en hyfsat tung tallrik som har god rotationsbalans.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi