Moderator: Redaktörer
peterh skrev:Det finns en liten grupp musikälskare som tycker att dessa grejor är åtråvärda. Jag kan bara hålla med, jag har genom åren haft diverse grejor som åkt ut, men när jag får tillbaka en bra rörgrej så återupptäcker jag alla mina bra skivor.
Dynaco sparade inte på pengarna där det behövdes och gjorde resten så enkelt det gick utan att göra avkall på ljudkvaliteten,
många lycksökare tillverkade diverse "mods" som såvitt jag vet inte gjorde grejerna bättre bara mer komplexa.
ebay ( mest amerikanska säljare och tyvärr 110V maskiner) och tradera / blocket är stället att söka bland om man vill pröva.
( enda "bra" sättet att åtgärda är att köpa nya nättransformator och dessa kan man hitta i usa. Frakten kostar lika mycket som transformatorn, så för en ST70 kan man räkna med 3000 kronor för att få en ny nättrafo. Det bra är att praktiskt taget alla
dynaco transförmatorer finns nytillverkade, dock bara i usa. Vilket får dynaco att vara unika, alla schema och nästan alla komponenter finns att köpa nytiillverkat så det går att hålla dem i "nyskick" för rimliga pengar)
peterh skrev:@cris71: trevligt att höra att den är i originalshick. Många är tyvärr söndermoddade ( till ingen nytta) . Om du inte kommer
att använda den så lägg ut den på tradera. Men om du inte behöver pengarna och platsen rekommenderar jag att du behåller den. ( behöver du delar och rör til den så hör av dig )
@distad: st-70 ger 35w/kanal, MkIII ( som jag säljer) har 60w per moniblock.
Tillsammans med högtalarna kan det vara en nästintill magisk upplevelse. MkIII till Bo hanssons linehögtalare t.ex. Själv har jag just nu en st35 ( 17w/kanal) till ett par braun L8080HE , även detta en magisk upplevelse och en närhet till musikerna.
Det går utmärkt att driva en Dynaco från en transistorförstärkare, rörförstärkare i allmänhet har hög ingångsimpedans och laster inte ner förförstärkaren. Motsatsen däremot kan ha problem då rörbestyckade förförstärkare vanligtvis har en
hög utgångsimpedans ( > 100k ) och har svårt att driva lågimpediva transistorsteg.
distad skrev:peterh skrev:@cris71: trevligt att höra att den är i originalshick. Många är tyvärr söndermoddade ( till ingen nytta) . Om du inte kommer
att använda den så lägg ut den på tradera. Men om du inte behöver pengarna och platsen rekommenderar jag att du behåller den. ( behöver du delar och rör til den så hör av dig )
Tillsammans med högtalarna kan det vara en nästintill magisk upplevelse. MkIII till Bo hanssons linehögtalare t.ex. Själv har jag just nu en st35 ( 17w/kanal) till ett par braun L8080HE , även detta en magisk upplevelse och en närhet till musikerna.
Det går utmärkt att driva en Dynaco från en transistorförstärkare, rörförstärkare i allmänhet har hög ingångsimpedans och laster inte ner förförstärkaren. Motsatsen däremot kan ha problem då rörbestyckade förförstärkare vanligtvis har en
hög utgångsimpedans ( > 100k ) och har svårt att driva lågimpediva transistorsteg.
Låter ju bra. Något att sukta över i framtiden då.
Chris71 skrev:distad skrev:peterh skrev:@cris71: trevligt att höra att den är i originalshick. Många är tyvärr söndermoddade ( till ingen nytta) . Om du inte kommer
Låter ju bra. Något att sukta över i framtiden då.
Jag körde ju Dynacon bakom det fantastiska försteget från Kurt Lennart Grundström så det både lät och såg bra ut trots att det är ett OP bestyckat försteg.
Imperial-Blomman skrev:Alla Dynaco rörslutsteg brummar inte.
De e just 60W monoblocken som de kan va problem med.
Vissa brummar mekaniskt å andra inte.
ST-70 ere bra å ha trafo som tar ner spänningen t 220V.
Får dom 240V in så hamnar G2 spänningen t slutrören
över max rek skärmgallerspänning.
Dom klarar 240V men rören slits hårt.
Imperial-Blomman skrev:Ja har 235v hwmma stundtals.
Å på båten har ja ibland 238v.
Men nominell spänning ska vaea 230c.
Morello skrev:Imperial-Blomman skrev:Alla Dynaco rörslutsteg brummar inte.
De e just 60W monoblocken som de kan va problem med.
Vissa brummar mekaniskt å andra inte.
ST-70 ere bra å ha trafo som tar ner spänningen t 220V.
Får dom 240V in så hamnar G2 spänningen t slutrören
över max rek skärmgallerspänning.
Dom klarar 240V men rören slits hårt.
I Sverige har vi 230 V nominell spänning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster