Prissättning Dynaco och lite annat

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JoWi

Prissättning Dynaco och lite annat

Inläggav JoWi » 2017-01-23 11:27

Hallå där!

Tiden räcker ej till med småbarn och tänkte därför avyttra lite elektronik man samlat på sig under åren :?
Tycker dock prissättning är svårt så tänkte höra här om vad som kan tänkas vara rimliga priser, säljkanal osv

St70 och Pas3x nyligen blivit servade och genomgångna av auktoriserad verkstad och lite jobb bla selenium likriktare bortkopplad för 2500 :-

Allt annat testat med bra funktion.

Med vänlig hälsning Jowi
Bilagor
manualer.jpg
manualer.jpg (1.45 MiB) Visad 1542 gånger
rör.jpg
rör.jpg (1.25 MiB) Visad 1542 gånger
dual.jpg
dual.jpg (1.51 MiB) Visad 1542 gånger
naka.jpg
naka.jpg (1.51 MiB) Visad 1542 gånger
pas3x.jpg
pas3x.jpg (1.35 MiB) Visad 1542 gånger
st70.jpg
st70.jpg (1.79 MiB) Visad 1542 gånger

Användarvisningsbild
RobotKeso

Re: Prissättning Dynaco och lite annat

Inläggav RobotKeso » 2017-01-23 14:12

Lägg upp sakerna på Tradera så ser du hur mycket folk är villiga att betala. Folk brukar generellt betala överpris (enligt mig då, är snål).

Däremot är nak reporter-mojängen inte värd mycket. Har sett dom några gånger och dom ej blivit sålda. Köpte min för 300kr.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-24 11:21

Nakamichin kan vara svår att hålla igång. Reservdelar finns knappt alls. Just bandspelare är svårt då få använder sådana längre.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2017-01-24 22:27

Tradera är ett bra tips.
En gissning baserat på tradera affärer senaste åren :
PAS3X i originalskick ( powersupply kan vara moderniserat) går för 3000 och uppåt.
ST70, även den i oförstört skick : kanske 5000 med friska rör.

Originalskick brukar premieras , "moddar" ger prisavdrag.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-10-12 07:55

Koll här vad som dyker upp på andra sidan pölen. För rörälskare. https://www.youtube.com/watch?v=tSjxNbI ... diophiliac
Psykfall,Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. ofta i affekt kan man säga och sjuk i MS.
Lever på samhällets botten och är ordförande i Kabeltroendes riksförbund. Älskar katter.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2024-10-12 10:07

Det finns en liten grupp musikälskare som tycker att dessa grejor är åtråvärda. Jag kan bara hålla med, jag har genom åren haft diverse grejor som åkt ut, men när jag får tillbaka en bra rörgrej så återupptäcker jag alla mina bra skivor.

Dynaco sparade inte på pengarna där det behövdes och gjorde resten så enkelt det gick utan att göra avkall på ljudkvaliteten,
många lycksökare tillverkade diverse "mods" som såvitt jag vet inte gjorde grejerna bättre bara mer komplexa.

ebay ( mest amerikanska säljare och tyvärr 110V maskiner) och tradera / blocket är stället att söka bland om man vill pröva.
( enda "bra" sättet att åtgärda är att köpa nya nättransformator och dessa kan man hitta i usa. Frakten kostar lika mycket som transformatorn, så för en ST70 kan man räkna med 3000 kronor för att få en ny nättrafo. Det bra är att praktiskt taget alla
dynaco transförmatorer finns nytillverkade, dock bara i usa. Vilket får dynaco att vara unika, alla schema och nästan alla komponenter finns att köpa nytiillverkat så det går att hålla dem i "nyskick" för rimliga pengar)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-12 11:24

Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-10-12 13:20

peterh skrev:Det finns en liten grupp musikälskare som tycker att dessa grejor är åtråvärda. Jag kan bara hålla med, jag har genom åren haft diverse grejor som åkt ut, men när jag får tillbaka en bra rörgrej så återupptäcker jag alla mina bra skivor.

Dynaco sparade inte på pengarna där det behövdes och gjorde resten så enkelt det gick utan att göra avkall på ljudkvaliteten,
många lycksökare tillverkade diverse "mods" som såvitt jag vet inte gjorde grejerna bättre bara mer komplexa.

ebay ( mest amerikanska säljare och tyvärr 110V maskiner) och tradera / blocket är stället att söka bland om man vill pröva.
( enda "bra" sättet att åtgärda är att köpa nya nättransformator och dessa kan man hitta i usa. Frakten kostar lika mycket som transformatorn, så för en ST70 kan man räkna med 3000 kronor för att få en ny nättrafo. Det bra är att praktiskt taget alla
dynaco transförmatorer finns nytillverkade, dock bara i usa. Vilket får dynaco att vara unika, alla schema och nästan alla komponenter finns att köpa nytiillverkat så det går att hålla dem i "nyskick" för rimliga pengar)

Jag har en ST70 som hamnade här lite av nyfikenhet, det är en 220V modell i näst intill perfekt nyskick som förtjänar ett bättre hem än mitt garage så trots att den gladde mig mycket en stund så borde den adopteras av en bättre förälder, detta är ett orört exemplar med orginalrör.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-10-12 13:46

Hur många watt är det i sådan där röris ? Och går de att koppla till vilket vanligt försteg ?
Ps. Ska jag någon gång testa en röris innan jag dör så måste det finnas bur på den (katter) (de lär sig, säger en del, men jag vill inte lära dem..) och inte vara så klen som många rörisar är. Inte för att jag skulle hänga på trögdrivna högtalaren utan man måste ju kunna spela klart högre än fis-lågt. Har hört en demo på mässa som jag nästan kom gråtande ut ur, inte pga ljudkvaliten utan för att de hade kopplat rörsteg till ett par Dynaudio som jag ägde på den tiden och det lät apa. Det spelade så gott som ingen bas och de burkarna älskade ström och watt för att låta bra, så kunskapen ifrån leverantörer är inte alltid på topp.
Ps. Lite synd för utseendet att inte alla kabelanslutningar hölls på en långsida då det varit mycket snyggare på en övrig snygg apparat.
Psykfall,Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. ofta i affekt kan man säga och sjuk i MS.
Lever på samhällets botten och är ordförande i Kabeltroendes riksförbund. Älskar katter.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2024-10-12 14:14

@cris71: trevligt att höra att den är i originalshick. Många är tyvärr söndermoddade ( till ingen nytta) . Om du inte kommer
att använda den så lägg ut den på tradera. Men om du inte behöver pengarna och platsen rekommenderar jag att du behåller den. ( behöver du delar och rör til den så hör av dig )

@distad: st-70 ger 35w/kanal, MkIII ( som jag säljer) har 60w per moniblock.
Tillsammans med högtalarna kan det vara en nästintill magisk upplevelse. MkIII till Bo hanssons linehögtalare t.ex. Själv har jag just nu en st35 ( 17w/kanal) till ett par braun L8080HE , även detta en magisk upplevelse och en närhet till musikerna.

Det går utmärkt att driva en Dynaco från en transistorförstärkare, rörförstärkare i allmänhet har hög ingångsimpedans och laster inte ner förförstärkaren. Motsatsen däremot kan ha problem då rörbestyckade förförstärkare vanligtvis har en
hög utgångsimpedans ( > 100k ) och har svårt att driva lågimpediva transistorsteg.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-10-12 15:31

peterh skrev:@cris71: trevligt att höra att den är i originalshick. Många är tyvärr söndermoddade ( till ingen nytta) . Om du inte kommer
att använda den så lägg ut den på tradera. Men om du inte behöver pengarna och platsen rekommenderar jag att du behåller den. ( behöver du delar och rör til den så hör av dig )

Tillsammans med högtalarna kan det vara en nästintill magisk upplevelse. MkIII till Bo hanssons linehögtalare t.ex. Själv har jag just nu en st35 ( 17w/kanal) till ett par braun L8080HE , även detta en magisk upplevelse och en närhet till musikerna.

Det går utmärkt att driva en Dynaco från en transistorförstärkare, rörförstärkare i allmänhet har hög ingångsimpedans och laster inte ner förförstärkaren. Motsatsen däremot kan ha problem då rörbestyckade förförstärkare vanligtvis har en
hög utgångsimpedans ( > 100k ) och har svårt att driva lågimpediva transistorsteg.

Låter ju bra. Något att sukta över i framtiden då.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-10-12 15:50

Jo Dynaco's rörslutsteg e trevliga när dom inte brummar.
Ja har haft flera stycken genom åren å framförallt mklll
kan vara väldigt svåra å få mekaniskt tysta.
De variear från ex t ex.
Ja har nu bara en ST-70 som behöver nytt chassie.
Kromet har blivit dåligt på sina ställen.

Välkommen t faktiskt.
Senast redigerad av Imperial-Blomman 2024-10-12 16:27, redigerad totalt 1 gång.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-10-12 16:26

Brummar de, så går det bort direkt tyvärr. Är allergisk emot oljud ifrån elektroniken. Jag vill höra musik, inte brum av något slag. Det är ett av problem att jag skulle tex. vilja något äldre trisse steg ifrån Nad, men de för oväsen för ofta tyvärr. :( Och de verkar vara svårt av någon anledning :? att få de tysta som de var en gång i tiden. Äldre trisse steg ifrån Nad påminner en del om rörljud i mina öron. Gamla Proton steg verkar oftast vara tysta, jag har haft ett. Men de är inte riktigt lika upplösta som Nad:arna får jag för mig och sedan har priserna på dem blivit orimliga tycker jag. Dvs. jag är förtjust i en del gamla grejer, men det gäller att hitta rätt exemplar som är någorlunda friskt och hjälp att få det "tyst" och det verkar vara "mycket svår kombi". :( :( Mitt enda val är kanske ett Proton till slut om jag ska kunna drömma tillbaka till ett ljud som spelar musik och inte opererar musiken så det låter något annat än musik. En del högtalare nuförtiden måste man ha viss elektronik till för att det i huvud taget ska gå och lyssna på dem då de är mer eller mindre kliniska i ljudet. Jag är mer åt hållet där högtalaren passar med olik elektronik efter olika smak. Den här fåran som massan på forat strävar efter med ofärgat återgivning eller helt neutral med mätdata som säger rätt saker är inte riktigt min grej utan mina "öron ska trivas i första hand" och då kan det bli oväntade val ibland. Men, jag gillar tex Nad 275Bee och det är neutralt och till rätt högtalare så skulle det funka. Jag gillar helt enkelt att "testa och utforska olika elektronik och högtalare".
Senast redigerad av distad 2024-10-12 16:45, redigerad totalt 1 gång.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-10-12 16:34

Alla Dynaco rörslutsteg brummar inte.
De e just 60W monoblocken som de kan va problem med.
Vissa brummar mekaniskt å andra inte.

ST-70 ere bra å ha trafo som tar ner spänningen t 220V.
Får dom 240V in så hamnar G2 spänningen t slutrören
över max rek skärmgallerspänning.
Dom klarar 240V men rören slits hårt.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-10-12 20:19

Jadå, finns det kanske hopp. Om inte annat din kompis ute i Bromma kanske har någon bra trafo i ugnen, där han även hade ett lager... :mrgreen: Finns inte det inte plats någon annanstans så får man väl fylla ugnen också. :lol:

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-10-12 23:36

distad skrev:
peterh skrev:@cris71: trevligt att höra att den är i originalshick. Många är tyvärr söndermoddade ( till ingen nytta) . Om du inte kommer

Jag körde ju Dynacon bakom det fantastiska försteget från Kurt Lennart Grundström så det både lät och såg bra ut trots att det är ett OP bestyckat försteg.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-10-13 02:46

Chris71 skrev:
distad skrev:

Jag körde ju Dynacon bakom det fantastiska försteget från Kurt Lennart Grundström så det både lät och såg bra ut trots att det är ett OP bestyckat försteg.

Ja, jag kör gärna med vanligt försteg och gärna med tonkontroller. Det kan alltid vara bra att ha i min värld. Men jag drömmer mest numera, (ganska mycket faktiskt) det blir så när man inte haft en stereo på långt över 3år och är en utpräglad ljudbög. Men någon gång ska jag väl bli av med kronofogden och då hoppas man på ett bättre liv ljudmässigt även om det kommer vara tunt då också. Liv utan en vettig stereo är inget liv i min värld, har jag märkt. Men man kan kanske bli avgiftad till slut om det går tillräckligt lång tid ?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-10-30 22:20

Finns ett fint ex av Dynaco Stereo ST-35 ( verkar vara original) här, och det går för högre peng är jag gissat på. https://www.tradera.com/item/340874/649 ... orstarkare

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-10-31 11:14

Imperial-Blomman skrev:Alla Dynaco rörslutsteg brummar inte.

I Sverige har vi 230 V nominell spänning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-10-31 12:39

Ja har 235v hwmma stundtals.
Å på båten har ja ibland 238v.
Men nominell spänning ska vaea 230c.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2024-10-31 14:59

Imperial-Blomman skrev:Ja har 235v hwmma stundtals.
Å på båten har ja ibland 238v.
Men nominell spänning ska vaea 230c.

Man kan installera ett NTC motstånd på ena eller bägge 230 ledningarna. De dämpar påslagsströmmen och när de
blir varma blir det några volt över dem ( som håller dem varma ) På så sätt kan 238V reduceras några volt.
De blir varma men inte heta så den kan lugnt monteras inne i chassiet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-10-31 17:06

Morello skrev:
Imperial-Blomman skrev:Alla Dynaco rörslutsteg brummar inte.

I Sverige har vi 230 V nominell spänning.

Ja, 230 nominellt +/- 10% är vad det får variera, vilket ju är väldigt stor variation, men det är väl för att det inte ska gå att klaga?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Vintage-hifi